Sainz och Moya kör WRC-Skoda på ”holmarna”, mycket Opel i Rally-VM, STCC-Göranson i Mercedes och bra ”Funkis-satsning”!
Rallylegenden WRC-spanjoren Carlos Sainz är aktuell för en ”tillfällig” come back enligt Ericsson Motorsport och detta ska ske på ”Rally Isla Canarias” i slutet av mars. Tävlingen på ”Holmarna” ingår i Spanska Mästerskapet och vid sidan av detta har arrangörerna jobbat för att få dit ”gamla stjärnor” och det är där Carlos passar in. Vid sin sida får Världsmästaren från -90 och 92 som vanligt Louis Moya. Paret tävlade ihop under fjorton raka säsonger i WRC så de känner varandra hyggligt om man säger. Tråkigt nog släpper inte Jost Capito till någon WRC-Polo utan Carlos får nöja sig med en WRC-Skoda Fabia som gamle kompisen Louis Monzon skaffat fram. Visst hade det annars varit kul om starkt VW-knutna Carlos fått köra en riktig värsting, kan mycket väl tycka att Sebastien Ogier kunde lånat ut kärran till Carlos istället för att behöva ratta en f.d…
*
En liten gåta, vad har följande VM-åkare gemensamt? Massimo Biasion, Stig Blomquist, Kenneth Eriksson, Juha Kankkunen, Colin McRae, Walter Röhrl, Henri Tovionen och Ari Vatanen. Svaret är inte att de blivit världsmästare. Henri Toivonen hann inte med detta innan den ödesdigra dagen den 2 maj 1986 i den skarpa högerkurvan på sträcka 18 i Col d Óminada på Korsika. Där ändade Henris liv när han kraschade sin Lancia Delta S4 så att både han och co-drivern Sergio Cresto omkom i lågorna av ”plastracern”.
Svaret är mycket enklare, alla de uppräknade har kört Opel någon gång i Rally-VM. Enklast är väl Walter Röhrl som blev världsmästare 1982 med Ascona 400. Som stallkamrat hade Walter just Toivonen i en likadan Rothmans-målad Ascona. Lika klockren är Ari Vatanen, även han i Rothmans färger där han började med Asconan 1982 och avslutade året efter med Manta 400.
*
Övriga uppräknade körde alla Opel i början av sina VM-karriärer med undantag av Stig Blomquist som gjorde debut senare med en enda VM-start i Opel, detta i Svenska Rallyt 1993. Stig körde en på pappret riktig vinnarbil, en vit/gul Opel Calibra Turbo 4×4. Nu var inte Stig alls lika övertygad som ”pappret” och jag minns vid ett serviceuppehåll när frågade den engelska teambossen sedan han brottats med den bångstyrige coupén i några sträckor utan att få till en enda hygglig tid.
– Vad vill ni egentligen med den här bilen?
Till slut bröt Stig, orsaken har jag glömt (förträngt) och där slutade hans kontakter med Rüsselheims-produkterna. Kanske Calibran gjorde sig allra bäst som samlarmodell som danske Henrik Lundgaards Monte-Carlo bil från samma år.
*
Lite i gråzonen får jag väl erkänna är Colin McRae. Hans tre första VM-starter den första i Svenska Rallyt 1987 gjorde den snabbe skotten med en Vauxhall Nova. Hemma i Skottland har man inte glömt Novan som fortfarande pryder Colins hemsida. Samma bil som vi här hemma kallar Opel Corsa och därmed var Opel-säcken alltså hopknuten!
En sak blir jag lite förundrad över, Volvo saknas helt och hållet i listan över VM-bilar. Lite märkligt då detta enligt många ändå är alla ”Rallybilars moder”…
*
Nu är det inte så att jag har all denna kunskap inne i skallen utan det mesta är hämtat från Boo Wennbergs (ursäkta att jag kallade dig Wennman igår och tack Anders Ekström för påpekandet) bok ”Rallymästarna”. Ett uppslagsverk som kan utnämnas till ”Nationalencyklopedin för rally på toppnivå”.
*
Skrev igår om Rally Hall of Fame och undrade då varför man ”missat” flera finska ikoner i ”hallen”. Svaret kom med vändande post från ”Slöjdläraren”.
– Rauno Aaltonen, Paddy Hopkirk och Timo Mäkinen har alla bakgrund som ”Hundkojeförare”, detta saknar de andra!
Kan vara förklaringen, men jag tvivlar. Är där någon mer som ger ”Slöjdis” teori stöd mer än de allra mest inbitna ”Kojeristerna”…
Som avslutning kom sedan en riktig pungspark från Koje-älskaren.
– Du vet, Walter Rörhl fick inte sitt guld för att han var snabb utan för att han stod ut med allt h-e med Opeln…
*
Vet inte om det varit mina små inlägg om kanske rallysportens absolut största problem, bristen på funktionärer. Kanske ville jag tillägga för det är nog samma sak i många andra fritidsaktiviteter, bristen på ledare och funktionärer. Hur som helst nu tar Svenska Bilsportförbundet äntligen problemet på största allvar. I senaste nyhetsbrevet skriver man bland annat, ” All idrott behöver funktionärer. Även bilsporten. Men många idrotter tappar både utövare, ledare och funktionärer. Sedan 2012 satsar Bilsportförbundet på unga funktionärer. Nu fortsätter satsningen med funktionärslandslagets andra kull. - Samhället förändras. Jaget håller på att bli viktigare än kollektivet och det gynnar inte idrottsrörelsen, säger Hanna Sandberg, utvecklings- och utbildningsansvarig på Svenska Bilsportförbundet.
– Därför lyftes ungdomarna som tema redan på förbundsmötet 2012 och senare samma år hade vi de första ungdomarna i funktionärslandslaget. Nu börjar vi med den andra kullen.
Målet för satsningen är självklar, att få ut fler ungdomar på ledande funktionärsroller i olika bilsportarrangemang i Sverige. Två av årets ungdomar är Erika Hellquist, 21 och Filip Sjödin, 20. – Det är kul med motorsport och jag gillar att vara funktionär och att kunna utveckla sig själv. Sen är det kul att ge tillbaka av det som man fått. Dels till klubben men även till hela bilsporten, säger skånetjejen Erika Hellquist.
Ett mål med funktionärslandslaget är att det ska finnas utbildade ungdomar som ska användas för att ingå i tävlingsledning eller domarjury på SM-tävlingar under 2014. I årets funktionärslandslag ingår, Annika Nilsson, 26, Skåne racers ideella förening, Erika Hellquist, 21, Wäxjö MS, Filip Sjödin, 20, Stuguns MK, Kevin Olsson, 18, Hyllinge MS, Matilda Roslund, 17, Jönköpings karting klubb, Patrik Knöös, 24, Åmåls MK och Sofia Lundberg, 18, Älvsbyns MS.”.
Så långt SBF och för mig är det bara att applådera initiativet, men tyvärr tror jag inte detta räcker på långa håll för att täppa till alla läckor som finns idag. I rally t.ex är jag helt övertygad om att regelverket måste moderniseras. För exempel, en vägvakt ska inte behöva tillbringa ”en hel dag” i skogen för att se till att ingen obehörig passerar under de kanske två-tre timmar som själva tävlingen tar. Eller att hela TK-n ska vara bemannad flera timmar innan första bil kommer till sträckan. Att få folk till sådana här ”martyruppdrag” funkade på sextiotalet men i dag, knappast. Till detta omoderna regelverk är jag skeptisk, mycket skeptisk…
* Nu gäller Mercedes för Richard Göranson när det är dags för det prestigefyllda 24-timmarsracet på Nürburgring. Efter att kommit tvåa totalt i d förra året är det seger som gäller i år med nya bilen en Mercedes SLS AMG GT3 för Rowe Racing.
– 2014 kommer bli ett år med mycket nya uppdrag. Årets 24-timmars är ett av dem. Efter att ha tävlat för BMW på Nürburgring sedan 2004 har jag nu fått chansen att tävla för Mercedes som vann här förra året och det ska bli väldigt spännande. Med tanke på deras seger ifjol så finns verkligen förusättningarna för ett bra race, säger Richard.
Richard Göransson har tävlat i sju stycken 24-timmarsrace på Nürburgrings legendariska . Andraplatsen totalt ifjol är hans hittills bästa resultat.
På tal om Colin och Opel. Glöm inte att pappa Jimmy McRae också körde Rothmans-sponsrad Opel under 1983. Har för mig det var Mantan men det kan ha varit Asconan. Minns inte säkert. Sen har vi ju Guy Frequelin som också körde Opel Ascona och Manta under 83 års mästerskap.
Hej.
Tror faktisk att Jimmy körde både Ascona och Manta men minns bäst den gula med ”Heat for hire” reklamen på sidan.
Är det inte så att även Ingvar är en gammal ”Opelman”? Har ett minne av en röd Ascona B, är jag fel på det?
MVH
Tommy
Det stämmer, en röd Ascona B under 90-talet. Så ”brottet” är preskriberat, tror jag.
Hej.
Brottet? Hur tänkte du nu…
MVH
Tommy
Jag tänker att alla har sina skelett i garderoben. Men visst, det kunde varit värre. Det kunde varit en Ford…
Hej.
Du har en point, ta gärna detta med Ford-Uffe!
MVH
Tommy