”SM-tvåa” blev av med körkort, Serderidis lämnar WRC, ”fel däck” gjorde Loeb till vinnare, Marklund klar för Euro RX, Veiby kör Nordic RX, Asfalt SM i Kungälv, tio svenskar till ”YM Øst” och fin påskgåva till HLMK!
Avundsjuka är som bekant ingen bra egenskap och om jag tolkar spanjoren Pepe Lopez rätt är detta exakt vad han råkat ut för. Jag är inte alls insatt i hur den spanska trafiklagstiftningen fungerar, men det finns ett poängsystem när det kommer till körkort. Efter premiären i Spanska Mästerskapet (SM) ligger Lopez på andra plats men då skvallrade någon för myndigheterna att hans ”poäng var slut”. På en transportsträcka i rallypremiären stod polisen och informerade om detta och då fick Lopez kliva över till högersidan för att låta kartläsaren köra på transporten mot mål. Lopez konstaterade irriterat.
– Det som de upprepade gånger inte klarat av på specialsträckorna tar man nu myndigheternas hjälp för att lösa, dundrade Lopez i spansk media.
Luddigt för en svensk att hänga med i regelverket men oavsett vilket, tog Lopez beslut att omedelbart lämna mästerskapet. Hans plats i Hyundai Spain/Teo Martin Motorsport tas över av mästerskapsledaren och Tom Kristenssons gamle J-WRC konkurrent Jan Solans och debut blir det helgen efter påsk i deltävling två, ”Rally Tierras Altas de Lorca”. Redan klart är att de båda kommer att tävla i samma team 2024 när Lopez ha fått tillbaka poängen på sitt körkort…
*
Undrar egentligen hur många som helt ärligt vågar hävda att WRC med Rally1-bilar har en positiv utveckling framför sig? Själv tror jag inte så och frågan är hur länge de tre nuvarande teamen Toyota, Hyundai och M-Sport Ford får tillräckligt med stålar från respektive bidragsgivare. Mest löst hänger utan tvekan M-Sport som drivs egen regi men med stöd av Ford. Ett absolut krav för att detta ska fortsätta är troligen att Ott Tänak blir världsmästare och inte ens då finns några garantier. Malcom Wilson har gått ”all in” på detta och hade inte franska bilsportförbundet gått in med budget för Pierre-Louis Loubet hade det nog varit glest under de blå tälten.
Välbehövligt ekonomiskt tillskott har levererats av tämligen välbeställde Jourdan Serderidis som hitintills kört fyra tävlingar under 2023 med Ford Puma Rally1, varav två i WRC (Monte och Mexiko). För elva år sedan träffades Serderidis och Sebastien Loeb i en bastu i samband med Rally Sweden och efter detta blev han helt såld på rally och har tävlat över stora delar av jordklotet. Åtskilliga gånger har Serderidis förklarat att han inte tävlar för att vinna utan för att ha kul och leva sin dröm. Et mantra som fler även här hemma borde ta till sig kan jag tycka. Greken som numera bor i Belgien fyller 60 år till nästa år och deklarerar nu att det är färdigtävlat åtminstone med bilar på högsta nivå. Han är också unik idag och lite av en ensamvarg som äkta privatförare med egen finansiering. Italienaren Lorenzo Bertelli gör enstaka framträdande, de fyra senaste åren har han tävla totalt sju gånger vilket är betydligt färre än grekens dryga trettio under samma period. Försvinner han nu kan det mycket väl bli åtta kanske nio Rally 1-bilar 2024 och då blir nog hotet från Rally2 än mer påtagligt. Min fråga är hur länge FIA och promotorn orkar hålla emot?
*
Hittad ett intressant inslag hos ”Powerslide Podcast” gällande Andreas Mikkelsens andra plats bak Sebastien Loeb på Azorerna. Oavsett att Loeb är niofaldig världsmästare fanns där ändå större favorittryck på Mikkelsen som dels är ”uppfödd” i Skoda Fabia RS Rally2 plus att han kört på ön tidigare och dessutom vunnit där. I podden berättar Mikkelsen att det var däckvalet som fällde honom. Medan norrmannen körde på ”gula däck” så litade Loeb på ”blå”.
– De ”blås” mjukaste är mycket mjukare än den gula motsvarigheten. Spelade ingen hur mycket jag ”push”, fanns ingen möjlighet att matcha de tiderna, förklarade Mikkelsen.
