17 Rally1-bilar offrades för säkerhet, ingen ERC-final i vår del av Europa, SSR har öppnat anmälan, Grybb har bilen till salu och motorsporten under hot i Helsingborg!
FIA:s beslut att ändra tidstillägg för WRC-förare som tvingas till service när ”Red light” dyker upp trots att bilen är fullt kördugliga har väckt debatt. Vissa hävdar att det minskade tillägget gör det möjligt att rent teoretiskt vinna på att stå still på service istället för att kämpa om sekunder på sträckorna. Andra tycker det är osportsligt och strider lite mot sportens DNA att inte fortsätta köra så länge hjulen snurrar. Nya ”rallydirektören” hos FIA Andrew Wheatley menar att allt är nytt med nya hybridbilarna och det tar tid att få reglerna optimala.
– Detta är den största nyheten i WRC på 20 år och där varje rally innebär en ny utmaning men teamen har gjort ett fantastiskt jobb med att få bilarna både att se bra ut, med fränt ljud och häpnadsväckande prestanda.Foto: M-Sport Ford
Mycket fokus har lagts på Adrien Fourmauxs tunga Monte-krasch med Ford Puma Rally1 där alla säkerhetsdetaljer dock fungerade perfekt. När all plast plockats av Puman så var det ett till synes nästan oskadat chassi som visades fram. Wheatley berömmer också alla för det jobb som gjorts för att optimera säkerheten i Rally1-bilarna
– Totalt har 17 Rally1-bilar förstörts för att kunna studera vad som händer vid olyckor och även fem skyddsburar har gått åt för att säkerställa att bilarna är säkra att köra med.
Nu aviseras nytt reglemente redan 2025 men vilken drivkälla som ska användas då är fortsatt inte klart även om allt fler röster höjs för övergång till ren el. Röster som även verkar få stöd hos Wheatley
– Det råder ingen tvekan om att bilbranschen förändras väldigt snabbt och jag tror att vi kan överleva med mindre förändringar. Nyckelfrågan är vad som kommer att vara kraftkällan i framtiden?
*
I ERC som numera drivs av samma promotor som WRC är WRC/Rally1-bilar helt förbjudna medan Rally2 är huvudklass. Årets serie har nu avverkat de två första deltävlingarna (Fafe och Azorerna) innan det är dags för första asfaltrallyt på Kanarieöarna i mitten av maj. Totalt åtta deltävlingar ingår i ”Rally-EM” och där alla utom finalen i höst är klara. Var den hamnar är också helt öppet och amerikanska DirtFish har gjort en genomlysning av tänkbara kandidater. Datum är satt till 15-16 oktober vilket ger ”semester” i nästan två månader för ERC-gänget mellan deltävling sju ”Barum Czech Rally Zlin” och finalen. Som tänkbara finaler har ”Grusfisken” plockat fram Rally du Var (Frankrike), Manx Rally (Storbritannien), Mull Rally (Storbritannien), Tuscan Rewind (Italien), Rally Cypern (Cypern), Rally du Valais (Schweiz) och Rally du Condroz-Huy (Belgien). Minsta gemensamma nämnaren är att ingen av dessa är i närheten av vår del av Europa. Kanske också en anledning till att ERC inte får pulsen att slå fortare uppe hos oss och då hjälper det inte att det finns deltävlingar i såväl Polen som Lettland. Foto: Tommy Svensson
Drömmen vore så klart att South Swedish Rally, 24-26 maj återigen skulle få EM-status men för detta krävs först och främst en penningstinn sponsorer. Skulle denna dimpa ner från skyn (inte utan att tankarna går till IKEA med stark anknytning till Älmhult) så tror jag resten hade fixat sig. Sträckor och publik finns, kompetens hos arrangören likaså men utan penningtillskott blir det tyvärr enbart en dröm…
*
Till årets SSR-upplaga, den 46:e i ordningen sedan starten 1976 får de tävlande innan drömmen blivit verklighet, nöja sig med att köra i SM, Nordic Rally Championship (NRC) och FIA Scandinavian Rally Trophy (ERT). Anmälan har varit öppen i knappt två veckor och så här långt är det ingen rusning, bara fyra anmälda. Med en hel månad kvar innan anmälan stänger så är det verkligen inga kor på isen…
*
En knapp månad före SSR är det premiär för Asfalt-SM och då i ”Hässleholms GP”. På Garnisonen gör sig tävlingsledare CG Wilke beredd att ta emot den svenska asfalteliten, sedan hur pass stor den blir är än så länge skrivit i himlen. Om elva dagar stänger anmälan som varit öppen sedan den 1 mars och så här långt finns 12 namn som vill ta sig an det ”Göingska mandomsprovet”.
