Simrishamns MK kör trots lite för få anmälda, Appendix K-störst i BRCs premiär i Anderslöv, Mads och Johan kör Skoda i Mexiko, Bren till Rally Sanremo, två svenskar i ”DM1”, Loeb till DTM, nytt STCC-team med Audi och vad innebär ”flera varv”?

In i det sista var det osäkert om Simrishamns MK skulle våga köra sin klassiska DM-upptakt ”Simrishamnsmixen” nästa lördag den 9 april och detta på grund av för få anmälda. När anmälan stängde fanns 115 tävlande i listan över anmälda vilket är i klenaste laget för en tävling med status både som DM för Småland/Skåne samt Sydsvenska Rallycupen. Kan inte utan att påminna om alla optimister som efter pandemin utlovade proppfulla startfält då rallysuget enligt den delen ljusblå ögon, skulle bli enormt. När mer nyktra röster trodde tvärtom klassades dessa direkt som ”icke rallytrogna”, sådana som inte ville sporten något väl. Hur som helst så ser vi nu verkligheten och där årets ”Mix” ska jämföras med senaste upplagan 2019 med sina då 160 startande.

Foto: Henrik Åkeson

För klubben blir det nu ett ekonomiskt vågspel med så få deltagare trots en anmälningsavgift på 2650 kronor. En normal summa men där det även avgår ett antal hundralappar till prispotter i både DM och SSRC. Södra BF:s nytänk med halverad avgift för förare upp till 25 år i  ”Standard-klasserna” spär även detta på den här lite negativa delen för ekonomin. Ändå tar klubben smällen och för vilket man ska ha stor heder.   

Med några sponsorer som bidrog med lite extra kom vi så nära det minusresultat som det skulle kosta för oss att ställa in, så vi beslöt att köra med risk för en mindre förlust, kommenterar klubben beslutet.

-Nu hoppas vi på bra väder och mycket publik som köper program, enda sättet som du som publik kan hjälpa oss att komma på rätt köl med ekonomin och att kunna återkomma 2023 med ny tävling.

Du som tänker dig en tur till Österlen den 9 april kan köpa program på följande ställen. OK/Q8 i Brösarp – Rogers Macklivs i Tomelilla samt på HQ Österlengymnasiet på tävlingsdagen.

*

Nu blir dock inte Simrishamn först ut med grus under rallydäcken, för detta svarar istället Trelleborgs MK med deltävling ett i Bilsport Rallycup, ”Rally Anderslöv” nu på lördag. I stort sett identiskt antal deltagare som i DM-premiären som tar sig till Anderslöv och där  kör tre sträckor två gånger. Att BRC är ”still going strong” trots att man uppnått myndighetsålder med råge, visar spridningen av hemadresser för de tävlande menar pressansvarige Anders Anderholm.

Deltagarna kommer från Danmark, Bohuslän, Blekinge, Dalsland, Gotland, Halland, Närke, Skåne, Småland, Södermanland, Uppland, Västergötland, Västmanland och Östergötland vilket visar att tävlingen är mycket populär.

Foto: Kristian Lindberg

Att leta upp favoriter bland de 116 anmälda är i princip omöjligt men nog lär flitiga BRC-gästen/vinnaren David ”Plombo” Lindström finnas med i snacket. Samma sak med Volvo-trion Lars Engström, Kullings MS, Håkan Tagesson, Nybro och Pontus Berglund, Hörby. Eller blir det Toyota i topp genom en annan Hörby-förare Joacim Kristiansson? En grupp som fått upp ögonen för onotade Bilsport Rallycup är dom som kör med Appendix K-bilar och på lördag är bilar upp till 1974 tävlingens största klass med 17 anmälda. Inte så många färre är den andra klassiker-klassen 1976-1990 med tio bilar. Anderholm har två segeraspiranter i respektive klass.

Mats Myrsell Hedemora med Porsche i den äldre delen och så Ludvikas Peter Friberg med Saab 99 i klassen för nyare bilar men detta är mina högst privata gissningar! 

Första start där Ungdomsrally går ut först från OP Maskiner i Anderslöv är klockan 09.45. Andra ”loopen” börjar sedan klockan 12.30. Från hemmaklubben kör tre ekipage, Rune Nilsson, Opel Ascona A, Anders Kristensson, BMW 325 och Mats Larsson, Volvo 940.

Anderholm avslutar med en klok kommentar och som ingen kan säga emot på.

Ett som är säkert, den som är snabbast alltid vinner…

*

Med detta vänder vi blickarna över Atlanten mot Mexiko där ”Rally of Nations Guanajuato 2022” drar igång i morgon (svensk tid 04.00 lördagmorgon). Här knyts det blågula intresset till helt nya konstellationen Mads Østberg med Johan Johansson vid notblocket. Hade kort kontakt med Johan igår som precis som de flesta svävade i ovisshet över vad som skulle hända i denna tävling som FIA har koll på inför eventuell comeback i WRC.

Foto. GHR

Bland annat visste varken han eller Mads då vilken bil de skulle köra i rallyt. Istället kom ett snabbt påkommet test i vägen för vår ”chatt”.

  Fick nu reda på att vi ska åka test om en timma, hann Johan få iväg men även.

Detta  ska bli fantastiskt kul och såklart en dröm som går i uppfyllelse att åka med en stjärna som Mads!

Foto: Johan Johansson

Den helt oplanerade testen blev med en bil som Mads känner väl en Citroen C3 Rally2. Dock inte den bilen som blir deras vapen i helgen, utan här blir det andra Skoda-starten för Mads. R5 Skodan som ska användas har gått i Mexiko sedan första starten 2019 så den känner sig säkert hemma. 

Blev ju ett plötsligt test som vi åkte för att känna hur det funkade oss emellan och det gick jättebra, konstaterar Johan belåtet.

Lite rörigt upplägg i ”landskampsdelen” där Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen kör en Mitsubishi EVOX, Harri Rovsnperä/Angelica Fuentes sitter i en Citroën DS3 R5, Adrien Forumaux/Alexandre Cioria kör med Fiesta Rally2 medan gamla hjälten Didier Auriol/Denis Giraudet sitter i en Subaru WRX. Verkar ha varit lite ”Kajsa Warg-tänk” över bilvalen från arrangörens sida, ”man tager vad man haver”…

*

Så blir det inte för Craig Breen när M-Sport Fords-stjärna startar i italienska Rallye San Remo nästa helg. För honom blir helgen skarp uppvärmning inför kommande ”WRC Croatia Rally” men inte med Puma Rally1 utan med en Fiesta Rally2. En tävling som irländaren redan vunnit rallyt två gånger med R5-bilar, fast (2019-2021) då Skoda och Hyundai.

Detta är ett rally som jag verkligen har goda erfarenheter av och har lyckats vinna här de två senaste åren så jag ville inte missa att köra även i år, förklarar Breen.

Att det nästan två månader långa WRC-uppehållet är en annan orsak till starten är självklart menar Breen som i Italien inte har Paul Nagle vid sin sida utan John Rowan.

  San Remo är en bra möjlighet att komma tillbaka i tävlingsmode och ser verkligen fram emot att med John Rowan vid min sida, för första gång ta mig an en Fiesta Rally2!

*

När Breen kör i Italien och våra svenska hjältar befinner sig på Österlen så är det ”DM-premiär” i Danmark med ”Slagelse Rally”. Nästan exakt tio mil västerut från Köpenhamn ligger Slagelse och rallyt borde därmed vara ett självklart mål för de rallysvenskar som ofta dessutom tämligen högljutt, kräver att rally på asfalt återigen ska bli tillåtet i Sverige. Men intresset verkar stanna vid tangentbordet och någon större tanke att anmäla sig när det nu finns möjlighet nästgårds är uppenbart minimalt.

Foto: Henrik Åkeson

Av de totalt 65 anmälda fins bara två ekipage med blågula flaggor på sidorutorna. Med #37 startar Tibros Lucas Helin/Madelene Buskas i sin Grupp F Opel Astra i klassen Rally2 Nat. Lucas och Madelene har sällskap av Eslövs Michael Håkansson/Per Nilsson med Seat fått #47 och kör i klassen Rally4 Nat.

