”Smiling Tom” har kul i Kroatien, WRC-tipset med vinnarna Neuville-Mikkelsen – Lindholm – Sesks, ändringar/kompletteringar i Svenska Rallymästerskapen, Höljes oro, Kristoffersson kör Nordic RX och pigga arrangörer…
Nu har Tom Kristensson /David Arhusiander avslutat sin allra första shake down i WRC2-klassen för Croatia Rally och detta på knixiga ”Medvedegrad” som mätte 4,6 kilometer. SMK Hörbys-föraren körde tre vändor på sträckan för att få in lite extra kilometer i den snart 30-åriga kroppen förklarar Tom.
– Så här långt kan jag summera att det är riktigt kul och nu åker vi tillbaka till service för att ladda om inför morgondagen. Känslan så här långt är bra med bilen och vi bara njuter av varje minut!
Allra snabbast på shake down var lite överraskande Toms teamkompis Teemu Sunninen med tanke på att det är debut för Teemu med Rally2-Fiesta. Än mer överraskande vara att ryssen Nikolay Gryazin bara körde en vända med Polo R5:an och då klockades för näst bästa tid. Trea var C3-åkaren Mads Østberg och direkt efter kom Andreas Mikkelsen, Skoda. Tom i sin tur fick till sjätte tid i sin andra vända och detta styvt sex sekunder långsammare än Sunninen.
Ändå var han strålande glad när wrc.com stack in mikrofonen i bilen och visade att det finns en anledning till hans nya smeknamn i rallyvärlden, ”Smiling Tom”. En rallyvärld som blir allt större och när jag hittar ett långt reportage om Tom i en fransk rallytidning blir jag varm ända in i själen. Med detta så kör vi igång WRC-tipset för Croatia Rally och då inleder vi självklart med ”huvudklassen”, WRC2.
1. Andreas Mikkelsen Skoda.
2. Nikolay Gryazin Polo
3. Mads Østberg Citroën
4. Teemu Sunninen Ford
5. Tom Kristensson Ford
Oerhört svårtippat i synnerhet som det var länge sedan förarna körde asfalt, men magkänslan säger ändå Mikkelsen/Fløene i Skoda Rally2. Nu ljuger jag lite, egentligen är jag rädd för att Gryazin kan fortsätta att chocka hela gänget med sin Movisport sponsrade Polo. Att sätta Tom högre än femma i sin debut vore i mina ögon korkat. Alla utan undantag i klassen, har mycket, mycket större erfarenhet än Tom och detta av allt från asfalt till 4WD-åkande. Dessutom hoppas jag att han håller sig till sin plan, att inte riskera något utan målsättningen är att komma i mål…
*
WRC3.
1. Emil Lindholm Skoda
2. Yohan Rossel Citroën
3. Nicolas Ciamin Citroën
4. Kajetan Kajetanowicz Skoda
5. Chris Ingram Skoda
Här styr hjärtat mer än magen och jag unnar så gärna svensktalande Emil Lindholm en fullträff i sammanhang med bilen från Toksport WRT. Men det kommer att bli tufft för den finska och då sjävklart i blått och vitt lackerade Skodan, att rå på asfaltspecialisterna Rossel och Ciamin.
*
JuniorWRC.
1. Martins Sesks Fiesta
2. Jon Armstrong Fiesta
3. Sami Pajari Fiesta
4. Raoul Badiu Fiesta
5. Lauri Joona Fiesta
Förste utmanaren till seger i Junior-WRC, Sesks var oväntat blek på shake down, sjätte tid och över sex sekunder bak rumänen Badiu. Den sistnämnde har haft en låg profil efter sin våldsamma krasch i Rally Finland för två år sedan. Nästa lika illa kraschade Armstrong i Rally Sweden i fjol men har efter det visat på bra tempo, en pallplats blir det i helgen. En som saknas i tipset är estländaren Robert Virves som var långsammast på shake down. Jag blir dock inte förvånad om det är omvänt när resultatlistan spikas på söndag. Utanför J-WRC men med en likadan Ford Fiesta Rally4 kör Dennis Rådström/Johan Johansson och ingen blir förvånad om det dessutom är de som blir snabbast ”RC4-bil” i helgen? På shake down var det enbart Badiu som lyckades bättre och detta bara 0,6 sekunder snarare än värmlänningen.
*
WRC.
