Skoda-Kopecky leder ERC i Rallye Zlin, Stoffe Nilsson historisk i TV-Svängen med fem raka vinster, WRC-Grahn fick bryta med trasig turbo!
Jag hoppas jag är ursäktad över att bloggen är ”dyngsen”, har haft lite att stå i om man säger. Att arrangera en rallyt tävling som TV-Svängen är inget självspelande piano precis och då tänker jag inte på min blygsamma insats. Snackar om alla andra som går med ständig blodsmak i munnen, typ tävlingsledargänget, bancheferna Markus, Kurt med hjälp av Ingemar med pappa som pilade hela tävlingen, vi snackar en och en halv dags jobb. Tur att dom har bra betalt…
*
Av ren artighet så börjar jag ändå med ERC i tjeckiska Rallye Barum Zlin. Jan Kopecky på hemmaplan i en Skoda räcker att säga, han leder efter nio sträckor med en bit över halvminuten före landsmannen Pech. Trea är Roman Kresta, långt över minuten, känns som att racet är över och att Kopecky går mot säker ERC-titel. Utmanaren superheta Esapekka Lappi bröt riktigt varför vet jag inte, men i listan står ”Roll cage damage”, detta är aldrig bra…
*
I DM 4 betyder på svenska, fjärde deltävlingen i Danska Mästerskapet Sydhavsrallyt på Vestlolland var det ingen ”udlands succés” att tala om. Redan på sträcka två packade turbon ihop på Jocke Grahns WRC-Focus ( säkert bara för att jag igår skrev om hur bra de skötte bilen…). Samma sträcka blev snabbe norrmannen Rune Danneborgs öde med tekniskt fel. Vann rallyt gjorde Ib Kragh i en Peugeot Super 2000, elva sekunder före Christian Jensen med Esben Hegelund som trea, alla i Peugeot. Långt bak i listan hittar vi Tim Svanholt som dock fortsätter att leda DM.
*
Över till ”the real thing” TV-Svängen, EVO 49. Stoffe Nilsson gjorde ingen besviken, tog sin femte raka seger och sjätte totalt, fler lär ingen i min livstid förmå göra. Inte mycket att säga, Vinslöv+Subaru+Jesper Johansson ”all the way” en segermix som ingen lyckats blanda bättre de senaste fem åren. Imponerande, sa Bill, verkligen imponerande sa Bull!
*
Min seger kandidat i 2WD Mattis Olsson var nästan lite rörd när han före tävlingen tackad för förtroendet och hoppades det skulle hjälpa en bit på vägen. Blev så klart orolig när jag såg Mattis svetsande vid Todde Johanssons servicebil. Bättre insatta förklarade att bromspedalen packat ihop och behövde fixas. Nu vet jag inte riktigt, bromspedalen? Den säger dom alltid till mig att jag bara ska kasta i baksätet, kanske gäller annat för Matti vad vet jag?
Nu fixade Matti bromsen och nådde fjärde platsen ( en bit från första som jag tippade…) men strunt samma Matti är ändå en ständig favorit hos mig.Vid sidan av spionerade Thord Johansson på när Jari Saarinen försökte få broms på den lånade 940:an. Vet inte om han fick ut något av det, men en bra bild blev det.
*
Tipset i 2WD gick ändå riktigt bra om man struntar i ”Kundmottagaren hos Fröjds”, tvåa i tipset var Jocke Kristiansson och i verkligheten, Jocke Kristiansson. Sedan gick det lite snett, David Bellborg fyra och blev etta, skämskudden för mig. Kjell Franssons motor slutade enligt honom själv ”brumma där framme”. Magnus Johansson, Älmhult nämnde jag inte ens och blev trea. Hmmmmm, finns det skämskuddar för elefanter?
