Skånskt fokus på tjeckiskt rally, Mille och Julia kan få snö i Slovenien, asfalttest på Mantorp, NGK Masters säkrat till 2024, välfyllt i Ekebygropen, Strandberg åter i STCC och trist efterspel…
Motorbloggen börjar med tjeckiska Kowax Valašská Rally ValMez som i år verkligen har skånsk anknytning. Med #8 går SMK Hörbys Tom Kristensson och Andreas Johansson ut i sitt första internationell framträdande för polska Kowax 2BRally Racing.
I går genomförde paret första test med den Hyundai i20 R5 som blir helgens vapen i den 19 bilar stora klasen RC2. En test som blev lyckad, enligt en kortfattad men laddad Tom.
– Bilen känns jättefin och känslan är mycket bra!
Om inte Skoda skulle vara vanligast i ett rally i Tjeckien vore det märkligt och i klassen finns 14 Fabia och då i utföranden från R5 till senaste Rally2 EVO. Tom har sällskap av ytterligare två Hyundai-åkare, Martin Vicek med Kowax-teamets nya Rally2 i20 och så Ondrej Bisaha med en liknade R5:a som svenskarna kör.
”The Two Victors” Victor Hansen och Victor Johansson kommer till rallyt som körs nära gränsen till Slovakien med en nyinköpt Ford Fiesta Rally4. För dom är detta första steget mot årets säsong där ERC Juniors är huvudfokus med premiären på Kanarieöarna väntade runt hörntet. 14 asfaltsträckor på totalt 150 kilometer väntar på de totalt 88 startande och med första start lördagförmiddag.
*
Inte lätt att hålla ordning på alla nya länder och skillnaden mellan Slovakien och lillebror Slovenien är inte alltid lätt att hantera. Till Slovenien har Katrineholms Mille Johansson och SMK Hörbys Julia Thulin tagit sig för premiären av det Slovenska Mästerskapet med tävlingen Rally Vipavska dolina.
– Det känns kul, vi är taggade, konstaterar Mille och får medhåll av Julia.
– Jag tror mycket på Mille och ser en stark framtid i honom men det gäller att träna och träna, då kan detta gå riktigt långt. Det ska bli riktigt kul att få växa tillsammans med Mille och teamet.
Målsättningen är att köra hela mästerskapet med sju tävlingar för välkända IK Sport Racing med en Ford Fiesta Rally4. I Slovenien tillåts man att köra snabbare bilar än i Sverige och även använda sig av noter innan föraren fyllt 18 år.
– Detta blir första tävlingen med noter för mig så den stora utmaningen kommer bli att lyssna på Julia, lita på noterna och samtidigt köra i fullt tempo, menar Mille.
Tävlingen körs på asfalt och inleds på fredagen med en stadssträcka i staden Ajdovščina, innan det på lördagen körs nio sträckor på totalt nio mil.
– Varierande vägar med mycket kurvor och inte så mycket raksträckor, menar Mille.
Lite oroande är att på vissa av sträckorna ligger snö berättar Julia.
– Om den ligger kvar blir det en helt ny utmaning med snö på asfalt!
*
Fortsatt gott om plats i portgången till Hässleholms GP och första tävlingen i Asfalt SM den 1 maj. Idag kom några nya namn men ändå bara 13 anmälda så här tio dagar före stängning. Detta oroar dock inte återförsäljarna för Pirelli som på Mantorp arrangerar testdag för rally och racing förare den 21 april. Man inriktar sig på kunder i Norge, Sverige och Danmark som vill få bort rattrosten inför säsongen. Fem körpass och över tre timmars körning är vad som erbjuds
– Dagen är uppdelad i olika etapper där man vid rallydelen gör om banan till en rallyslinga på 4 km med start & mål istället. Racing kör med öppen pit under hela körpassen, egen tidtagning Detta är även ett officiellt test för GT4 Scandinavia, berättas det.
Anders Åberg på Apex.se lämnar gärna ytterligare information.
*
Föga troligt att några folkrace-åkare tar sig till Mantorp men för deras del av bilsportträdet kom idag en glad nyhet.
– Racecrew, NGK Spark Plug Europe och Karlstad MC Bil är överens om ett nytt treårsavtal vilket gör att Sveriges häftigaste folkracefest stannar kvar i Karlstad och fortsätter att vara NGK-Masters till och med 2024, berättar Per Andersson från arrangören Racecrew.
Tävlingen som startade 2005 i Arvika går nu in på sin 17:e upplaga och det populära folkraceeventet har dessutom blivit synonymt med varumärket NGK. Att det nu blir ytterligare tre NGK-år ser Karlstad MC Bil mycket positivt på.
– Vi tycker det är fantastiskt kul att få fortsätta med NGK-Masters här på Kalvholmen, vilket ger oss möjligheten att fortsätta investera i vår anläggning och skapa förutsättningar för en ännu starkare tävling de kommande åren. Årets upplaga körs den 15–16 oktober.
*
Medan DM och SSRC-premiären ”Simrishamnsmixen” på lördag inte lockat mer än drygt hundra startade så är det desto större tryck hos Eskilstuna MK och ”Aprilsprinten” i populära Eskilstuna sprintcup. Till Ekeby-banan finns hela 138 ekipage i anmälningslistan vilket lär göra det trångt i Ekebygropen men finns det hjärterum finns det stjärterum menar arrangören.
Vädret ser lite nyckfullt ut och där meteorologerna lovat upp till tio centimeter snö på den 2,2 kilometer långa slingan. Ny tävlingsledare är Susanne Carlsson som trots en del rutin ändå är ny på posten.
– Det är mycket administrativa uppgifter som man inte är van vid men det finns många trogna och rutinerade i organisationen är med och hjälper till, säger Susanne.
*
I år byter dubbla V8 Thundercar-mästaren Dennis Strandberg ut jänkebilen mot Lestrup Racings Volkswagen Golf GTI TCR för STCC. Foto: V8 Thundercars
I sin comeback siktar Dennis på guld i privatförarmästerskapet STCC Däckteam Trophy.
– Vi vet att det inte bara är hoppa in och tro att man ska kunna slåss med de etablerade STCC-teamen, men samtidigt tror vi absolut att vi har förutsättningarna till att kunna vinna privatförarmästerskapet, förklarar han .
– Sedan hoppas jag också att vi ska kunna vara med och kunna knipa någon pallplats här och där…
’
Blir alltid lika trött, irriterad och beklämd när smaken av blod tar över hos vissa som ändå väljer att kalla sig rallyfans. Eter danske Peugeot-åkaren Morten Eskildsens avåkning i Rally Anderslöv som slutade upp och ner i ett vattenfyllt dike, dök dessa upp direkt i mejlkorgen och krävde ”huvud på fat”. Riktigt vad man är ute efter förstår jag inte och har också valt att kasta mejlen direkt. Finns säkerligen massor av naturliga orsaker till att det tog ett antal minuter innan Morten och hans kartläsare kom ur den kraschade bilen. Ingen ska dock slå i mig utan att funktionärer, publik eller bakomvarande startande agerade utifrån det man i den stressade situationen, upplevde som bäst. Att i efterhand leta syndabockar känns för mig både olustigt och orättvist i synnerhet för klubben Trelleborgs MK. Dessutom när huvudpersonen dagen efter tackade alla för de insatser som gjordes efter vattenbadet borde det egentligen vara ”case closed”. Jag låter Mia Alenius som var på plats sätta punkt för den här historien, åtminstone i Motorbloggen. ”Jag var på plats och hjälpte dem komma ur de bensinindränkta overallerna och bli avspolade, för att sen åka och få en ordentlig varm dusch. Sen är det tråkigt att någon bil har åkt förbi utan att stanna och hjälpa, det är ju inte ok. 9 minuter är lång tid att ligga i kallt vatten med bensin på sig, men det handlade lite om att de körde av på en bit där det inte stod några funktionärer och det var svårtillgängligt för publiken, då tar det lite tid innan man börjar undra var de blev av. Sen låg bilen i ett halvdjupt vattenfylld dike, där det är mycket svårt att vända rätt på bilen med bara handkraft, det fanns egentligen bara fast mark på en enda sida och det var vägen, resten var vatten och lera. Bilen blev ju faktist vänd och uppdragen ur diket ganska snabbt, med tanke på hur terrängen ser ut så tycker jag att det gick fort. Hela räddningsinsatsen flöt på mycket bra och det var gott samarbete mellan räddningstjänst och funktionärer. Sammanfattningsvis får vi väl ändå säga att det slutade bra, inga större skador på förare och kartläsare i alla fall, det kunde slutat på ett helt annat sätt.”.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.