Skarpt Covid-19-läge i Belgien, Mikkelsen kan tänka sig WRC2 framöver, Tidemand testade Iriz, norsk talang till ERC, mycket Skilling 500, tre år sedan Evans vann och Hässleholm fick ställa in sin sprint!
Nu vill man ju inte måla f-n på väggen men chanserna att det blir någon WRC-tävling i Belgien känns allt mindre. Läser i dag att sjuksköterskorna på sjukhusen i Liege landets tredje största stad, nu ombeds att fortsätta jobba även om man testats positivt för Covid-19. Så länge man inte känner sig sjuk så vill myndigheterna att jobbet ska fortsätta för att vårda de som är ännu sjukare. Men i Ypres fortsätter jobbet med att göra rallyt så virussäkert som möjligt och första planen med att dela in publikområdena i mindre bitar har nu skrotats. Då var tanken att dela upp publiken på 72 olika delar under de tre rallydagarna och där varje del skulle inrymma 400 åskådare. Men i samråd med FIA, WRC-promotorn och myndigheterna har planerna skrotats och istället är det beslutat att rallyt körs utan publik, därmed följer man också all övrig professionell idrott i landet. I slutet av denna vecka är det utlovat nya besked om läget och om myndigheterna ändrat uppfattning så att rallyt inte längre kan genomföras.
Planen är att Ypres Rally Belgium ska avslutas med power stage på Spa Franchorchamps där då även World RX kör näst sista deltävlingen. Formel 1-banan är nu stängd för all form av aktivitet och ska så förbli till mitten av november. Kan kanske ändå vara ett positivt tecken då rallyt har start den 19 november och då borde grindarna åter vara öppna. FIA är också fortsatt optimistiska och säger.
– I dag kan vi försäkra att inget beslut tagits att ställa in och alla nödvändiga förberedelser för rallyt fortsätter enligt plan!
I samma ämne så berättar i dag Hyundai Motorsport att Ott Tänak är anmäld till nytt rally i Estland, Kerala Rally. En start som görs helgen före Ypres.
*
Enligt DirtFish är nu Andreas Mikkelsen redo för full säsong i WRC2 till nästa år lite som ”a drive thru” inför hoppet om full säsong i WRC 2022. Norrmannen är säker på att det inte är bra att sitta på bänken ännu ett år om man vill tillbaka till där han vara före Hyundai-tiden.
– Jag är redo att investera mig själv i WRC2 för nästa år, berättar Mikkelsen.
Alltså en upprepning av det som skedde efter att Volkswagen la ner sin satsning och han plötsligt stod utan jobb. Då blev det Skoda och där han dominerade R5-klassen i både Monte Carlo och Korsika. detta öppnade upp för styrning fört hos Citroën och sedan Hyundai.
*
Mellors Elliot Motorsport fortsätter att utveckla sin Proton Iriz R5 och redan har bilen rönt vissa framgångar i Brittiska rallyn. Som ett led i att köra hem ännu fler har man nu även engagerat Pontus Tidemand som testförare.
– Helt fantastiskt att få en aktiv WRC-förare i vår Proton, menar Chris Mellors.
– Hans ”feedback” var mycket positiv och nu jobbar vi för mer möjligheter framöver!
Vad Mr Mellors menar med detta är lite oklart, är det möjligheter för Iriz eller för Pontus kanske rentav för båda samtidigt…
*
Duktige norske Opel-föraren Ola Jr Nore byter nu ut sin R2 Adam mot en helt ny Renault Clio RSR i Rally5-utförande. Premiär med bilen som tillhör samma team som Pontus Tidemand kör i WRC2 för, Toksport WRT blir i ERC-tävlingen Rally Hungary. Teamet som är regerande mästare i ERC har en långsiktig plan där man vill stötta unga förare och där då Ole och italienskan Rachele Somaschini både kommer att ingå. De kommer att köra i ERC Juniors3 även om bilen där är lite handikappad med sin mindre effekt.
Planen är sedan att ihop med Renault Sport byta till Rally4-versionen nästa år. 20-årige Ole är så klart postivt till starten och gear att det är lite av en dröm.
– Efter ett par säsonger med framgång på hemmaplan är det nu rätt läge för ERC och vi är väldigt spända inför detta stora äventyr, menar Ole.
Om han fortsätter med Veronica Engan i högerstolen framgår inte av pressmeddelandet.
Lite annorlunda för italienskan Somaschini som lider av lugnsjukdomen cystic fibros och tänker även använda rallyåkandet för att samla in pengar till forskning (Race for breath) om sjukdomen. Hon är medveten om riskerna med Covid-19 i hennes tillstånd men menar att arrangören gjort allt man kan för att göra rallyt säkert.
– Så klart har jag tänkt, men detta känns ändå rätt, menar 26-åringen.
*
Yves Matton och FIA fortsätter att köra vidare med att ny hybridteknik i WRC ska introduceras 2022 trots att motståndet mot den moderna rallytekniken ökar. Inte på grund av själva tekniken utan för att tiden är allt för knapp och de första bilarna för test lär inte bli klara förrän en bit in på nästa år.
På Nya Zeeland jobbar f.d Hyundai-proffset Hayden Paddon i ett eget projekt ihop med österrikiska STARD där man byggt en helt elektrisk Hyundai Kona EV. Paddon Rally Group påbörjade bygget redan 2017 och då med målet att ha en hel rallyserie klar för 2021. Rally Argentina-vinnaren 2016 håller med om att en konventionell rallybil är ”very cool and very fast” men att det blir allt svårare att utveckla i takt med att omvärlden går mot hybrid och el.