*
I 4WD gick det bättre, Stoffe etta Åke Jacobsson, tvåa, Anders Jonasson trea, Ingvar Anderson,fyra och Mikael Wehlin femma. Ren förtvivlan kunde jag läsa i Björn Johnssons ögon när han på sin fjärde plats i 4WD fick ge upp på grund av en liten kort sketen dj-la turboslang. Förstår din bitterhet Björn, bryt ihop och kom igen!
*
En som verkligen hade skäl att bryta ihop var Ola Wingren och Silver-Grisen. Frågan är om inte Grisen är i behov av nödslakt efter två-varvsrullningen strax efter start på första sträckan.
– Märkte att det gick lite för fort in i en ”vänster trea” men att det skulle sluta så dj-ligt hade jag ändå inte räknat med, konstaterade Ola när vi försökte lasta av den minst sagt motspänstige Grisen hemma vid garaget.
– Inte mitt år i år, konstaterade Ola och vem kan säga emot?
Senare på kvällen fick han tröst av en klubbkamrat i handbollskretsar känd som ”Lasse-Boll”, men vad hjälpte det när ”akutveterinär ”Jocke Wessberg längst till vänster slår ner blicken i väntan på att avkunna dödsdomen. Trist Ola, men bryt ihop och kom igen!
*
Kul var det att se äkta segerglädje som hos min klubbkompis Tom Kristensson som ihop med Mikael Ottosson tog hem segern bland VOC:arna i B-klassen. Tom som för dömdes som ren showman med sina vilda sladdar har verkligen visat att ha när en förartalang utöver det vanliga. DM-guldet är hans om inte han där uppe får för sig att dj-las i de två sista deltävlingarna!
Kul var även att Kim Nilsson från Osby fortfarande håller för trycket och kammade hem ännu en seger i samma klass för C-förarna. Detta trots att han kör en grön Volvo, grönt på rallybilar är en styggelse…
*
Kampen om seger i Sydsvenska Rallycupens prispott rullar vidare, fortfarande leder Stoffe Nilsson och Martin Olsson från Kristianstad. Båda vinner sina klasser och framöver lär cupansvariga få det svettigt att skilja de båda åt vid finalen i Växjö…
*
Nina Jonasson som lotsar så framgångsrikt Hondaåkaren Erik Telehagen var inte nöjd med TV-Svängen.
– F-n vi hinner inte med A-förarna och det är ju dom vi vill åka ifrån, menade Nina.
Klassegern i B var hur säker som helst och att vara sex tiondelar före MR President Lars Servin i A-klassen menar jag är en merit, rentav världsklass ( det är bara lite drygt fem månader till årsmötet, sekreterare posten sitter löst så jag får passa mig…).
*
Som alla vet är där hur mycket som helst att skriva om tävlingen men jag kan inte ta med allt, bloggen skulle bli hur lång som helst. Men sänder ändå ett tack till Lotta Walfridsson som ”tog över” min plats i Rolands Black Beauty. När de kom i mål väntade jag mig en riktig ”catfigth” för att jag lurat in henne i Volvon, men icke.
– Detta är det absolut roligaste man kan göra, tack Tommy för att jag fick åka istället för dig.
Skum tjej den där Lotta!
*
Hann till och med ut en sväng på sträcka två ( åkte först till femman där vi slarvat med täckningen, så det var ingen nöjestripp) och vem kommer inte där utan SM-åkarna Rickie Borgström och Hans Johansson. Båda var säkert sugna på att kolla in spårval och annat som ”elitåkarna” tjafsar om, själv är jag bara glad om jag är i spåren. Rickie verkade vara i god fortåkarform och tränade redan på ”tummen upp” inför East Sweden Rally nästa helg.
*
Precis när jag ska avsluta kommer ett SMS från Todde-Bagare.
– Vet du hur David Lindström Plombo motor lärde sig att svetsa?
Innan jag hinner tänka och långt mindre svara.
– Han hade en Opel!
Nu går jag och lägger mig, i morgon ska vi kratta och laga vägar. God natt.