En som kommenterade detta menade, ”intressant synpunkt från en som tidigare jobbat testförare hos”di gule”…
*
I elfte timmen fick regerande Europamästaren i rallycross Anton Marklund ihop sitt paket för 2023 där det blir start med SET Promotion. Medan World RX väntar till i juni och Portugal så har EM-åkarna premiär i Ungern redan sista helgen i april. Efter säsongen sålde teamet vinnarbilen och det så länge ut som att Marklund skulle bli utan ratt men så kom teamägare Jussi Pinomäki med en utmanande idé.
–Det finns ingen press på mig med det här nya projektet, men jag hoppas att vår samlade erfarenhet kan vända utmaningen till en fantastisk säsong, förklarar 30-åringen.
Vilken bil han ska köra framgår inte men i fjol var det Hyundai som gällde.
*
Om 18 dagar är det premiär för RallyX Nordic på dansk mark och ”Nysumsbanen”. Hit kommer KMS med två VW Polo Supercars för Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby.
Dock blir det bilbyte och den svarta blir i år Veibys vapen medan Johan tar över den vita som i fjol kördes av Nils Andersson och Gustav Bergström. Deltävling tre och fyra körs i Sverige och på Tierp Arena den 6-7 maj och annonseras ut som ”one of Scandinavias biggest motorsport events”.
*
”Det bidde litta fel” igår när jag räknade upp kommande SM-rallyn. Deltävling två i Asfalt SM, ”Rollsbo City Race” den 13 maj körs i Kungälv och ingen annanstans. Tävlingen arrangeras av Älvbygdens MK som berättar.
– Ett varv är ungefär två kilometer och det körs 3,25 varv. Tävlingen körs i tre omgångar, banan körs efter skiss och rekognosering är tillåten till fots eller cykel. Vi har central serviceplats vid tävlingens HQ. Första start är klockan 10 lördagen den 13 maj och det finns möjlighet att anmäla och besiktiga både under fredagskvällen och lördagsförmiddagen.
*
I morgon är det ”shake down” i danska Avedøre för en del av startfältet i ”Bilmånsson Rallysprint” när ”Yokohama Mesterskabet Øst” har premiär. Betydligt större startfält (62 anmälda) i denna tävling i utkanten av Köpenhamn än när ”Vest” hade sin premiär. För oss än viktigare, tio blågula ekipage till start och där alla även anmälda till Hörby nästa helg. Intressantast blir utan tvekan första uppgörelsen för året mellan SMK Hörbys dubble SM-vinnare Joacim Kristiansson och heta första utmanare från Eslöv, Simon Andersson alltså Opel mot Renault. Från Eslöv kommer även Escort-åkarna Anders Karlsson och Alf Fougstedt. Ambitiösa ”Eslövs-tösen” Elin Andersson förlitar sig istället på BMW vilket också Stenungsunds snabbe Bjarne Rutgersson gör.
I hans fall dock med betydligt mer ”power”, V8-M3 mot 316 i Grupp E är tämligen ojämförligt. Från Stenungsund ansluter också Heidi Ryrlén med Ford Fiesta Rally4. Lundaduon Skawomir Bronk och Arne Oddshammar kör även de BMW medan Anders Palmqvist, SMK Hörby sitter i en vass Peugeot 206 RC. Mot den svenska armadan ställer Danmark upp med bland annat fjolårets segermaskin Kenneth Madsen som vann alla deltävlingar i Dansk Super Rally med Glad Sports Peugeot 208 R5. Även Madsens f.d teamchef i Suzuki Danmark, Anders Lysén blir att räkna med i sin spanskbyggda Suzuki R+EVO.
*
Med anledning av det tuffa ekonomiska läget hade tjänstemännen i Hässleholm förordat att kommunen inte skulle bevilja några sponsringsbidrag alls under 2023. Detta tyckte dock politikerna i kommunstyrelsen var till att snåla i överkant och gick emot deras förslag. Istället plockades tre mottagare ut som skulle få pengar trots allt och där då Hässleholms MK är den utan snack stora vinnaren. Populära Hästveda Marknad kan räkna med 40 00 kronor bidrag medan i styrkelyft framgångsrika Sörby BOIS får nöja sig med 25 000 kronor. Däremot kan CG Wilke och hans kompisar glädja sig åt en fin påskpresent med 130 000 kronor för att förstärka klubbkassan under året. Ordförande Lina Bengtsson ( M) motiverar bidraget med att det rör sig om ideell verksamhet som fått en tyngre börda än de brukar ha och syftar då på klubbens båda SM-tävlingar, ”Hovdalasprinten” och ”Snapphanerallyt”.
– Det drar väldigt mycket folk till kommunen och dessutom får vi tillbaka 30 000 kronor i form av hyra, förklarar Lina Bengtsson.
*