Först ut är superheta duon Kenneth Madsen/Mette Felthaus med R5 Peugeot som följs av Kim Madsen/Line Lykke Jensen  med den helt nya Citroën C3 Rally2. Ib Kragh har ännu inte få hem någon Hyundai Rally2 så han och flitiga kartisen Ditte Kammersgaard sitter istället i en hyrd Mitsubishi EVO6. I häcken på denna kommer så HGP-vinnaren Marco Gersager/Carina Møller med första Skodan i startfältet.

*

Fortsatt viskas det i kuliserna att både Sebastien Ogier och Sebastien Loeb ska mötas i  WRC Rally Portugal men några bevis på detta finns ännu inte. Istället kikar Loeb på tyska DTM där han gjort ett privat besök hos Red Bulls DTM-partner AF CorseSpa tillsammans med redan kontrakterade Felipe Fraga och Nick Cassidy. Duon körde AlphaTauri-kostymerade Ferrari 488 GT3s medan det i tredje bilen i anonymt vitt, satt en rallyvärldsmästare. Allt var ytterst hemligt och ingen ville kommentera fransmannens närvaro på Spa. Insatta menade att Loeb är aktuell som ersättare när någon av de ordinarie har förhinder då båda har kontakt även i Formula E och WEC.

*

Mer racing men då på hemmaplan där ett helt nytt team för STCC TCR Scandinavia presenterats, Exion Racing gör debut med två unga talanger Calle Bergman och Isac Aronsson.Foto: Exion Racing

Det ligger mycket blod svett och tårar bakom det här projektet som vi är oerhört stolta över att sjösätta, säger Daniel Aronsson, teamledare Exion Racing.

Teamet kommer att ställa två helt nya Audi RS 3 LMS på startlinjen som ett första steg i en långsiktig plan.

STCC har alltid varit huvudmålet för den här satsningen, speciellt eftersom vi redan doppat tån i vattnet med Isac Aronssons två säsonger i mästerskapet, förklarar Daniel..

19-årige Isac Aronsson gjorde STCC-debut 2020 och säkrade silvermedaljen i privatförarmästerskapet förra året.

Jag känner mig oerhört redo och motiverad inför årets säsong med Exion Racing storsatsning, säger Isac. 

Självklart är jag ödmjuk inför uppgiften, men jag har aldrig haft så har bra förutsättningar i STCC tidigare och målsättningen är satt på att ta ett tydligt steg framåt i resultatlistorna.

Blott 16-årige Calle Bergman gör precis som teamet STCC-debut i år och kommer från två säsonger i Formula Nordic där han förra året slutade på sjätte plats med tre pallplatser, trots att han inte körde de två avslutande tävlingarna.

STCC har alltid varit en dröm för mig att nå och nu är jag äntligen här tillsammans med Exion Racing. Jag har aldrig tidigare tävlat med framhjulsdrivna bilar, men jag brukar kunna anpassa mig snabbt och jag kommer att jobba metodiskt med teamet för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att kunna utvecklas som förare. 

Teamet är baserat i Värnamo och kommer bland annat att bedriva eventverksamhet samt paddel-hall som dessutom inkluderar racing- och golf-simulator.

*

Medan det är gruspremiär i Anderslöv så sker motsvarigheten för asfaltåkarna i Orusts, ”Eklidensprinten” på lördag. En tävling där jag famlar lite mörker och upplägget känns lite främmande för oss som har RS-DM/Asfaltcup som riktmärke. Upplägget har dock lockat över 20 ekipage och som då bjuds på ” Två asfalts SS som körs flera gånger. Totalt 10,8 km SS Fri genomkörning. Tillåtet att skriva egna noter.”.  Det som känns lite märkligt för en tävling, är skrivningen ” som körs flera gånger”, vad händer med de som vill tävla men samtidigt inte köra ”flera gånger”, finns det minimiantal gånger eller?

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *