Silverkongen körs som gruspremiär med ”hemlig” förare, Ekblom tillbaka på ”västkusten”, trio hos VW i STCC och Graff kör Nascar!
Då fick till och med vädrets makter ge sig för Älmhults ordförande Anders Martinsson som blev för tuff för Kung Bore, istället för mer vinter skickade Bore in vårvärme över området där Silverkongen ska köras nästa lördag. I söndags efter sträckbesiktning gavs det klartecken från Älmhults MK/Kristianstads MK, det blir gruspremiär den 21 april som planerat.
I morgon onsdag är det sista anmälningsdag och just nu är man uppe och snuddar vid anmälningstaket på 200 bilar (när detta skrivs är där 188 namn i listan). Vid en hastig blick ser det ut som att lördagen i gränstrakterna mellan Skåne och Småland blir en uppgörelse mellan okrönte skånske rallykungen Stoffe Nilsson, Hässleholm och Ludvikas SM-guld suktande Tobias Johansson. Men för att slå en Stoffe på hemmaplan krävs nog att allt, precis allt stämmer för Tobias, blir spännande.
I 2WD-klassen är det också tufft och nästan omöjligt att redan idag se någon direkt favorit, som vanligt tror jag stenhårt på Gullabos Mattis Olsson i nybyggd Toyota. Men så finns här även en kryptisk anmälan från ”Mr Liten-Sladd/Mr Co-driver” från ”Hemliga klubben”? Bilen är dock inte lika kryptisk, Volvo 240 och när jag lägger ihop två och två så tror jag mig veta som döljer sig bakom ”hemlisen”. En extremt välkänd förare, ingen som plockar DM-poäng från varken Södra eller Småland och sista ledtråden, han gillar även innebandy. Blir spännande att se om jag tror rätt och är det så, får tävlingen onekligen en extra färgklick…
*
Tour de Corse blev absolut inte Citroën Racings tävling, Loeb ut direkt följd av Meeke på lördagens sista sträcka. Hårdsatsande Stephane Lefebvre i WRC2 kom till sträcka fem med helt nya C3 R5 när bakvagnen plötsligt och lite skumt släppte greppet i en svag vänster. Istället för att fokusera på en snabb kurva så blev Lefebvre passagerare när bilen for baklänges i ett betongfundament utanför ett hus. Huset klarade sig men det gjorde däremot inte hjulupphängningarna på vänster sida och så var den premiärturen över. Enda ljuspunkten var Yoann Bonato som lyckades ta andra platsen i WRC2, även han i en ny C3 R5. Men inte ens detta fick man glädja sig åt fullt ut för när FIA-teknikerna kollade fransmannen bil efteråt upptäcktes att styrningen vägde 40 gram för lite mot homologeringen. Ett misstag som kostade Citroën 10 000 euro i böter, som sagt en riktig skithelg ur fransmännens synvinkel…
*
Då gör Fredrik Ekblom, STCC:s näst mest segerrika förare comeback hos WestCoast Racing för 2018. Två av sina tre STCC-guld har plockats hos just ”Västkust Racing” och nu siktar Fredrik på ett tredje
– Har upplevt några av mina bästa och roligaste år i STCC med det här teamet och det känns fantastiskt att vara tillbaka. Uppdraget från Dick är enkelt, jag är självklart här för att vinna och jag vill lägga till mer STCC-guld till samlingen.
Med sina nya temkompisar Andreas och Jessica Bäckman ser Fredrik framemot premiären på Ring Knutstorp första helgen i maj.
– Jag ska självklart hjälpa dem också och hoppas lite grann att de kör ifrån mig, det betyder bara att de har en ljus framtid samtidigt som jag måste ta i och köra ännu fortare. Det här kommer bli riktigt roligt!
*
I dag visade Tommy Kristoffersson upp sitt Volkswagen Dealer Team BAUHAUS med målet att knipa ett STCC-guld. Man blir inte ensamma om att köra Golf GTI TCR i år, utan i startfältet finns totalt elva ”Golfar” och i en av dessa World RX-vinnaren Johan Kristoffersson. Faktiskt bara andra säsongen för Johan i STCC, första gången tog han guldet efter en dramatisk uppgörelse med Rickard Rydell. Förra året blev det sex race-segrar, trots att han missade tre deltävlingar.
