SBF polisanmäler ”Olaga hot”, snö över Croatia Rally, Ogier, Rosell, Eamon mina vinnare, inget WRC på Irland, Heikkilä pausar ERC, Sigtuna med många som vill testa Jemba, Kristianstad gör comeback på grus och Tim fick ”ihop” det med norska…
Inför och efter SBF:s ”Förbundsmöte” senaste helgen eller på svenska ”årsmöte” florerade rykten om både hot och annat riktat mot mötesdeltagare. Detta togs på allvar av både säkerhetsansvariga och Polisen skriver nu SBF på ett officiellt meddelande som lyder. ”Polisanmälan från Svenska Bilsportförbundet för olaga hot Vid ett möte i föregående vecka med Riksidrottsförbundet om det missgynnsamma klimatet inom Svenska Bilsportförbundet lyfte Riksidrottsförbundets representanter det inkomna hot mot förbundet som en polisiär sak att utreda. Under fredagen lämnades en polisanmälan in från Svenska Bilsportförbundet genom förbundets säkerhetsansvarige tjänsteman och på lördagens samling inför Bilsportförbundets Förbundsmöte informerade förbundsstyrelsens ordförande samtliga deltagare om händelsen.
– Dessvärre har ett fåtal individer i många år haft ett högt tonläge mot Svenska Bilsportförbundet och dess styrelse, tjänstepersonal och ideella. Den senaste tiden har gränsen passerats för vad vi tycker är acceptabelt. Och nu kom det ett riktat hot mot förbundets ledning och personal, säger Svenska Bilsportförbundets ordförande Roger Engström och fortsätter.
– Att någon utifrån sprider lögner och driver på ett osunt klimat med hot om att förbundets ledning och personal ska straffas och oskadliggöras är helt förkastligt. Att yttre krafter försöker kullkasta den grund som föreningslivet står på genom att konspirera och hota är något vi inte kan acceptera mer. Idrottsrörelsen drivs av medlemmarna genom en demokratisk process och vi menar att det är så vi ska fortsätta utveckla svensk idrott och bilsporten säger Svenska Bilsportförbundets ordförande Roger Engström Ärendet är nu polisiär handling och upp till rättsväsendet att ta ställning till.
Mycket, mycket sorglig utveckling…
*
På fredag är det dags för WRC-åkarna att ta sig an det som skulle bli årets första renodlade asfaltrally, ”Croatia Rally”. Skulle bli, då det både igår och idag snöade kraftigt på reken så att förhållandena kring Zagreb påminde mer om ofta hasardbetonade ”Monte”.
Startlistan för Rally1-klassen ger ytterligare bränsle till de krafter som vill se en snabb förändring av bilarna, bara åtta anmälda Tre Hyundai, tre Toyota och så två från M-Sport Ford. I fjol vann Elfyn Evans halvminuten före Ott Tänak, då med Puma Rally1 och Esapekka Lappi som trea med Hyundai.
Med detta i ryggen tar jag mig an WRC-tipset för Kroatien.
WRC.
1. Sebastien Ogier Toyota
2. Thierry Neuville Hyundai
3. Adrien Fourmaux Ford
4. Ott Tänak Hyundai
5. Andreas Mikkelsen Hyundai
Sedan Kroatien kom in i WRC har Sebastien Ogier vunnit en gång (2021) och nu tror jag att han är supersugen på en ny triumf. Neuville däremot har två tredjeplatser och vill säkert få till det bättre, inte minst för att stärka sin ledning i tabellen.
Andreas Mikkelsen med Torstein Eriksen i Hyundai i20 N Rally1 har tidigare inte lyckats i Kroatien och har aldrig kört här med Rally1-bil. 2021 blev det en femte plats i WRC2 med Skoda och där Ola Fløene skötte noterna. Skulle ”AM” hamna på pallen är det inte mindre än en bragd som utförts i #9. Jag håller mina skånska tummar för detta!
*
WRC2 är som vanligt både mer ovisst och med betydligt fler startande, 19 ekipage.
Citroën Sports Yohan Rossel har vunnit WRC2 två år i rad och jag blir inte förvånad om det blir en tredje i helgen. C3 Rally2-kollegan Nikolay Gryazin har även han Kroatien som ett lyckat resmål med andra plats ifjol med Skoda. Trea då var Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen, då i Skoda och nu med Hyundai. Att paret har vad som krävs är odiskutabelt, frågan är om bilen har samma status?
Trevlig att alla Rally2-märkena är representerade och där Skoda säkerligen vill upprepa ”krossen” från Ungern. Åtta bilar har man för detta och näst flest har för ovanlighetens skull M-Sport med fyra Ford Fiesta Rally2. Hyundai kör med tre i20 N Rally2 medan Toyota och Citroën vardera har två anmälda. För Toyota är det japanerna Yuki Yammamoto och Hikure Kogure som ska försvara deras ära. Fast här är jag lite skeptisk till om de ens når ”トップ10”. Mer spännande blir att följa Eyvind Brynildsen/Jørn Listerud som kliver in som ”hjälpryttare” hos Toksport WRT med Skoda av senaste snitt. Teamkompisar är Safari-vinnarna Jonas Andersson som kartis hos Gus Greensmith, den här gången dock utanför poäng i WRC2
WRC2.
1. Yohan Rossel Citroën
2. Lauri Joona Skoda
3. Pepe Lopez Skoda
4. Nikolay Gryazin Citroën
5. Emil Lindholm Hyundai
*
Junior WRC.
1. Kelly Eamon Ford
2. Norbert Major Ford
3. Max Smart Ford
4. Romer Jürgenson Ford
5.Tom Rensonnet Ford
I avsaknad av VM-ledaren efter Rally Sweden, Mille Johansson är detta ungefär som att kasta upp alla 17 namn luften och se vem man lyckas fånga. I mitt fall blev det irländaren Kelly Eamon som landade först i min hand…
*
”Croatia Rally” har 28 mil asfaltsträckor fördelat på 20 där alla går dubbelt, alltså totalt tio unika sträckor. Start på fredag klockan 08.28 på morgonen och målgång efter SS8 klockan 18.09. Omstart på lördag klockan 07.31 med mål på SS16 strax efter 18.00. Sista dagen (söndag) inleds i ottan eller 07.08 för att sedan avslutas med power stage klockan 13.15.
*
Inte som någon blixt från klar himmel precis när Motorsport Ireland i går gick ut och förklarade att man misslyckats med att få ihop budget för WRC på ”Gröna ön”. Men de envisa irländarna har inte kastat in handsken, utan förklarat att man siktar på 2026 istället. Till 2025-27 hade man hoppats få ihop fem miljoner pund men detta misslyckades och nu hoppas man att detta istället ska lösas under hösten för ny ansökan för 2026.
WRC-promotorn Simon Larkin ser gärna att man återkommer med ny ansökan.
– Vi precis som Motorsport Ireland är så klart blev besvikna när vi var så nära en lösning men nu fortsätter vi jobbet och siktar på 2026!
Beslutet trodde många skulle bana väg för antingen Paraguay eller Saudiarabien men enligt källor finns där fortfarande för många frågetecken före ”green light”…
*
I dag meddelade ”oturspåsen” i Ungern Mikko Heikkilä att han tvingas pausa ERC-satsningen och står över kommande ”Rally Islas Canarias” 2-4 maj. Som skäl anger han att starten på säsongen kostat mycket mer än budgeterat. Grus är Mikkos favoritunderlag som i år bara ingår tre deltävlingar. Med en av dessa redan borta känner han att möjligheterna för slutseger är minimala.
– Jag ger inte upp men är väldigt besviken och nu sparar vi pengar till tävlingar där jag känner att jag kan vinna. Vi ses i BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia som jag redan ser fram emot, hälsar Toyota-föraren.
*
Sigtuna Rally Club är överväldigade över responsen på lördag för Upplands DM-premiär ”Aspgren Bygg Sprint”. Med 100 anmälda passerades ”drömgränsen” som var satt till 65 ekipage, vilket klubben hade i höstas på sin tävling. Biträdande tävlingsledare Benny ”Pitan” Erixon säger sig veta vad som gjort att tävlingen fått så stort intresse.
– Jag har hört från många håll att man är nyfikna på Jembas notsystem vilket lockat många extra anmälda.
”Pitan” testade själv noterna häromkvällen och var nöjd.
– Med min begränsade erfarenhet så kändes det faktiskt väldigt bra!
I Simrishamn var det Anders Åberg som läste av Jemba-datorn och i Uppland är det Jörgen Joons som sköter samma uppdrag.
Efter start i Abrahamsby klockan 11.00 väntar tre sträckor på totalt 17 km innan målgång.
– Riktigt fina Upplandsvägar väntar och vi som arrangörer är här långt jättenöjda med allt från vägar till antalet anmälda, avslutar ”Pitan”.
Om en skåning ska lägga sig i snacket om favoriter så tror jag det står mellan Jari Liiten, Skoda, Stig Andervang, Hyundai och Oskar Sundell Mitsubishi. I 2WD-gruppen som är stor, 32 bilar vilar ett hårt tryck på Emil Karlsson med den nya BMW 120. Stor är även Appendix K-klassen med 24 bilar och som spretar rejält. Från Tom Axelssons Audi quattro till Håkan Huggares Saab 96.
*
I SSR Weekend 9-10 maj är det premiär för nya ”SSRC” (Svenska Sprintrally Cupen) med två deltävlingar. I samma område (nästan) ansluter Kristianstad MK som gör comeback på grus den 15 juni med ”Minikongen”. Lite olycklig tävlingsdag men som enligt källor var omöjlig att undvika då man krockar med ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. En krock som blev verklighet när värmlänningarna kom in i matchen senare än Kristianstad MK. ”Minikongen” blir deltävling fyra i cupen och kommer att erbjuda ”klassiska kurviga, backiga och utmanande grusvägar”. Någon annat är inte att förvänta när man kör kring Osby där HQ är beläget.
– Minikongen består av två sträckor, där en av dessa går två gånger. Typiska Kongenvägar, hälsar tävlingsledningen.
Sträcklängden är 20 kilometer och totala längden på tävlingen är 83 kilometer. Kristianstads MK har tidigare arrangerat ”Kongen” sedan början av 70-talet och även medverkat i SSR med sträckor i området under många år. 2024:s års Minikongen nyttjar en del av de bästa vägarna. I tävlingen erhålls 4 startpoäng, förutom ordinarie poängberäkning. Mellan ”SSR Weekend” och ”Minikongen” kör Ljungby MK ”Midsommardansen” den 1 juni.
*
Få rallyintresserade har väl missat sportens ende svenska influencer Tim Liljegren med sin Volvo 240 (Gula Faran)? En tid har han hållit sina följare i spänning i jakten på ny kartläsare och nu står det klart att blir ”en norsk jenta” som intar högerstolen. Det blir Sunniva Rudi från Numedal som tidigare åkt med sin storebror Heine i Rally-NM vilket hon ska fortsätta med vid sidan av tävlande ihop med Tim.
– Jag letade efter en ny kartläsare och har länge tänkt att jag ville ta med en tjej. Sedan stötte jag på en in-car från Heinde som jag tyckte läste väldigt bra, säger Tim Liljegren till Parc Fermé.
-Då skickade jag ett meddelande till henne och varför inte lika bra ha en norsk tjej som jag tycker är både skicklig och seriös!
Som man säger i Sverige, håll i hatten Sunniva!