Sandell pausar WRC åker till Kina, Flodin i ny IRC-start och Webber stannar hos ”röe tjuren”!

Just när man trodde att Patrik Sandell redan gått i sommaride kommer ett pressmejl från vårt svenska ”WRC-hopp” där han berättar att han och Maria Andersson är klara för full säsong i Kinesiska Mästerskapet. OK, ganska långt ifrån en full WRC-säsong men ändå lite kul att jämtens tjänster är åtråvärda i numera ”svenska bilindustrins hemland”. Patrik ska köra full säsong, fem deltävlingar för teamet Wan Yu Autosports Club och premiären blir redan helgen 21-23 juli i Rally Zhangye. Bilen blir en 4WD i Grupp N, märket är ännu inte klart men en vild gissning från mig är antingen Mitsubishi eller Subaru (finns det några andra?). Nu är detta bara bilen till en början, längre fram på säsongen ska Patrik köra en bil för landets nya klass CRC uttytt China Rally Cars en blandning mellan Grupp N och WRC. Patrik säger så här själva om nysatsningen som ska ske vid sidan av Mini åkandet i Sweden World Rally Team.
– Jag ser fram emot det här av flera anledningar. Dels för att Kina i sig är en väldigt spännande marknad. Rallysporten växer väldigt mycket där, liksom hela bilindustrin i stort. Och dessutom är det perfekt för mig och Maria att få chansen att trimma ihop oss ännu mer.
Ungefär samtidigt är det dags för nästa deltävling i IRC och detta i rumänska Sibiu Rally. Hit åker Patrik Flodin för ett nytt försök i Solbergs-Fiestan och har i dagsläget sällskap av ytterligare sextiotalet förare. Vet inte om han blev lite tilltufsad efter det korta San Marino äventyret för Patrik har redan skrivet ut placeringen i Rumänien på sin hemsida, femma. Men uppriktigt sagt Patrik är det inte i tidigaste laget att sänka sig själv, det är ju ändå två veckor kvar till start och när jag tittar på startfältet är jag helt säker på att du kan bli bättre än femma? Eller är det bara så att gamla hederliga ”tryckfelsnisse” varit inne och härjat på hemsidan…
IRC-ledaren Andreas Mikkelsen har en jättechans att rycka ytterligare i Rumänien, då värsta konkurrenterna Kopecky och Hänninen valt bort även den här tävlingen. Hårdast motstånd lär norrmannen få från Sepp Wiegand, Kristian Sohlberg och så gamle WRC-kämpen Francois Delecour och så från Ilsbo-Expressen så klart!
Noterar att Mitsubishi är populärt i IRC av de sextio anmälda kör sexton förare den japanska Grupp N-bilen. Näst populärast är inhemska Dacia Logan med tretton bilar. Dammar av min gamla idé med en enhetsklass med Dacia här hemma, det verkar ju finnas bilar och grejor till att göra den numera hopplösa uddabilen till en rallyvinnare och ett sätt att få fart på försäljningen.
I helgen krossade STCC återigen TTA vad gäller de som följde tävlingarna på tv. Enligt mediemätningsföretaget MMS såg 146 000 på STCC:s eftersändning i SVT medan bara 27 000 tittade på TTA. Tuffa siffror för Flash och hans ”hang arounds”!
Skrev i går om VM i Buskörning staring Ken Block och senaste Gymkahna filmen. På bara arton timmar sågs uppvisningen i San Francisco av över tremiljoner tittare, är det någon som undrar varför Block har lätt att få sponsorer trots tämligen bleka WRC-insatser? Jag gör det inte efter att ha sett filmen eller som min kompis slöjdläraren brukar säga ” vad f-n kan en golfare sätta upp mot detta, att den lilla bollen rullar vid sidan av hålet kanske…”!
Mark Webber stannar hos Red Bull även 2013. Detta står klart sedan australiensaren med tio segrar i F1 gjort tummen ner för Ferrari. Därmed fortsätter han på samma väg som han kört sedan 2007 alltså hos den ”den röe tjuren”!
Har ju varit lite elak mot Toyota och deras framtoning men får kanske ändra mig lite. Såg igår generalen för Midnattssolsrallyt Per Carlsson och hans nya ”tjänstebil” en rallystrajpad Toyota Avensis i Kristianstad. Toyota är med i MSR som huvudsponsor och detta kan kanske vara ett steg i rätt riktning för det tidigare så av rallyframgångar tyngda märket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *