Sju team i WRC 2015, snö på Vargåsen, nya DM-regler och Silver-VOC:en julhälsar!
Sju team finns på anmälningslistan till 2015 FIA WRC Manufacturers. CITROËN TOTAL ABU DHABI WORLD RALLY TEAM HYUNDAI MOTORSPORT, M-SPORT WORLD RALLY TEAM och VOLKSWAGEN MOTORSPORT är de fyra riktiga fabriksteamen. Sedan kompletterar ”WRC-teamen” FWRT SRL, som kör FORD FIESTA RS WRC, JIPOCAR CZECH NATIONAL TEAM FORD FIESTA RS WRC och så Andreas Mikkelsens VOLKSWAGEN MOTORSPORT II.
Nu behöver det inte stanna här, för WRC-teamen är anmälningstiden fram till den 20 april. Teamen har alla anmält en ”försteförare” som är tvingade att köra minst tio deltävlingar och det är då föga överraskande i tre fall, Kris Meeke, Thierry Neuville och Sebastien Ogier. Men att Malcolm Wilson rankar Elfyn Evans högre än Ott Tänak förvånar mig.
FWRT SRL – Fuckmatie World Rally Team heter WRC-debutanten Lorentzo Bertollis team. Under hösten har det ryktats att Martin Prokops uteblivna framgångar i WRC-klassen skulle innebära att han skiftade till WRC2 för 2015. Nu ser det ändå ut som att det blir en fortsättning för tjecken med WRC-Fiestan i Jipocar Czech National Team.
*
På Twitter kom idag glädjande nyheter, fem centimeter snö har fallit över Colins Crest eller Vargåsen och Rally Sweden. Tittade på väderleksrapporten på yr.no och deras tio-dygns prognos över Hagfors. Sju minus grader när Tomten kommer och sedan ner till tolv minus för att sista dagen i prognosen, nyårsdagen med fe minus. Ser trots allt hoppfullt ut!
*
I Rally Sweden får vi dock inte se M-Sports uppdaterade WRC-Fiesta, den väntas inte göra debut förrän till deltävling fyra, Rally Portugal. Minns jag inte helt fel så är det även där som nya Cittran ska debutera. I ett mediainfo berättar M-Sport att det i Fiestans fall nästan rör sig om en helt ny bil där mer än hälften av komponenterna i bilen är helt nya. Hoppet är stort hos Wilson & Co att man konstruerat om Fiestan från utmanare till vinnare. Något som säkerligen vore välkommet i Cumbrien, senast man stod överst på pallen var i Wales Rally GB 2012 där Latvala vann. Sedan dök där upp en ”Folkavagn” på WRC-scenen och förstörde alltihop…
*
I dag tog Södra BF:s ”rallyansvarige” Patrik Persson kontakt och var lite orolig över att jag inte sett DM-reglerna för 2015? Självklart hade jag det, men inte haft riktigt tiden att djupanalysera. Den största nyheten som jag hittar är att klasserna döpts om och delvis utökats, då ”gamla D2 (I Rally-SM Trimmat 2WD) nu delas i R2 och R3. Alltså delas det ut fem DM-guld till nästa sår.
– I R2 är som namnet säger R2-bilar tillåtna men även Grupp H under 1600 kubik, förtydligar Patrik.
– Vår förhoppning är att den här klassen ska växa i framtiden!
Så här ser klasserna ut i Rally-DM för Södra Bf 2015.
”KLASSINDELNING / STARTORDNING
Mästerskapsklasser
Namn Mästerskapsklass A-Förare B-Förare C-Förare
Klass R1a R1a,Gr.E,Gr N<1400 Klass 10 Klass 2 Klass 6
Klass R1b R1b,VOC,Gr F,Gr N <1600 Klass 15 Klass 13 Klass 14
Klass R2 R2,Gr H<1600,Gr n <2000 Klass 11 Klass 3 Klass 7
Klass R3 R3,Gr H 1601> Klass 4 Klass 8 Klass 12
Klass R4 4WD alla Klass 1 Klass 5 Klass 9
Samma klasser i RS-DM med undantaget att R2 och R3 sammanslås vilket känns motiverat med tanke på att Mats Andersson i sin ”R2-Proton” normalt åker åttor runt R3:orna.”.
I Småland tänker man lite annorlunda och håller kvar vid sitt DM med bara två klasser 2WD och 4WD. Övriga klasser hänvisas till Smålands Cupen. Viktigt är dock att det i de olika deltävlingarna så är själva tävlingsklasserna samma i både Småland och Södra.
Oavsett vem som nu har den ”rätta” eller bästa DM-klassindelning så är nog min tanke att klasserna borde vara samma som i Rally-SM, då kompletterat med VOC och Grupp E så klart. Förstår faktist inte riktigt varför varje distrikt själv laborerar med klasserna…
I Södra BF består Rally-DM av åtta deltävlingar medan man i Småland håller sig till sex, (ett antal som jag själv tycker är lagom…).
*
Måste säga stort tack till er alla som skickat julhälsningar till mig, blir nästan lite rörd. Har lite svårt att förstå att Motorbloggen spelar en så stor roll och för många är en viktig del av vardagen. Får många mejl där där en del förklarar att man börjar dagen med att läsa Motorbloggen medan andra gör tvärtom och avslutar med bloggläsning. Har också ständigt dåligt samvete för tat jag inte hinner med att besvara alla mejl och SMS, för att inte tala om det senaste med Facebook kommentarer, finns inte chans att få tiden att räcka till. Men sluta därför inte med att bomba mig, det är bara kul.
*
Avslutar ”lillejulafton” med min julklapp till er, ett julkort på Silver-VOC:en med framhjulslyft och allt. När Mr President, Lars Servin fick se bilden undrade han.
– Vem hade du lånat ut bilen till när den här bilden togs?
Sådan är min vardag…
God Jul