1. Thierry Neuville Hyundai
2. Sebastien Ogier Toyota
3. Ott Tänak Hyundai
4. Elfyn Evans Toyota
5. Kalle Rovanperä Toyota
Den belgiske Hyundai-åkaren vet att han måste vara med från början om inte hans (min åsikt) sista chans att bli världsmästare försvinner. Nu tror jag att uppehållet gjort gott plus att nye kartläsaren Martijn Wydaeghe lärt sig läsa noterna på ett för Neuville mer lättförståeligt sätt, ger full pott i Zagreb. Att Hyundai menar allvar visas bland annat genom att man till helgen byggt tre helt nya bilar för Neuville, Tänak och Craig Breen. Dessutom de tre sista enligt dagens reglemente innan hybriderna tar över…
*
Croatia Rally får inte lika heltäckande bevakning av SVT som till exempel senast Arctic Rally Finland, bland annat hoppas hela fredagen över. Istället börjar sändningen på SVT1-2/SVT Play på SS12 på lördagen.
Lördag:
10:45: Croatia Rally, ss12, Vinski Vrh – Duga Resa 1, SS-start 11:08.
17:00: Croatia Rally, ss16, Vinski Vrh – Duga Resa 2, SS-start 17:08.
Söndag:
08:30: Croatia Rally, ss18, Zagorska Sela – Kumrovec 1, SS-start 08:38
13:00: Croatia Rally, ss20, Zagorska Sela – Kumrovec 1, SS-start 13:18.
23:35: Croatia Rally, Sammandrag.
*
Att väldigt få för ett år sedan trodde på att Covid-19 skulle innebära problem för rallysäsongen 2021 är nog ingen överdrift. Då snackades det om att sitta lugnt i ”2020-båten” och invänta 2021 då världen skulle återgå till normalläge. Vi vet alla att så blev inte fallet och i fjol var det i princip bara Rally-SM som med viss tvekan lyckades genomföra sin serie. När så RF beslöt att det i år till att börja med, enbart skulle tillåtas tävlingar med SM/RM-status trodde nog många inklusive jag själv att Rally-SM:s tre grenar, ”Asfalt SM- Grus SM-Traditionella SM” skulle kunna köras som planerat. Även här blev det ”vilse i pannkakan” och först att ställa in var vinterns SM-tävling i Boden som följdes av inställd premiär för Asfalt-SM i Jönköping. Efter detta har det varit lite havet hela havet stormar med inställt både till höger och vänster åtminstone i de båda sprintserierna. Men nu hoppas Svenska Rallymästerskapen att den nya kalendern som presenterades i dag, ska bli den som gäller och då med två helt nya tävlingar i ”Grus SM”.
– Årjäng 16 juli, har i rådande situation inte möjlighet att köra i publikfri form då tävlingen skulle vara i samband med ”Hästkrafthelgen”, förklarar SRM:s Patrik Persson.
– Istället ersätter ”Mästarmötet ” i Millebygden på samma datum med specialsträcka på inhägnat område och där ungdomsgruppen i Älmhults MK håller i värdskapet.
Även finalen i Karlskrona har som jag redan berättat ställts in och istället körs den tävlingen i Bilsport Rallycup. Istället drar Grus-SM norröver berättar Persson.
– Västerås med ”Rally Explosion”går nu in som ny finalarrangör på tidigare aviserat datum den16 oktober.
Den 8 maj är det premiär för ”Asfalt SM” i Uddevalla men efter detta har det en tid varit tomt i kalendern fram till finalen i Växjö den 19 juni. Nu har det dock hänt saker förklarar Persson belåtet.
– Asfalt-SM blir komplett när Tierps MK flyttar sin majtävling på Tierps Arena och kör nu dubbelt den 24 – 25 juli och då som final!
Fortfarande saknas en deltävling som är tänkt att köras den 5 juni, men även den här pusselbiten är på väg att landa.
– Vi diskuterar med en arrangör och i nästa vecka hoppas vi att kunna avslöja en helt komplett kalender, avslutar Persson.
Grus-SM 2021:
16 juli Mästarmötet, Älmhult
7 augusti, Hårdingen, Vara
21 augusti, Bergslagsrallyt, Ludvika
4 september Sigtunasprinten, Sigtuna
16 oktober, Rally Xplosion, Västerås
Asfalts-SM 2021:
8 maj Uddevalla City Race, Uddevalla
5 juni Arrangör meddelas inom kort
19 juni DRIVE VXO, Växjö
24 – 25 juli Tierps Arena SM sprint, Tierp (dubbeltävling)
På söndag stänger anmälan till premiären i Uddevalla och att inte tycka att intresset från asfaltåkarna är alldeles för dåligt, vore att inte tala sanning. I dag står siffran på 47 ekipage vilket är om jag inte minns fel, ungefär hälften av vad som var anmält till Jönköping. Vad som hänt under tiden är för mig helt oklart men Patrik Persson kanske har en aning när han säger.
–Finns nog en del som sett att att tävlingar föll ifrån och att serien inte skulle bli så bra som tänkt. Men när vi nu har en full kalender att visa upp hoppas jag att de som ännu inte anmält sig gör så!
Själv är jag förvånad över att väldigt många välkända asfaltnamn inte finns med bland de 47, namn som hade tänkt sig att köra i Jönköping men som nu bara är borta. I ”Internationella 4WD” var jag säker på att minst dussinet förare skulle känna sig hågade att i dessa rallybristens tider köra, men så är icke fallet. Nu finns där bara fem i A-klassen, Mattias Olsson plus tre skåningar Håkan Oddshammar, Rolf Grybb och Robin Svensson. I går kom så även anmälan från nya styrelseledamoten i SBF, Lars Stugemo som med Kalle Lexe ska köra en Skoda Rally2. En som verkligen sticker ut i sin SM-debut är Tomelillas C-förare Stefan Kristensson som sätter sig i GNM:s Ford Fiesta WRC med ”teamchef” Rickard Nilsson i högerstolen. Onekligen ett bra sätt att inleda sitt nya liv på…
*
Rally Sweden har lämnat Värmland och vill det sig illa så kan även World RX i Höljes tvingas gå samma väg. Ordförande i Finnskoga Mk Morgan Östlund berättar för SVT att man inte fått något nytt avtal från promotorn och nu sprids det en oro att det kommer att bli dyrare än tidigare.Foto: Finnskoga MK
– Blir det så då backar vi ur, konstaterar Östlund.
När WRC-tävlingen lämnade så öppnar sig kanske möjligheter för andra motorsportaktörer med nya samarbetspartners, något som Östlund ser som en möjlighet för Höljes.
*
I veckan avslöjades att Johan Kristoffersson verkar få svårt att försvara sin VM-titel , bland annat har han inte längre tillgång till Volkswagen Motorsports segerrika Polo RX Supercar. Men än har inte Johan gett upp och som lite ”träning” kör han RallyX Nordic-premiären på danska Nysumbanan den 1-2 maj.
–Bra att få hålla igång lite och roligt att komma till en bana jag aldrig har kört tidigare, säger Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren.
På Jylland kör även de andra två KMS-förarna i ”Lites-klassen” Nils Andersson och Gustav Bergström. Nu kompletterar Johan med KMS egen Volkswagen Polo GTI RX KMS som han tidgare vunnit dubbelt med.
-Bilen har hög kapacitet efter fjolårets uppdateringar, menar Johan, som hoppas kunna rulla ut för ett test hemma på Westombanan den här veckan.
Med ålderns rätt kan inte KMS-Polon fullt ut mäta sig med fjolårets VM-bil från Volkswagen Motorsport, men världens bäste rallycrossförare siktar förstås högt ändå, med sin sedvanliga taktik.
–Ta starterna och hålla sig borta från problem så mycket som möjligt. Startfältet ser ut att bli bra, så inget är givet.
Målet för Johan är att fullfölja Nordic-säsongen.
-Det hoppas jag. Vi har det som målsättning i alla fall.
Möjligheten att få försvara VM-guldet verkar avlägsen, men en full RallyX Nordic-säsong ger fyra tävlingshelger och totalt sju race. Inom kort ska Johan och sambo Zandra Björkholtz få tillökning och sonen Colin få ett syskon. Nedkomsten är beräknad till kort före den danska premiären.
–Det är väl planerat så, säger Johan med ett leende.
*
I dag talade landsfader Löfven till folket i ämnet Covid-19 och än en gång grusades förhoppningarna om ett snabbt ”open up” av samhället. Istället förklarades att dagens restriktioner ligger fast fram till mitten av maj, men enligt bedömare troligen längre än så. Fortsatt är smittspridningen hög och på flera ställen går intensivvården på knä.
*
Jag vet inte vad det är som händer men tycker i alla fall att det är snudd på hysteri när man redan är inne och plottrar i tävlingskalendern för 2023. Det är inte OS eller VM vi snackar om som kräver flera års framförhållning, utan tävlingar något längre ner på skalan. I går kom Åtvidabergs MK:s beslut att köra RM för Historiska Bilar med ”Gruvrundan” den 3 juli. Frågan är vem som blir först att boka för 2024 eller varför inte 2025…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.