Skoda dominerade ERC-premiären, rallypubliken fick mediaberöm, dansk fortsättning i ”Stellantis Rally Cup”, rallyprofil ryter till om bristande respekt, Tom K. jobbar för SM i Nyköping och lite om ”Standard-klassen”…
To se hodí jako kouzlo! Dessa ord tror jag hördes i Mlada Boleslav efter att ERC-premiären Rally Hungary gått i mål med sju Skoda Fabia Rally2 på Topp-10. På svenska blir det ”Detta satt som en smäck” att få tvåla till nya ”popbilen” Toyota Yaris GR Rally2 med inte bara en hel Skoda-pall utan total överlägsenhet.
Simone Tempestini, Mathieu Franceshi och Miklós Csomos stod där och bäste ”icke-Skoda” blev fyran Hayden Paddon med Hyundai. M-Sports Jon Armstrong med Fiesta Rally2 knep åttonde plats medan Filip Mare´s blev den som lite räddade Toyotas ansikte med sin tionde plats. Ironiskt blev det alltså en tjeckisk förare som gjorde detta, men ändå över fyra minuter bak Tempestini. Kan även nämna att hjulstrul verkar vara Mikko Heikkiläs förbannelse då han även i fjol råkade ut för detta i ledning av ERC-tävlingen i Portugal. Då hade han lett i princip från start till sista sträckan där Skodan fick punktering och i helgen försvann vänster framhjul i samma position. ”Perkele”!
*
Helgen var som bekant intensiv, inte bara för att SMK Hörby hade egen tävling (Bilmånsson Rallysprint) utan dessutom rally i Simrishamn, Eskilstuna och inte minst Ungern. Därför poppar det upp lite grejor hela tiden som har beröring med helgen.
Till exempel fick jag ett mail dag från Skånska Dagbladets allmänreporter i Mellanskåne, Jonas Karlsson. Jonas med begränsad erfarenhet av rally, kastades in i söndagens rallymatch då det som vanligt på lokaltidningar rådde reporterbrist på ”Sporten”. En uppgift som Jonas lyckades bra med och idag berättade han för mig. ” Det var ett kul jobb. Hade god hjälp av dig och dina fina bilder. Sen jag måste säga att rallyfolket rent allmänt är bra att ha att göra med, det är enkelt och rättframt utan krusiduller. Det var likadant när jag var på rallyt och kollade i fjol, helt privat den gången. Rallyentusiaster i publiken kom genast fram och berättade vilka bilar och förare man skulle hålla koll på.”. Detta är något som hela vår sport ska ta till sig i dagar när ”näthat” är mer på tapeten. Får många påstötningar om varför jag inte engagerar Motorbloggen mer i ”nätkriget” om SBF:s roll? Svaret är enkelt, har man inte full koll på alla turer som jag inte har, känns det helt fel att ta ställning för det ena eller andra. En sak kan jag ändå kommentera och det är att jag inte förstår varför SBF ”måste dö” innan andra med egna ideér kan ställa allt till rätta? För mig vore det bättre att köra sitt eget race, till exempel fixa egna tävlingar med deltagare/funktionärer och sedan låta SBF sköta sitt. Bara en tanke alltså…
*
Danske Mästaren Kenneth Madsen tog som bekant vägen över Hörby för ”shake down” inför kommande helgs viktiga premiär på Jylland med ”Dansk Super Rally” och ”Rally Yding”. En av Madsen och Mette Felthaus tuffare utmanare lär bli Hyundai-åkaren Simon Valentin/Peter Egholm som valde Belgien och ”Rally Salamander” för sin ”nerskakning”. På svårkörda asfaltsträckor med mycket grusinslag och tvära kurvor var det danska ”holdet” snabbast på de flesta av de 12 sträckorna vilket gav seger med minuten före en hemmaåkare.
Andra halvan av Team Glad Sport (Madsen är den ena) är lillebror Jacob Madsen Leutenberger som väljer bort Jylland och tar sig istället till Frankrike och ”Rallye Rhône Charbonnières”. Tävlingen är deltävling två i ”Stellantis Rally Cup” där Jacob och Line Nedergaard tyvärr tvingades bryta premiären efter en lätt ”afkjørsel” med Glads Peugeot 208 Rally4. Nu väntar även Franska Mästerskapet för danskarna de 24 utmanar i Rally4-klassen och detta med ERC-längd på tävlingen, 215 kilometer ”hastighetsprøver”.
*
IB Kragh är en av Danmarks stora rallyprofiler med nio ”DM-guld” och förutom detta något så ovanligt som medarrangör i olika ”DM-rally” plus drivande bakom tv-sändningar från rally.
Det är i rollen som arrangör Ib gör samma reflektion som jag gjort många gånger, ofoget att invänta med att anmäla sig till sista sekund.
–Som medarrangör i flera rallyn ser jag även sporten från en annan vinkel än som tävlande och här upplever jag en tendens att inte respektera det stora frivilliga arbete som görs i klubbar och föreningar bakom varje tävling, skriver Kragh.
Han syftar på att Rally Yding öppnade anmälan den 15 mars, men fortfarande väntar många på att anmäla sig fram till sista minutena.
– Man tänker helt enkelt inte på hur detta påverkar planeringen för klubben. Hur många roadböcker behövs, hur många vinster ska köpas med mera?
Han pekar också på att det in till sista dagarna är osäkert hur stor serviceplats som behövs. Plötsligt hamnar klubben i en situation där man kanske måste hitta fler ytor för att husera serviceplatsen?
–Det gör bara ont i magen på arrangörerna när de måste vara stressade sista veckan efter att ha spenderat mer än ett halvår på arrangemanget. Jag har själv upplevt detta, så tänk på detta nästa gång du anmäler dig, avslutar Kragh sina kloka tankar.
Tänk så mycket enklare det är för alla om man anmäler sig tidigt, blir det så problem avanmäler man sig. Detta kallas både av mig och Kragh, för respekt mot arrangörer…
*
En av de större snackisarna i vår här nere har varit noter och att det för första gången i modern tid skulle provas nytt system i ”Simrishamnsmixen”. Välkände Arne Johansson ofta anlitad i WRC-sammanhang och hans ”Jemba-Noter” skulle få sin Skåne-premiär på Österlen, med Hässleholmaren Anders Åberg som ”notskrivare”, men med hjälp av Arnes system. I Hörby dagen efter ”Dagen J” kollade jag lite med några som körde ”Mixen” och hörde faktiskt inga kritiska röster. Tvärtom verkade alla gilla ”Jemba” och så även kanske tävlingen mest rutinerade på att göra ”egna noter”, vinnaren Tom Kristensson.
–Det fungerade bevisligen bra, menade Tom.
Nu blir det spännande att se vem kommer ut som andra arrangör i Södra BF med ”Jemba”?
Tom avslöjade också att hans säsong ännu inte är över efter sin två SM-starter och de något mindre statusfyllda ”Rally Anderslöv” och ”Simrishamnsmixen”.
– Jag jobbar på att kunna starta i årets tredje deltävling i SM och den första på grus i Nyköping den 10-11 maj. Just nu ser det ganska lovande ut!
*
I Hörby fick jag ett snack med Karljohan Ingessons pappa, gamle Opel-åkaren Lars-Johan Ingesson, när han förklarade anledningen till kardanhaveriet på Grupp F-BMW:n dagen före. Efter ett tag gled vi över på ”Standard-klassen” i Rally-SM där ”Kalle” i fjol stod som vinnare. Pappa Ingesson har tidigare förklarat att han inte förstår klassens ”vara eller icke vara i Rally-SM.”
–Vissa ”experter” tycker det är en tråkig klass som inte låter, men det Kalle gjorde i helgen borde man använda i dessa diskussioner, menade han.
På Österlen fick Kalle till nionde plats totalt på första sträckan då inklusive 4WD-bilar plus två tidskrävande hårnålar och detta med standardbromsar, ingen kort styrväxel, ingen diff med mera. Där la jag mig i resonemanget och menade.
– Något som egentligen borde lyftas fram till dom som inte tar klassen på allvar!
Detta är kalla fakta och som alla känner till, att det fokuseras väldigt mycket på dyra bilar samtidigt som det från samma håll ofta gnälls över höga kostnader. En fråga jag ställer mig är.
– Hur många kan egentligen utnyttja alla dyra hästkrafter?
Även på söndagen var ”Standard-BMW:n” konkurrenskraftig mot etablerade asfaltförare med asfaltbilar, massa hästkrafter och seklådor. Ändå körde Kalle in på 15:e plats totalt och jag hävdar att det går att åka in i h-e fort även med standardbilar. Jag vet faktiskt vet inte på vilka punkter resonemanget haltar, men det vet kanske någon ”GruppH-åkare”?