En av de anmälda är hemmaföraren och vinnaren av helgens ”Bilmånsson Rallysprint” i Hörby, Rolf och Tobias Grybb. Veckorna före start dök plötsligt upp ”Till Salu-annons” på deras segerrika Citroen DS3 R5 och när jag frågade Rolf vad som var anledningen, svarade han lite svävande.
– Jag är lite trött på allt skruvande och underhåll som krävs på den här typen av rallybil, förklarade Rolf.
Körandet var dock inget han tröttnat på och fram till att bilen blir såld kommer han att tävla med f.d danske mästaren Ib Kraghs ”Cittra”. Trots att den är från 2015 visade familjen Grybb tydligt att den fortsatt är konkurrenskraftig. Motståndet i Hörby var också tungt i form av Tom Kristensson/Mats Andersson i en ny Hyundai i20 N Rally2 och Stefan Kristensson med Cittran jämnåriga WRC-Fiesta och där alla fick stryk.
– Bilen är jättefin att köra och nu har jag också kommit in i hur den ska hanteras. Sedan är det bara att erkänna att åldern min egen alltså, också spelar i in i sammanhanget, avslöjade Rolf.
–Det märks att man inte är lika modig som förr och vågar hålla nere när det går riktigt fort, då hamnar gärna foten på bromspedalen…
Skulle nu bilen bli såld så är det inte tomt i rallygaraget, hans orangea Opel Ascona som han inledde återtåget med för cirka tio år sedan, står kvar i säkert förvar.
– Den säljer jag inte, lite av reservutgång!
Någon SM-satsning är inte planerad trots att två av deltävlingarna körs inom några mil från hemmet.
– Det är inte tänkt så, men det är klart går det bra i ”Lille Mats” (HGP) så verkar även Uddevallas upplägg lite kul. Finalen i Kristianstad lockar också så vi får se!
Med dessa tankar skulle det enbart missas deltävling tre i Säffle den 18 juni. Blir det full pott i de två första tror jag även att det blir Hässleholmsbesök i Värmland till sommaren…
*
I höstas slog Wilke larm att det fanns risk för att Hässleholms MK inte skulle få lov att använda Garnisonen framöver på grund av klagomål från någon boende på ”gamla P2”. Dessbättre avstyrdes detta och nu är det fritt fram för rally på klassisk mark. Lite av samma problem kan uppstå i Helsingborg där HISO (Helsingborgsidrottens Samorganisation) slår larm att motorsportens framtid i staden är hotad. ”Helsingborgs motorsportklubbar befinner sig i en situation som ser ut att kunna leda till att hela stadens motorsportkultur riskerar att gå förlorad”.
På Väla Motorstadion bedriver idag tre föreningar sin verksamhet, Helsingborg Karting Klubb, Helsingborgs Motorcross samt SMK Helsingborg med tillsammans 2500 aktiva medlemmar. Föreningarna har också lokaler på området som även fungerar som mötesplats utanför själva tävlingsverksamheten. Med sin centrala placering med bussar som stannar utanför är anläggningen unik. Man har även tagit höjd för de olika förbundens miljökrav och alla föreningar är certifierade enligt RF:s miljöcertifiering som första föreningar i kommunen. Nu vill kommunen dock ta marken i anspråk då den enligt detaljplanen är industrimark och därmed förväntas den också kunna användas för detta ändamål. Detta är också föreningarna medvetna om och problemet har påtalats för såväl politiker som tjänstemän utan framgång. Nu är det nära vägs ände och t.f. Fritidschef Anders Bengtsson bekräftar att marken med högsta sannolikhet kommer att bli industrimark inom en snar framtid. Någon ny mark för motorsport har inte anvisats och företrädare för klubbarna menar att det bara finns två alternativ, att flytta till annan kommun eller lägga ner. Undrar vad som hänt om någon kom på att Olympia vore perfekt att bygga bostäder på…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.