– Med elmotor öppnas en helt ny värld och nya möjligheter, menade Paddon inför introduktionen den 4 november av sin Kona EV.
Med Formula E redan etablerat och rallycross på gång är det nu dags även för rally att byta spår menar ”The Kiwi”. Nyckeln enligt honom är att få bilarna både snabba, hållbara och inte minst göra dom körbara på alla olika underlag som ett rally bjuder på.
– Helt klart blir bilarna snabbare än dagens men samtidigt inte nödvändigtvis ”out of control” utan tvärtom säkrare!
Paddon är troligen den förare som har allra mest erfarenhet av elbilar och menar att största skillnaden är den omedelbara responsen när högerfoten trycks ner. Men även att bilen upplevs stabilare med tyngdpunkten och batterierna längst ner. En tanke som finns hos Paddon är att söka dispens så att hans nya Kona till en början får lov att delta i samma nationella mästerskap som ”vanliga rallybilar” för att främst bevisa att tekniken fungerar.
–Vi har en spännande tid framför oss, konstaterar Paddon entusiastiskt.
*
Det blev stort intresse för Skillingaryds sena inspel detta rallyår med ”Skilling 500”. Redan före pandemin var det tänkt att köra en mindre hösttävling med en ”nolla” mindre, alltså ”Skilling 50” men den plockades bort till glädje för de 140 som anmält sig hit nästa lördag. I 4WD-klassen har elva ekipage anmält sig och där nog SM-trean Stig Andervang/Robin Eriksson får finna sig i att vara favorit. Lite hemlighetsfullt så har skånska GNM anmält sig men utan förare till R5-Fiestan, kan kanske vara en tuff utmanare till Stig som dyker upp i Värnamo? Den med störst erfarenhet av de elva är utan tvekan Skaras Bengt Thorsell som kört allt och detta sedan början av 60-talet. Nu kommer Bengt med en Mitsubishi EVO9 och med Philip Haag i högerstolen. En annan som kanske kan överraska med sin Skoda är Lars Stugemo/Kalle Lexe. I ”Marknadsnatta” var man bara fem sekunder eller en klen första sträcka från att hamna på pallen.
*
Idag för tre år sedan stod jag och mina kompisar på sista sträckan i Rally Wales GB och småhutrade i det gråruggig vädret. Då såg vi Elfyn Evans och Daniel Barrit ta sin DMACK-sponsrade Ford Fiesta WRC till allra första segern och dessutom på hemmaplan. Känslorna var ”all over the place” när han rullade upp PX66 DVT på målrampen inför tusentals jublade walesare och så klart även andra Evans-fans. Ett stort ögonblick och alltid kul att kunna säga, jag var där…
*
Gårdagens stora snackis i vår del av världen var utan tvekan att Hässleholms MK ställde in kommande lördags ”Temahallen Grussprint”. Två dagar tidigare hade man presskonferens om tävlingen och i tisdags rapporterade jag om Region Skånes nya skarpa Corona-restriktioner som även innefattade sport och idrottsutövning.
Ställde då frågan om eller hur de nya reglerna skulle kunna påverka lördagens rally och direkt kom irriterade kommentarer på Facebook för att inte alla om i mejlkorgen. Bland annat undrades det över vad jag tyckte var oklart, ”vi kör ju publikfritt” och för övrigt helt enligt polismyndighetens regler? Men uppenbarligen hände något drastiskt under onsdagen, för i går strax efter att jag publicerat Motorbloggen kom ett mail från Tävlingsledningen. ”Efter samråd med polismyndigheten, Lst och sjukvårdsdistriktet har tävlingsledningen för Temahallen grussprint beslutat att ställa in lördagens tävling, för att inte förvärra den smittspridning som just nu pågår i Skåne. Detta för att inte riskera att våra tävlande och funktionärer (ca 300 st) som skulle vistas på HQ under dagen blir smittade. Med detta beslut tar klubben sitt ansvar för att inte förvärra smittspridningen i Skåne. Detta är klassat som ett ”force majeure” ärende.” I detta läge vill jag lägga till att jag stöder beslutet fullt ut och tycker det är väldigt klokt, men samtidigt är jag lite egoistisk. Det var nämligen så att jag och två SMK-kompisar engagerats av sträck-ansvarige på SS2 för att sköta målet vilket vi också såg framemot med glädje. Även vi är svältfödda på rally och förutom Rally Sweden har det bara blivit klubbens egen ”TV-Svängen Light” för några veckor sedan, så självklart var vi sugna på lite brum i rallyskogen. Nu blev det inte så men än en gång, beslutet har hundra procent backning hos mig.
Till tidningen Norra Skåne förklarar ordförande CG Wilke beslutet och lägger även till att han är medveten om att många blev besvikna.
– Ja, tyvärr för de tävlande blir det inget. Men som det ser ut i verkligheten med smittspridning ser vi inte att vi kan genomföra tävlingen. Huvuddelen är Skåneförare och skulle det bli dåligt väder är ju risken att de inte står ute vid sina bilar, då söker de sig inomhus och det är risk för trängsel.
Därmed är rallyåret för Södra BF avslutat och förutom SM-tävlingen Snapphanerallyt har det bara körts fyra sprinttävlingar, Svampasprinten, Minnesbergs Sprinten, Sturups Sprinten och så i lördags fick Falsterbo Rallysprint stänga dörren och låsa.
Verkligen inte mycket att kalla en rallysäsong…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se