SBF klargör turerna kring nya besiktningsregler, Kristian J. segrade när SSRC gästade Borås, svensk motor i JRD:s ”ARA-bil” och Glad Midsommar!

När nu Transportstyrelsen efter påtryckningar utifrån släppt på sina regler, bland annat vad gäller besiktning av rallybilar råder en viss oklarhet i leden. Det regelverk som nya aktören ”SwedRally” ska tävla efter är betydligt liberalare än det som SBF och dess klubbartidigare i samarbete med just Transportstyrelsen, jobbade efter. När jag så läser på ”Alternativet”, en del av av SwedRally är det uppenbart att mycket är oklart. Detta har föranlett SBF att förtydliga vad som gäller om man även i framöver väljer att tävla enligt deras regelverk som använts i många år. På sin hemsida skriver SBF: 

Foto: Torsten Haapala

”Besiktning / TUSS vid Svensk Bilsports rallytävlingar

Den 2 juni 2025 införde Transportstyrelsen nya föreskrifter och allmänna råd gällande besiktning av rallyfordon.  De nya föreskrifterna innebär att fler aktörer än Svenska Bilsportförbundet med föreningar och arrangörer kan komma att ansöka om tillstånd för att arrangera tävling och uppvisning på väg. 

– Att det kan finnas andra aktörer än Svensk Bilsport som arrangerar rally, det är nytt. Men det innebär inga förändringar vad gäller A-Besiktning och TUSS. För oss är det en säkerhetsfunktion och dessa kommer fortsatt hanteras av Arrangör, Klubb och Tekniker precis som tidigare. För Svensk Bilsport är det viktigt att vi bibehåller den löpande kontrollen av tävlingsfordon som används på tävlingar som är utfärdade av Svenska Bilsportförbundet, säger Pär Karlsson, teknisk chef Svensk Bilsport och fortsätter.

– Det vi arbetar med nu kopplat till A-besiktning/Tuss är en översyn av det aktuella förfarandet angående besiktningsrutinerna som på sikt kan komma att förändras. 

Den förändring som har skett i samband med årsskiftet är kopplat till arrangör och rutin kring inrapportering av Registreringsnummerlistor. Dessa behöver inte längre postas eller skickas in till Svensk Bilsport separat utan enbart tankas upp tillsammans med övriga dokument till aktuellt arrangerad Tävling/TUSS i LoTs.”.

Målsättningen för SwedRally är att förenkla, men än så länge känner jag mer att allt blir lite krångligare…

*

Medger att Motorbloggens rapportering från ”Sprintträsket” lämnar mycket övrigt att önska. Problemet är att jag har svårt att tända till för rally på folkrace/rallycrossbanor eller en kort bit grusväg. Jag är helt enkelt lite för gammalmodig för att sammankoppla detta med Rally-DNA. En serie som jag dock ägnar lite uppmärksamhet åt är ”Svenska SprintRallyCupen” som lite försåtlig snodde/lånade förkortningen ”SSRC” från tidigare så statusfyllda Anders Martinsson skapelsen, ”Sydsvenska Rally Cupen”. Med en spretig geografisk kalender är det svårt att riktigt greppa cupen som började i Blekinge för att sedan fortsätta i Borås innan det blir besök i Älmhult och sedan två tävlingar i Dalsland. Finalen den 18 oktober körs även den på småländsk mark.

Foto: Tommy Svensson

I Borås och Toarps MK blev det 2WD som tog totalsegern genom hemmahoppet Kristian Johansson/Fredrik Livh i sin VW Golf. Snudd på hemmavägar för stötdämparspecialist Johansson som vann tävlingen totalt med strax över 5 sekunder. 

Det känns ju fantastiskt bra naturligtvis och jag ville verkligen vinna i dag, men det är ju inte så enkelt även om man har vägkännedom, speciellt inte när det är rek och så, förklarade Kristian.

Tycker att Toarp gjorde ett jättejobb, de är inte så mycket folk så det var några i organisationen som gjorde ett jättearbete. Vägarna var väldigt tekniska och utmanade. Blev lite spårigt på några ställen men det gillar jag.

Kristian verkar inte håll med mig utan tycker att SSRC har ett bra koncept.

Jag har tänkt att åka hela serien. Gillar konceptet med riktiga rallyvägar, kompakt koncept och rek som gör det rättvist!

Tvåa totalt och vinnare i 4WD blev Grännas Tobias Pettersson/Hilmer Lindberg, 27 sekunder före Heidi Ryrlén/Peter Hansson.  Standardklassen med totalt 34 startande såg Kullings MS:s Melvin Bengtsson/ Carl Eriksson som vassast men följdes tätt av C- föraren Sam Karlsson från Älmhult.  I Appendix K blev det en jämn kamp om segern mellan Göteborgs MF:s Filip Ekenved/Kim Pettersson och Team Skogsåkarnas Roger Berglund/Christer Carlsson.  Till slut blev det Göteborg-seger med sex sekunder. ”Borås Bil Rallysprints” slutresultat finns på resultatservice.com. Poängtabell och cupregler finns på ssrc.se som tillhandahålls av Resultatservice.com.

*

En riktig smällkaramell visade USA-boende Johan  Ragnarsson med sitt företag ”JRD Motorsport”, upp för några veckor sedan. En bil byggd för ARA-mästerskapets klass ”ARC2” och med gemensamma drag med FIA:s Rally2-bilar.

I dagarna släppte Johan även nyheten att det blir en motor från Volvo S60 Polestar från svenska ”HORSE Powertrain”, en av världens största tillverkare av motorer som ska driva den tänkte vinnarbilen. T-Engineering i Trollhättan svarar så för att motorn blir ”rallyduglig” och därefter levererans till JRD som en färdig enhet, redo att monteras i chassit. Spännande, men dock en bil som vi troligen aldrig får se i Europa på grund av ARA:s från FIA avvikande regelverk… 

*

Som bekant håller jag hårt på traditioner och när det i morgon är Midsommarafton väljer jag att vårda vår ursvenska tradition genom att hålla den bloggfri. Påminner även om när jag var nära att som fotograf få Midsommarstången i skallen i Eslöv i början av 70-talet. Som tur är var jag då som nu, smidig och snabb i kroppen… 

Med detta önskar jag alla läsare Glad Midsommar!

4 svar på “SBF klargör turerna kring nya besiktningsregler, Kristian J. segrade när SSRC gästade Borås, svensk motor i JRD:s ”ARA-bil” och Glad Midsommar!

Lämna ett svar till sven rune larsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *