SBF:s vision 2015 hur gick det, hemlig R5:a till ”sydsverige”, julklapp till HLMK och ”stationär” Amazon!
God fortsättning på det nya året och tack för alla nyårshälsningar från allt ifrån WRC-åkare till ”vanliga” bloggläsare, tack.
*
Häromdagen kom en kompis och lämnade ett litet blått och gult häfte med Svenska Bilsportförbundet loggan på framsidan. Häftet hade titeln ”Full fart framåt mot 2015”, ”Svenska Bilsportförbundets Vision”. Vad skulle passa bättre på årets första dag utan att kolla om visionen som antogs på förbundsmötet den 5 april 2009 stämmer med hur det blev i verkligheten? Tänker inte trötta er med all text i häftet utan väljer lite lämpliga stycken. Till exempel de fem målen som skulle vara uppfyllda 2015.
*2015 har Sverige förare i världsklass i flera bilsportdiscipliner.
*2015 finner fler unga förare än idag möjligheter till personlig utveckling genom bilsporten.
*2015 är bilsporten en förebild vad gäller främjande av ideellt ledarskap och föreningsliv.
*2015 erbjuder bilsporten delaktighet för alla, oavsett förutsättningar.
*2015 tar bilsporten inte bara sitt miljöansvar-bilsportens miljöarbetet är en förebild för andra idrotter.
Man får nog vara så pass ärlig att erkänna att inte mycket av målen har uppnåtts, möjligtvis vad gäller miljöarbetet. Har dålig koll på andra sporter men har aldrig hört talas om att varken fotboll, handboll eller hockey satsar lika mycket på miljö som oss bilsportare.
Bläddrar fram i häftet till rubriken ”Utbildning”. Samma sak här, allt drömmande om mentorskap som självklar del i verksamheten blev just, bara en dröm. Likaså sista punkten, ” alla distrikt har kurser i marknadsföring och mediehantering”. Någon som gått en sådan kurs?
Några sidor längre fram läser man att i år ska fyra av fem funktionärer få uppskattning för sitt arbete. Blygsamt då man redan 2012 hoppades att tre av fyra skulle få uppskattning. Nu är det väl istället så att man snart får vara glad om det ens finns ”en” funktionär och om denne väl finns så får han/hon nog den uppskattning som förtjänas…
Tävlingarna behandlas också så klart och i år menar visionärerna att SBF har 25 procent fler utövare under 25 år än vad som fanns 2009. Totalt ska förbundets medlemsantal ha ökat med 15 procent. Har inte kollat siffrorna, men det känns tveksamt om detta uppnåtts.
Något som definitivt inte uppnåtts utan tvärt om blivit betydligt sämre, är punkten som säger ”2015 har tillgängligheten på arenor, vägar och mark ökat med 25 procent”. I verkligheten har den minskat med minst samma procentsiffra om inte mer, men här vet vi ju att SBF jobbar ”stenhårt” med vägfrågan. Känns skönt för oss som arrangerar rally…
Sedan fortsätter det med mer eller mindre dagdrömmeri, till exempel menar man att förbundets mediegenomslag ökat med 25 procent (visionärerna är väldigt förtjust i just 25 procent) jämfört med 2009. Inte heller detta har uppnåtts utan tvärtom har bilsporten allt svårare att hitta utrymme i media.
Nu är det så klart väldigt lätt att göra sig lustig över SBF:s vision och det är självklart så att man även ett förbund måste tillåta sig att drömma om framtida stordåd. Problemet med drömmarna är att den där dj-la verkligheten aldrig ges något utrymme. Synd för det är trots allt den vi lever i!
*
Imorgon drar tvåfaldige svenske mästaren Mattias Adielsson igång årets rallysäsong genom att infinna sig på Juniorlandslagets första samling i Sveg. Mattias har annonserat efter begagnade dubbdäck för att kunna maxa insatsen med nya R2-Peugeoten.
– Det här blir det första testet med vår nya bil, det ska bli riktigt skönt att få köra rallybil igen, menar Mattias.
– Nu är det inte en ny bilmodell utan vi har bytt till senaste årsmodellen av Peugeot 208 R2, vi var i höstas på fabriken i Frankrike och hämtade den här.
På plats i Sveg finns även nygamle co-drivern Christoffer Bäck.
*
I går kom en liten fågel och kvittrade en het rallynyhet som jag ännu inte hunnit kolla upp. Men det rör sig om att en väletablerad sydsvensk rallyförare förväntas att sitta i en splitter ny R5-bil med sikte på årets ”Svenskt Mästerskap i Rally”. Lovar att kolla upp när tid medges, men spännande låter det!
*
Tidningen Bilsport delade i senaste numret ut lite julklappar och då bland annat till Hässleholms MK. I paketet, ” En längre start/målramp så att inte bilarna i Snapphanerallyt ”går på grund” innan start.”. Tomten syftar på att Robin Adolfssons 940 knäckte oljesumpen när den slog i gatan på väg ner från rampen…
*
Noterade inte att det var ”CL Event” som stod som avsändare med den fina Kapitän-almanackan. CL står så klart för Carsten (Magnuson) och Lars (Servin) så tack även till dig Carsten.
*
När jag fick en så fin gåva så får jag väl återgälda med att skippa ”dagens Opel” och istället visa en Volvo. Året är 1970 och på söndagen efter TV-Svängen, en tävling där Varbergs Ingemar Johnzon aldrig nådde målet med sin grafitgrå Volvo Amazon. Tror att det var tuffa sträckan nere i Stänkelösa som bet tillbaka och bland annat knäckte framvagnen på Amazonen. Detta var långt före både mobiltelefoner och bilsläparnas tid så Ingemar fick lift hem och återvände dagen därpå med lämplig utrustning för att flytta plötsligt ”stationära” Amazoner. Nu var detta inget som knäckte Ingemar utan han var flitig i rally skogen åtminstone en bra bit in på sjuttiotalet med en 142:a om jag minns rätt.