Skåning bland de första i SM-premiären, VOC får RM-status plus att man antar VEC:s cancerutmaning, ingen gallring i Torsby, topprofil lämnar Hyundai och Hankook fick tummen upp av Fourmaux/Rovanperä…

Om sju veckor eller den 7-8 februari rullar Rally SM 2025 igång med ”North Rally Boden” och får man förmoda med garanterat riktiga vinterförhållande.

Foto: Grahn Motorsport

Så här långt nio anmälda och där skånske Adam Grahn med licens hos Älmhults MK är sydligast anmälde. Vid sin sida har han precis som i avslutningarna ifjol, Maja Bengtsson. Bilen är den från M-Sport Poland hämtade Ford Fiesta Rally3 och det blir också spännande att se hur många ”3:or” där blir i SM?

*

En nyhet i Boden blir att VOC välkomnas i nya ”RM-serien” ihop med Grupp E och ingen engångsföreteelse, utan i alla SM-tävlingar 2025 finns även RM-klassen representerad.

Redan för många år sedan så öppnade vi en dialog om att köra ett RM i VOC. Den gången rann det av olika anledningar ut i sanden men nu är det äntligen dags. En god dialog och mycket gott samarbete med vår samarbetspartner (SBF) ända sedan starten av klassen och inte minst en god dialog med Rally SM´s nye ansvariga, allas vår Jonas Kruse, förklarar Roger Fransson VOC-ansvarig. 

Foto: Tommy Svensson

Som kuriosa måste jag nämna att Kruse faktiskt var med som testpilot redan på slutet av 80-talet när VOC utvecklades…

Med detta öppnas nu möjligheten att med en VOC-Volvo tävla på alla nivåer, från DM till RM.

Ett RM blir ändå ett ytterligare steg i tävlandes satsningar, det blir lite dyrare både med startavgifter och behov av ledig tid eftersom tävlingarna körs med rekognosering och därför sträcker sig över mer än en tävlingsdag säger Fransson.

Å andra sidan så syns du tillsammans med SM-eliten eller till och med Europaeliten som fallet är när SM går tillsammans med EM i slutet av maj, detta kanske i någon mån underlättar sponsorjakt? 

2026 försvinner ”Standard” från SM utom för juniorerna och då ser Fransson ytterligare potential för ökad status för VOC, när man får tävla mot GruppF-bilarna i RM. Dock finns där lite frågetecken då skillnaderna mellan en VOC och Grupp F är så pass stor, att många ser det som högst orättvist att ha dom i samma klass menar Fransson 

Det här är SBF medvetna om och det kommer att arbetas målmedvetet för att hantera och korrigera de här problemen under 2025 för att stå redo för ett schysst och rättvist tävlande säsongen 2026 när också stora prispotter kickar in.

SverigeSerien har stött på problem sedan några tävlingar lämnat ”walk over” till VOC-deltagande. När så även RM tillkom som Fransson inte vill krocka med, är resultatet så här långt är det bara är sommartävlingar i kalendern men detta hoppas man kunna ändra på. Mer kul är däremot att ”VOC SverigeSerien” blev först att anta Ted Malm och Volvo Euro Cups utmaning för att stödja insamlingen till Barncancercentrum och Fransson förklarar att det inte var svårt att hänga på Teds idé.

VOC har en klassansvarig vars kära mor gick bort i cancer alldeles för tidigt och som i somras tappade en av sina rallykusiners fru till ”Stora C”. Vi har andra nära och kära som i skrivande stund kämpar mot sjukdomen inte minst kusin Lennart som var klassansvarig-mentor och väg in i rallysporten. Kort sagt, självklart antar SverigeSerien utmaningen. Vi kommer att samråda med våra arrangörer om hur vi enklast hittar formen för att alla våra startande ska bidra utan att stöka till det allt för mycket för våra redan hårt arbetande arrangörer, avslutar Roger Fransson.

*

Fick för några dagar sedan bakvägen höra att MK Ratten inte tänkte tillämpa ”gallring” inför ”Finnskogsvalsen” den 18 januari. Från början var gränsen satt till 120 ekipage men med nästan 150 anmälda har man tänkt om i Torsby och låter alla köra. Därmed torde det vara glada miner hos Volvo Euro Cup, MAS Rallycup och 1300 Rallycup.

– Vi kommer hålla anmälan öppen till och med torsdag 9 januari klockan 18.00.Under fredagen 10 januari kommer sedan en eventuell gallring att ske, så se till att anmälan är komplett, t.ex. ingen info som är TBA eller liknande och att vi har fått anmälningsavgiften på vårt konto innan 9 januari klockan 18.00, skriver MK Ratten.

*

Verkar lite oroligt hos Hyundai och igår avslöjades att en av de centrala profilerna i Alzenau sedan 2021, Christian Loriaux (bilden) lämnar med omedelbar verkan. Uppenbarligen spelar Hyundais kommande satsning på ”WEC” in i sammanhanget där Cyril Abiteboul och Francois-Xavier Demaison förväntas få mer fokus. Då var Loriaux tänkt som mer ansvarig för WRC men nu tas den rollen över av från M-Sport flyktade Pablo Marcos.

Foto: Hyundai Motorsport

Vi hade en mycket stark säsong 2024 men uppnådde inte allt vi satte oss för, så när vi ser fram emot ett transformativt år för vår motorsportverksamhet har vi ägnat tid åt att överväga hur vi kan effektivisera vår organisation, förklarade Abiteboul ett pressmeddelande.

Min tolkning är att det missade guldet i Märkes-VM skylls på Loriaux…

*

I förra helgens franska shake down inför Rallye Monte Carlo körde både vinnaren Adrien Fourmaux och tvåan Kalle Rovanperä på de nya WRC-däcken från Hankook. Förstår att många belackare här hemma blir förvånade när båda två gjorde tummen upp,  även om man menade att lite mer utveckling behövs. Så klart väldigt intressant då Hankook även är enhetsleverantör till Rally SM och därmed mötts av vissa tvivel från ”däckexperter”. Till DirtFish förklarade Fourmaux att det som var extra positivt var hur öppna Hankook var för deras synpunkter. Rovanperä å sin sida menade att helgen varit bra.

Vi testade mycket och tog mycket viktig information med oss inför nästa år!

*

Ingen Motorbloggen i morgon lördag, social aktivitet väntar bakom julgranen…

Trevlig helg. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *