SBF vände under galgen skrotar ”nya” regler, vass WRC-norrman till Lille Mats, PG till Sardinien och när kommer WRC-V40?

Självklart måste jag applådera att SBF äntligen tagit sitt förnuft till fånga och ändrat på de heltokiga reglerna som innebar att fullt funktionsdugliga föraroveraller med ”fel” märkning skulle kasseras. Nu berättar man via ett ”officiellt meddelande” att ”1986-overallerna” är godkända tillsvidare. Även kravet på HANs är borta tillsvidare och först till årsskiftet ska man och detta är verkligen ”breaking news”, ta beslut efter dialog med de aktiva. Ni läser rätt, berörda utskott ska prata med de aktiva INNAN man tar beslut om eventuellt HANs-krav 2014. Tänk,att prata med de besluten berör blir en helt ny situation för ”bestämmarna”!
I rasket tog man även bort 5-årsgränsenbälten och stolar men varför inte säkerhetstankarna även de inneslöts i detta kloka beslut framgår inte. Sista nyheten var att kravet på montering av ”sprinkerlsläckare” i Appendix K även det sköts fram. Ett klarläggande är också att alla besluten enbart gäller i nationella tävlingar.
Som jag skrev så är detta såklart ett mycket positivt ”nytänk” från SBF och den vi alla har att tacka för detta heter Ola Strömberg. Hade inte han och även Björn Ask bettet sig som ” två ilskna terriers i en hönsgård” mot SBF hade detta aldrig skett!
Sedan är det så klart surt för alla oss som gått och köpt ny overall för dyra pengar medan den gamla fina och framförallt minst lika säkra, samlar damm på vinden. Att komma med detta beslut två dagar innan första tävlingen (alltså här i södern) känns om en ”omvändelse under galgen” från SBF. Förstår om många nu blir skitsura efter att ha investerat i nya onödiga prylar (däribland jag själv) men tycker ändå att det positiva överskuggar. Bara detta att SBF har använt det gamla ”sunt förnuft tänket” känns som att en helt ny värld öppnar sig. Tack Ola!

*
Nu blir det hett om öronen för de lokala storheterna Stoffe Nilsson och fjolårsegraren Jocke Grahn i Lille Mats Rallysprint helgen den 4-5 maj. I helgen visade nämligen norrmannen Rune Danneborg (hörs nästa danskt) prov på storform när han totalsegrade i norska asfaltrallyt Logi Trans Rally Stavanger. Rune körde här sin egen Super 2000 Fiesta och dängde ändå till fem konkurrenter i WRC-bilar. Till Lille Mats är det ännu grövre hagel i den norske bössan för dit tar Rune nämligen Mads Östbergs WRC-Fiesta som hyrs in för ändamålet. Målet med detta är solkalrt.
– Der skal vi kjøre for totalseier, lovar Rune som hoppas ha nytta av helgens erfarenheter från Stavanger.
Tro nu inte att S2000-bilen får vila hemma i garaget, nej då den ska till Hässleholm och där köras av Runes son Viktor som körde sin debutantävling i samma tävling som pappa vann. Vid sin sida runt Garnisonens asfalt har Viktor en av de allra snabbaste norska förarna Anders Gröndahl. En parantes är att Anders inte lyckades lika bra som Rune i helgen utan skrotade sin WRC-Subaru på botten av en bäck. Målsättningen för Viktor och Anders är klar trots att han kör för första gången, slå farsan…

*
Nu ser det plötsligt lite ljusare ut för PG Andersson och det är åter igen välgöraren ”Ukraina-Olle” eller Oleksij Tamrazov som ser till att smilbanden motioneras hos PG. Redan till Sardinien kan det vara aktuellt med nytt WRC-inhopp och denna gång i en riktig WRC-bil. Olle har även en sådan hemma i garaget och den tycker han att PG ska köra.