− Jag körde tolv race förra året. Det är lika många som en full säsong i år.
Med detta sätter Johan tummen på att man i år återgår till två race per helg och som dessutom minskat från sju till sex. Med Johan som ankare har teamet goda förutsättningar att lyckas och Johan kompletteras i år av rookien Hugo Nerman från Helsingborg. 18-åringen tar klivet från Formula Nordic till STCC och imponerade stort under sitt första test i en Golf GTI TCR på Knutstorp förra veckan.
− Redan första varven visade han att vi har gjort rätt i vårt val, kommenterar Tommy Kristoffersson.
I veckan gjorde Kristoffersson även klart med en annan junior i teamet, Nicklas Oscarsson från Huddinge som tar plats i teamets tredje Golf GTI TCR.
− För en vecka sedan stod vi på tom ruta i princip. Det här visar verkligen hur fort allt kan vända inom racing, konstaterar Nicklas.
*
Nu är det också officiellt att Memphis Racing dubbelsatsar i år på både V8 Thunder Cars och europeiska NASCAR Whelen Euroseries. Som förare har Rickard Bergren föga överraskande satt Alexander Graff.
– Vi har sedan länge haft blickarna riktade mot Europa samtidigt som vi vill satsa för fullt på den svenska V8 Thunder Cars-serien, säger Berggren
– Kan man vinna V8 Thunder Cars i Sverige, vilket vi har gjort och tänker göra igen, så kan man vinna även internationellt även om vi har den högsta respekt för motståndet i Europa.
– Vi har den bästa föraren och de bästa ingenjörerna och vi åker inte till premiären med något annat mål än att vara med i toppen.
På hemmaplan kör även Freddie Magnusson för det Åhus-baserade teamet men blir även teamchef när det bär ut i Europa.
*
Ny i ”Åskbils-klassen” blir 44-årige Billeberga-föraren Mats Nilsson. Mats kommer att köra en Chevrolet Camaro för egna teamet Motorcenter Svalöv.
– Det här ska bli riktigt roligt, hoppas skåningen.
Tidigare har han kört Ginetta cup men ville prova något annat och valet föll på Camaron.
– Jag har kört både Radical och Ginetta och en gång i tiden testade jag Rickard Rydells gamla BTCC-Volvo på Knutstorp, summerar Mats sin bakgrund som nu utökas med start på hemmabanan Knutstorp i samband med STCC-premiären.
Ingen tillfällighet utan i år samkör åter STCC och V8 Thunder Cars sina tävlingshelger. Klokt tror jag…
*
En av grejorna i gårdagens späckade agenda var att lägga på sommardäcken och då slog det mig att jag under vintern legat väldigt lågt i min ”anti-odubbat kampanj”. Har insett att var och en blir salig i sin tro och min tro är att dubbdäck är bäst på vintern. Men kan inte låta bli att slå hål på lite myter, till exempel denna att det aldrig blir vinter i Skåne. Är där verkligen någon som kan fortsätta hävda detta efter årets upplaga? En annan är, att dubbdäck är helt värdelöst för när väl dubben behövs så är de redan utslitna eller helt borta från däcken. Kolla mina Nokia Hakka 8 som har gått tre säsonger (en hel del barmark medges) och runt 5-6000 mil. Jag lovar att är där fler än dussinet dubbar totalt som lämnat de fyra däcken så ska jag vara den förste att erkänna att odubbat är bäst…
*
Avslutar med et klipp från bilhatartidningen nummer ett, stockholmsdraken Dagens Nyheter. Att i den tidningen hitta en rubrik som ”Utsläppen minskar i Stockholmsluften” trodde jag var lika osannolikt som att MP:s Karin Svensson Smith skulle finnas med i anmälningslistan till Silverkongen körande Volvo 940 grupp H och med Gustav Fridolin som kartläsare. Får lusläsa anmälningslistan…