Sandell åker WRC-Fiesta, Kope´cky vann efter otrolig upplösning i ERC-premiären men Mäster Stig imponerade mest!
Patrik Sandell är nu klart hetaste segerkandidaten i 4WD-klassen när Sprint-SM i Falun körs den 26 januari. Inte bara med tanke på WRC och IRC-bakgrunden utan även för att han kommer att köra en riktig vinnarbil, Mads Östbergs ”gamla” WRC-Fiesta. En bil som uppdaterats med de senaste specifikationerna och i händerna på Sandell blir kombinationen en tuff nöt för t.ex Jocke Grahn att knäcka…
Vid sin sida kommer han att ha sin gamle, två år sedan han läste noter åt Patrik senast och PG:s nuvarande Co-driver Emil Axelsson.
– Vi känner ju varandra utan och innan så det kommer att fungera kanon från första metern, det vet jag, säger Patrik.
– Jag ser fram emot att få köra SM igen. Senaste gången var med just Emil 2005, och då vann vi, så vi sätter väl upp samma mål den här gången också!
Men hallå, det är ju inte i lite jippobetonade Sprint-SM som jag vill se Patrik. Nej självklart är det i Rally Sweden knappt två veckor senare som jämten hör hemma. För inte kan det väl vara på det viset att de tre gånger sju kilometerna specialsträcka i Falun är tänkt som en lagom genomkörare för att lära känna Fiestan inför Rally Sweden? Hoppas kan man ju alltid…
Jänner-Rallyt blev en av de värsta rallyrysarna på många många år, där till slut Jan Kope´cky kunde försvara fjolårsegern med futtiga fem tiondels sekund. Detta efter en makalös upphämtning på rallyts två sista sträckor som kördes under fullständig vidriga förhållanden, hällregn, mörker och dimma. Inför avslutningen hade Bryan Bouffier passerat tjecken som drabbades av punktering och låg ungefär tjugo sekunder bak belgaren i Peugeoten. På näst sista sträckan (det var samma sträcka som kördes både som SS17 och SS18) plockade han in lite drygt tio sekunder. På sista sträckan satsades allt och det lyckades alltså med en så futtig marginal som en lagom lång ”brakare”.
– En otrolig fajt med Bryan, ett otroligt rally och en otrolig upplösning, konstaterade en jublande glad Kope´cky vid målet på sista sträckan.
Bouffier var av förklarliga skäl inte lika nöjd, men menade att han gjort vad han kunde.
– Jan pressade hårt och jag försökte köra både smart och snabbt, tyvärr räckte det inte…
Trea slutade hemmahoppet, den tiofaldige Österrikiske mästaren Raimund Baumschlager, 53 år gammal. Han förstod på slutet att det var helt uteslutet att utmana de två i toppen och koncentrerade sig istället på att behålla tredje platsen och därmed säkra viktiga poäng i ”ÖM” där han siktar på en elfte titel.
Men frågan är om inte Stig Blomquist gjorde Jänner-Rallyts största bedrift genom att bli tvåa i Grupp N och tolva totalt med en ”gammal” blå/gul lackad Mitsubishi EVO 9. 66-år fyllda och att ändå ge ungtupparna en riktig match imponerade på storpubliken, runt 120 000 åskådare räknade man med på de två avslutande sträckorna. För att strö ytterligare salt i såren på ”ungdomarna” avslöjade Stig i intervjun på ERC:s hemsida.
– Nu för tiden kör jag bara för att det är kul, även om det alltid är mer motiverande när det blir lite utmaning som i helgen!
– Jag är en gammal man, men det bryr jag mig inte så mycket om…
Vann klassen gjorde tjecken Orsak även han i Mitsubishi.
Nästa deltävling i ERC (Rally-EM) körs i Lettland den 1-3 februari. I Rally Liepaja-Ventspills blir underlaget grus och snö.
Hörde på nyheterna häromdagen att Sverige skulle betala runt hundra åttio miljoner i böter till EU för att flera svenska städer hade allt för smutsig luft. Man nådde inte upp till de uppsatta miljömålen och då var det bara till att öppna börsen och pröjsa. Den ”oberoende och neutrale” nyhetsuppläsaren hade i mina öron svårt att dölja sin glädje över nyheten, självklart billös kan man förmoda. Nu har jag ingen aning om hur de här målen är uppsatta och av vem, men jag måste säga att jag är extremt skeptisk till att t.ex Göteborg har smutsigare luft än Athen. Fast det är klart, komma med böteslappar till grekerna är väl inte mycket lönt…
Den förorenade luften i de svenska städerna måste naturligtvis bero på att dubbdäcken drar upp en massa skit i luften, eller? Länge leve Mäster!!!
Hej.
Så är det så klart…
MVH
Tommy
Fast Mäster var över elva minuter efter ettan i N4 och 17 minuter efter segraren. Fullt normalt för en 66 åring tycker jag…
För den som upplevt alla orenade mopeder och skotrar i Lissabon, Barcelona eller Berlin, med åtföljande avgaslukt i luften, så undrar man som sagt hur mycket de får böta…? Helt oerhört att vi skulle behöva böta i ett sånt perspektiv.
Hej.
Håller med!
MVH
Tommy
Vad är det som händer med satsningen Sweden World Rally Team? Sandell kör rallytaxi, Cykeltävlingar, Rally i Kina (utan större konkurrens) och nu sprint-sm… varför i satsade man inte på Pg som bevisligen har både farten och erfarenheten? eller varför inte Pontus tidemand?
Hej.
Jo det kan man faktiskt undra vad som hände med SWRT-satsningen?
Tråkigt om den rinner ut i sanden för Patrik är faktiskt en av våra absolut bästa chaufförer…
MVH
Tommy
Den Svenska avundsjukan, syns man inte finns man inte – det gäller att ge något tillbaka till sina sponsorer också men också för att skapa nya. Hade PG skaffat fram pengar och skapat teamet hade nog också han fått åka…
Så Sandell var med och skapade SWRT? det förklarar ju saken i så fall.