Slut med ”split” i WRC, nya Skodan visad, Sofie ”Årets Co-driver”, danskar vill ha Formel 1 och Södras rallykalender klar!
Nu är det slut med ”split-times” inne i bilen för WRC-åkarna om FIA får sin vilja igenom. Idag skickar teamet tiderna till föraren i syfte att kunna öka eller slå av på farten på sträckan. Detta menar FIA;s Rally director Jarmo Mahonen, förstör själva tanken med rally.
– Vi vill uppnå att teamen inte kan kontrollera förarna så mycket, menar Jarmo.
– När toppförarna har fått stora tidsmellanrum börjar dom ”cruisa” istället för att ”push” vilket gör det hela ointressant!
Nu är ett förbud svårt att övervaka, vilket också FIA inser men tänker sig att grova straff för team som ertappas ska avskräcka.
– Man kan till exempel bli utesluten ur mästerskapet och det tvivlar jag på att något team vill riskera, menar Mahonen.
Kris Meeke delar inte uppfattningen utan menar tvärt om att veta hur man ligger till kan ge mer action.
– Man pratar enbart om de negativa sidorna med ”split-times”, de positiva är att de kan sporra dig ännu mer. Är du lite efter kan de hjälpa dig att komma in i fajten...
Jost Capito i VW-teamet är mest bekymrad över bestraffningarna som han menar blir väldigt tuffa och sammanfattar FIA:s nya grepp.
– Det är svårkontrollerat och därför dumt!
*
Häromdagen kunde man ana Skoda Fabia R5 då den visades i sebraförklädnad. Nu är den dock visad utan randiga pyjamas och Esapekka Lappi visar upp nya vinnaren på sin hemsida. Nästa lördag kommer den att visas offentligt för första gången på Essen Motorshow. Nu är jag ju ingen vän av grönt i rallyskogen, men den här gången är jag beredd att göra ett undantag, riktigt snygg bil!
*
Todde Jönsson har en utmärkt WRC-näsa och har snusat upp ytterligare två fräna nykomlingar, Seat och Lancia. Nu är detta dock inget som är klart befinner sig säkert knappt mer än på ritbordet, men medge att det varit kul med ett sådant klassiskt rallymärke som Lancia i WRC? Seat fick ju aldrig riktigt till det förra gången man provade, men varför ge upp…
*
I helgen startar ”RAC-Rallyt” dock inte det klassiska utan det moderna Roger Albert Clark Rally men för historiska bilar. Sunderland är tävlingscentra och första start är på fredag vid 18-tiden. Omstarten sker lördag vid åttadraget och sedan kör man fram till klockan 23. Den klassiska tävlingen går i mål på söndagen. Totallängden är 94 mil med 30 mil specialsträcka fördelat över 29 olika men tuffa engelska grusvägar, även lite asfalt förekommer.
Tre svenska finns på startlinjen, Jan och Martin Hagman med Ford Escort. Tom Axelsson och Krister Gull kör Audi Quattro medan Per Göranson och co-driver Conny Abrahamsson kör väldiga Ford Falcon. Totalt runt sextio bilar startar rallyt.
*
Det blev Sofie Lundmark, Piteå som utsågs till ”Årets Co-driver” och stipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond. Katrineholms Motorklubb förvaltar fonden och utser årligen en ung lovande co-driver till minne av Thomas Carlsson. Sofie började sin bana i högerstolen 2005 med pappa Brage. 2009 togs hon ut till Bilsportförbundets Juniorelitsatsning som en stor talang. 2010 lotsade hon fram pappa Brage till seger i tuffa Sverigeserien i Volvo Original.
Fortsatte 2013 med Emil Bergkvist där de vinner Sverigeserien. 2014 började hon med utlandstävlingar i Tyskland och fick flera framgångar i hop med Emil innan samarbetet avbröts. Sofie avslutade med en 2:a plats i SM-finalen i hop med Mats Thorszelius.
– Himla kul, säger en mycket överraskad Sofie
– Fantastiskt roligt att jag blir uppmärksammad och hedrad med ett sånt fint stipendium.
*
Vet inte om våra köra grannar på andra sidan Öresund drabbats av någon sorts hybris, men nu vill man ha en Formel 1-tävling till Herning mitt på Jylland. Lokala politiker har redan planerat ett möte med Bernie Ecclestone som F1-bossen skjutit upp och inte förrän i januari har han tid att möta danskana för att snacka framtid. Tidigast 2018 tänker danskarna att planerna kan realiseras och jag vet inte, har det inte blivit lite för mycket ”bajer” och Gammeldansk för herningarna…
*
Mer Formel 1 och då Marcus Ericsson som igår premiärkörde sin nya Sauber och var mycket nöjd efteråt.
– En riktigt bra dag med ett otroligt späckat schema, kommenterade Marcus premiären.
I år har stallet haft sin sämsta säsong sedan starten 1993 och inte en enda poäng fick teamet under året. Nu är målet att att 2015 plocka poäng vilket blir Marcus uppgift.
*
Nu växlar JSM-vinnaren Lukas Sundahl från Växjö upp och lämnar Formel Renault 1.6. Till nästa år sitter Lukas i en Porsche 911 GT 3 Cup och Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det här blir spännande, säger Lukas.
– Porsche är Porsche och det går aldrig att komma ifrån, det är en av de häftigaste bilarna som finns att köra. Jag siktar på att komma in i klassen under början av året för att sedan kunna visa vad jag går för mot slutet av säsongen.
Många förare som börjar i formelbil väljer att fortsätta på den inslagna banan med att tävla utomlands men Lukas tar en annan väg.
– Det är väldigt svårt att komma vidare i den internationella formelbilsracingen och det krävs mycket pengar, säger han.
– Jag tror att Porsche Carrera Cup kommer att ge mig bättre möjligheter att gå vidare i karriären för att kunna bli en professionell racerförare.
*
I går fick jag tävlingskalendern för Södra BF vad gäller Rally/RS-sidan. Inga direkt överraskningar mer än att Asarum MS och Olofströms Mk gör en Kristianstad/Älmhult, går ihop och kör Rally Blekinge i slutet av september vilket också utgör DM-final. Kul också att Trelleborgs MK väljer att lägga Falsterbosprinten (bilden) på klassisk tid i oktober. Klubben är också den som verkar ha absolut mest energi i distriktet då man mäktar med tre tävlingar under året. Först Anderslövsrallyt ingående i Rally-DM, sedan är det RS-DM med Vikingadansen och så avslutar man året på Falsterbofältet. Ja egentligen är det fyra tävlingar för trelleborgarna då man även är delaktiga i Österlensprinten på Svampabanan, dessutom mitt under semestern.
Totalt är det planerat för elva RS-DM, nio tävlingar i Sydsvenska Rallycupen och åtta i Rally-DM. Glädjande är att i Södras Rally-DM avgörs sex deltävlingar i distriktet och bara två utanför, i Småland med Ljungby och Växjö som arrangörer. Mindre glädjande, eller direkt dumt om jag får tycka, är att Svedala MK ännu en gång väljer att lägga sin RS-tävling i april dagen efter tuffa ”Rally På Gränsen”.
Dessutom verkar det extremt oklokt att avsluta säsongen med tävlingar tre oktoberhelger i rad, 4:e- Svedala Runt, 10:e Falsterbosprinten och så Eslövs Kanonen den 18:e. Blir en svettig höst, gäller att ha både ork och börsen i ordning…