Silly Season har börjat snurra i WRC, BRC+WRC=sant, Åberg har SM-guld i sikte, vad händer?, och Solberg kör med tre Polo RX!
Lagom till WRC ADAC Rallye Deutschland har rykteskarusellen inför nästa år börjat snurra med än högre fart än tidigare, ”silly season” har börjat. Kan idag berätta om några av de hetaste omflyttningarna och som jag dessutom inte bedömer som helt osannolika.
Precis som jag, vill flera internationella WRC-experter placera Sebastien Ogier hos Yves Matton och Citroën till 2018. Ingen hemlighet att samarbetet Ogier och M-Sport inte hela tiden varit helt gnisselfritt. Detta plus att fransmannen dessutom kräver att Malcolm Wilson måste få Ford med på tåget vilket skulle förvandla teamet till ett ”riktigt” fabriksteam. Om inte, har Seb redan aviserat att Ford-åkandet kanske bara blir ettårigt, vilket så klart inte Wilson är helt nöjd med. Om ”Guldkalven” försvinner, försvinner också en hel del av M-Sports lyskraft och sponsorerna kommer säkerligen att vilja omförhandla sina ekonomiska åtaganden.
Om nu profetian skulle gå i uppfyllelse och samtidigt ett ännu envisare rykte infrias, detta att Ott Tänak tar över Juho Hänninens plats hos Toyota Gazoo Racing så har Mr Wilson något att bita i. Skräckscenariot för honom inträffar om skvallret att Elfyn Evans även han lämnar Cumbria och i fortsättningen löser månadskort på bussen till Alezenau där Hyundai huserar. Plötsligt skulle detta betyda att M-Sport står helt utan förare vilket så klart vore katastrof och vem skulle då fylla upp tomrummet? Knappast Hänninen som är en typisk lojal B-lagspelare i sammanhanget och inte heller Dani Sordo som om Evans byter till Hyundai blir den som får lämna.
Hos Citroën hänger ju Kris Meeke löst och jag tror att det behövs en ”clean run” i höst för att rädda honom kvar. När samtidigt Sebastien Loeb börjat som testförare hos Matton blir pressen på nordirländaren än större. Dock torde inte Loeb vilja ta plats i en C3 WRC för full säsong men kanske kan övertalas att antingen ta Stephane Lefebvre eller Craig Breens plats med begränsat program. Till exempel stötta upp i asfalttävlingarna…
Karusellen får extra fart av ”experterna” som jublar över att det äntligen rör lite på sig i WRC-teamen. Team som annars varit ganska statiska med samma ”line up” år efter även om VW:s avhopp vållade lite hela havet stormar ett kort tag. Ett hav som höll på att dränka Andreas Mikkelsen som turligt nog fick tag i Mattons livboj i elfte timmen. Därmed kan jag också slå fast att Mikkelsen till hundra procent kör C3 WRC 2018 och det känns som att den norska och franska kemin funkar bra ihop. Som bekant har aldrig ”North Irish stout” funkat bra tillsammans med en mogen Beaujolais på middagsbordet och det är nog samma sak i rallyvärlden…
När jag kokar ner ryktena så får jag fram den här uppställningen för 2018, men påpekar jag noga, detta är vad ”experterna” tror verkligheten blir säkert något helt annat…
M-Sport: Teemu Sunninen, Eric Camilli ?????Reserv Mads Østberg
Hyundai: Thierry Neuville, Hayden Paddon, Elfyn Evans. Reserv Dani Sordo
Toyota: Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi, Ott Tänak. Reserv Pontus Tidemand
Citroën: Sebastien Ogier, Andreas Mikkelsen, Stephane Lefevbre Reserv Kris Meeke, Craig Breen.
*
Dagens gladaste nyhet åtminstone för de brittiska rallyfansen, levererades av MSA som driver Brittiska Rallymästerskapet när man meddelade att finalen 2018 körs i samarbete med WRC Wales Rally GB. Det som gjort detta möjligt är att FIA ändrat reglerna som tidigare hindrade icke FIA-homologerade bilar att tävla samtidigt med WRC. Nu handlar det nog inte o m att släppa in Grupp H-Volvo i Wales utan mer att öppna för bilar som passerat ”FIA:s bäst före datum”.
Senast detta var möjligt var 2008 och med den här regeländringen kanske det till och med vore fullt möjligt att släppa in Rally-SM i Rally Sweden? Något borde bli ett jättelyft för båda två, Rally-SM skulle få lite av VM-ljuset på sig med ökad status samtidigt som VD Glenn Olsson skulle få in ett stort antal välbehövliga extra tusenlappar i startavgifter från SM-åkarna.
En som kommenterat nyheten är BRC-ledaren Fredrik Åhlin som för övrigt kör näst sista deltävlingen i helgen med irländska Ulster Rally. Samtidigt levereras en för mig nyhet ur den värmländska munnen, ”det blir inget BRC för mig 2018”. Några följdfrågor ställs inte men för mig måste Fredriks uttalande betyda att han har något ännu större på gång till 2018, kan det betyda full WRC2-säsong?
I den här frågan gillar Fredrik helt klart upplägget med två statusfyllda internationella tävlingar i BRC-kalendern, belgiska Ypres Rally och så Wales Rally GB.
*
På fredag är det dags för Kolsvarundan, näst sista deltävlingen i Rally-SM och dit anmälde sig ukrainaren Oleksiy Tamrazov med sin Ford Fiesta Super 2000. Av någon anledning kände Oleksiy sig manad att förklara varför han åker SM.
– Jag kör en Fiesta 2000 från 2010 men så här långt inga bra resultat, säger Oleksiy.
– Kolsvarundan är mitt andra rally Sverige och jag vet inte så mycket om detta, bara några filmer på you tube.
På slutet berättar han även att vill köra på svenska rallyvägar och detta är orsaken till att han valt Kolsvarundan. Ukrainaren avslutar.
– Jag planerar även att köra nästa i SM, East Sweden Rally!
Där fick ni ännu mer internationell glans till ESR, först kanske Mads Østberg och nu även Oleksiy Tamrazov….
*
Mindre exotisk är SM-ledaren i Otrimmat 2WD, Hässleholms Anders Åberg med svågern Björn Johnsson som kartläsare. Paret leder med 24 poäng och kan i händelse av seger hänga guldmedaljen runt halsen före finalen i Linköping.
– En delseger ger mycket poäng, så vi går för klassvinst. Grejar vi det har vi också guldet klart, konstaterar Anders på Rally-SM.s hemsida.
Den som kan ställa till det för Peugeot-åkaren är närmast Johnny Andersson som vann i Gävle. Andra som kan bli svåra att runda på vägen mot guld är Mikael Jirvelius och Jonas Bodin, men nog har ändå Anders matchboll i helgen…
*
Om någon timma stänger Skillingaryds MK anmälan till Skilling 500 deltävling sju i Sydsvenska Rallycupen och DM för Södra/Småland. Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som händer i sporten, förra helgen hade CG Wilke i Snapphanerallyt 150 bilar samlade på Hässleholmsgården. Just nu är där ”bara” 115 anmälda till Skilling 500 och vad jag kan se så är tävlingarna i stort identiska vad gäller SS-längd och avgifter. Så vad är det som gör så stor skillnad i antal bilar kan det ha att göra med att bara en vecka senare körs TV-Svängen eller vad är orsaken?
*
När World RX intar tyska Estering utanför Buxtehude blir det med tre bilar för Petter Solberg i PSRX Sweden att basa över. Ansluter gör tyske rallyikonen Dieter Depping som med tre ”DM-guld” är en verklig fortåkare och som jag själv sett in action i Eifel Rallye i början av 90-talet. Då körde Dieter en Ford Sierra Cosworth 4×4 och minns jag inte helt fel så vann hann dessutom. Nu gör 51-årige Depping RX-debut och borde även lida av lite rattrost eftersom senast han tävlade var 2010 och då på Nürburgring i deras 24-timmars. Dock lär detta inte vålla några större problem för honom då han hela sitt liv jobbat som förare plus flitigt anlitad rally/racerbils-testare.
Det var Volkswagen Motorsports chef Sven Smeets som övertalade Depping vilket inte var så där jättesvårt. För Smeets var detta ett sätt att tack honom för allt jobb han lagt ner som testförare hos teamet och då inte minst vid deras Dakar-äventyr.
– Ser verkligen fram emot att få köra en Polo RX på min hemmabana även om jag har väldigt stor repekt både för bilen och mina konkurrenter, förklarar Depping.
*
Eldsjälarna Johan och Christian Holmudd vill gärna berättar hur deras insamling för Barncancerfonden ”Folkrace mot barndiabetes” avlöpte i helgens folkrace ”Finnskogafestivalen” med Finnskoga MK som arrangör.
” För att öka uppmärksamheten hade bröderna lånat ut en ytterst potent VW 1600, som fortfarande är registrerad som rallycrossbil, till Emma Karlsson – Lima MS
Med ett fantastiskt stöd från både stora och små – lyckades man inte bara nå det uppsatta målet på 60,000 kr – utan man nästan 3dubblade den summan! 156,000 kr visar insamlingen när allt har summerats.
– Vi var osäkra på vilket gensvar vi skulle få med en insamling för barndiabetes – men jag tror att de informationsfilmer, intervjuer och klipp vi publicerat på insamlingens facebooksida har gjort att folk får en helt annan förståelse för vilken tuff sjukdom diabetes typ1 faktiskt är, berättar Johan.
Det mest gripande ögonblicket var nog när den deltagande föraren, och diabetikern Andreas Johansson intervjuades om sin och hans systers insats för insamlingen ( de tillverkade egna armband som såldes på plats och bara dessa inbringade över 12,000kr )
Andreas själv hade svårt att till slut hålla tårarna tillbaka, och det var inte utan än att bröderna också fällde en tår.
Med detta vill vi, tillsammans med Finnskoga MK, tacka ALLA som hjälpt till att göra detta möjligt. Ingen kan göra allt – men alla kan göra nåt!”
Bra jobbat hälsar Motorbloggen!
*
Dagen har helt gått i TV-Svängens tecken, först i förmiddags var det dags för mig och min trogne granne Bengt Jönsson att skylta upp en av sträckorna med ”Vägen avstängd”. Som vanligt mer trevligt än jobbigt.
Efter detta har det varit slutklämmen med annonser och övrigt till tävlingsprogrammet som snart ska börja tryckas. Vad gör alla och hur får man tiden att gå om man inte håller på med rally?