– Inget är spikat än, men det lutar åt att det blir så, säger P-G Andersson till Värmlands Folkblad.
– Än så länge är det bara muntligt klart. Jag vill ha det svart på vitt innan jag vågar tro helt och fullt på det.
För P-G Andersson vore det förstås en höjdare att få chansen.
– Det vore jätteroligt om det blir av. Vi har haft en del mejlkonversation. Han skriver inte mycket, men det han skriver är åtminstone konkret.
Blir allt klart är tävlingen i Italien hans första i WRC-klassen sedan 2011. Även då körde han på Sardinien – i en Ford Fiesta WRC – och slutade på 15:e plats.
Vad gäller Proton så verkar malaysierna helt förlita sig på Asfaltkungen Mats Andersson när det kommer till rallyframgångar. Nu ser det inte heller ut som det blir någon satsning på Asia Pacific-mästerskapet. Istället kan man nog tänka sig att ”slipsnissarna” i Kuala Lumpur har stenkoll på söndagens Sturupsprinten där man då hoppas på en Proton i topp!
Även Pontus Tidemand lär enligt VF jobba på en start i WRC-klassen på Sardinien.
– Det är fortfarande aktuellt, säger Tidemand som även har Wales i sikte.

Med andra ord kan det bli två svenska rallyhopp i tävlingens tyngsta klass exakt lika många som i Rally Sweden

*

Var igår på STCC-träningenRing Knutstorp och det var en trevlig avslappnad tillställning. Ingen större dramatik utan man åkte runt, bytte däck, justerade lite och så ut igen. Spänning ungefär som att se på när målarfärg torkar…
Funderade lite när jag kollade på aktiviteten och då till exempel på BMW som hårdsatsar genom flera bilar hos West Coast Racing medan rumänska Dacia bara har Mattias Andersson i sitt team. Men tänker, hur hanterar pr-folket hos BMW situationen om Mattias i Dacian placerar sig bättre än BMW? Menar”premiumklasse” mot ”arbeiterklasse” och så vinner den rumänske grovarbetaren, inget man skulle snacka högt om på golfbanan kan jag tänka?

*
På plats fanns även Prins Carl Philip som gör sin första säsong i den blå/gula Polestar Volvon. Måste vara härligt för honom att visats i den här miljön där han är en förare bland alla andra och ingen kunglighet. Känns som att han behandlas som alla andra vilket jag tycker är väldigt uppfriskande.

*
Ett tidigt tandläkarbesök gjorde att jag fick tag i en utläst Auto Motor & Sport där Thomas Bergren hade en extremt välformulerad krönika. Han ställde frågan varför inte Volvo som nu VW satsade på Rally-VM? Bergren undrade hur många Volvobilar man sålde genom att storsponsra seglingstävlingen ”Volvo Ocean Race”. Berggren påstod att detta kostade Volvo en miljard kronor och drog återigen parallellen till VW där WRC-äventyret enligt honom landade på hälften, cirka femhundra miljoner. Krönikören ville se en WRC-V40 istället för någon glyttig båt och som han så klokt påstod.
– Inte är där någon storpublik precis som ser när båtarna miltals ut på havet rundar Afrikas Horn
Tänkvärt var också detta att Volvo är helt ensam om att tro på segling som försäljningshöjare. Inget annat bilmärke delar denna märkliga pr-strategi, kanske där finns en orsak till detta…

3 svar på “SBF vände under galgen skrotar ”nya” regler, vass WRC-norrman till Lille Mats, PG till Sardinien och när kommer WRC-V40?

    1. Hej Daniel.
      Håller med dig, orden ”onödiga prylar” var lite vitsigt,onödigt dumt formulerat. Det jag syftade på var mest overallerna, men förstår även de som tycker det var onödigt att byta hjälm t.ex.
      Själv har jag ändrat mig vad gäller HANs och tycker det är OK. Menar att användadet av detta borde vara frivilligt. Men självklart är det inte ”onödigt” med hjälm i rally!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *