Safarivinnare Singh har gått bort, terroristfruktan i Safari Rallyt, RS-DM klart och jag körde odubbat!

Långt innan WRC ens var påtänkt kände de allra flesta till Safari Rallyt, dåtidens mandomsprov nummer ett. När Tom Trana vann brittiska RAC-Rallyt 1963 fick han bland annat som pris start i det ”kenyanska helvetet”. Volvo beslöt att slå på stort och skickade hela teamet, förutom Tom även Gunnar Andersson, Carl-Magnus Skogh och Sylvia Österberg. Vill minnas att alla fyra körde vita Volvo PV och tyvärr kom bara en enda av dessa i mål, dessvärre utanför respittiden.
BloggTranTranas PV blev kvar i Kenya och köptes på avbetalning av en lokal rallyåkare vid namn Joginder Singh. Föga visste man då att denne Singh skulle ge Volvo dess mest kända segrar när han året därpå vann Safari Rallyt med den ”begagnade ” Trana-PV:n.
Nu har Volvos kanske allra mest kände förare gått bort i en ålder av 81 år och han lyckades med bedriften att vinna Safari Rallyt ytterligare två gånger, 1974 och 1976, då i Mitsubishi.
Singh blev känd inte bara för PV-segern utan för att han på indiskt manér ständigt bar turban kanske inte under hjälmen och när han sov, annars satt den alltid på hans huvud. ”The flying Sikh” eller ” The lion of Kenya” blev smeknamnet på Joginder till skillnad från kanske mer kända ”The flying finns”…
Nu åkte han mer än Safari Rallyt bland annat bjöd Volvo upp honom till Svenska Rallyt året efter PV-segern, men detta blev inte riktigt samma succé som på savannen. Då passade han bättre hemma i Kenya där han startade i Safari Rallyt totalt 22 gånger. Ännu mer fantastiskt av dessa tjugotvå gånger bröt han endast tre gånger och kom topp-fem exakt i hälften av starterna. Rallyvärlden har mist ännu en stor profil!

*
När vi ändå är inne på Safari Rallyt så körs”svenskrallyt” Kenya Airways East African Safari Rally 2013 den 21-29 november. Svenskrallyt då åtta av de totalt sextiofyra anmälda kommer från Sverige. Oktetten är Björn Waldegård, Stig Blomquist, Joakim Roman, Jan Hagman, David von Schinkel, Roger Samuelsson, Christer Johansson och så är ”SBF-tjänstemannen”/WRC-kartisen Maria Andersson anmäld utan förare, alltså TBA. Gemensamt för alla åtta är att man kör Porsche 911 under Team Tidös namn. I detta sammanhang ungefär lika exklusivt som att åka Volvo 240 i en DM-tävling då fyrtiofyra förare i startfältet kör ”Stuttgart-moppe”…

*
Terroristattacken i köpcentret i Nairobi har även ställt till problem för rallyt och organisatörerna har nu kontakta deltagarna. Bland annat skriver man : Rallyorganisationen har alltid vetat att rallyt kan bli ett mål för terrorister. Därför finns det en säkerhetsplan som nu uppgraderas. Vi jobbar hela tiden nära säkerhetsstyrkor och polis som är beredda att skärpa upp säkerheten ytterligare.
Brevet fortsätter: Helt ärligt menar vi att risken är liten att något inträffar. Merparten av rallyt körs i trakter där historiskt sett inget sådant inträffat. Vi passerar inte genom Nairobi utan passerar i utkanten. Många av våra ”stops” är förlagda till nationalparker där säkerheten är ännu högre än utanför.
Det kenyanska folket enade i motståndet för den här typen av våldshandlingar och ser framemot att få se er som gäster i november. ”.
Helt klart lite skillnad mot att arrangera rally här hemma och i Afrika. Några få vresiga markägare känns plötsligt lättare att hantera…

*
I går fick jag mig berättat att slutställningen i Södras RS-DM låg ute på nätet. Kan därför ge er topp tre i de tre klasserna.
RS-DM totalt.
1. Mats Andersson Eslövs MK Proton 222p.
2. Rolf Grybb Hässleholms MK Opel 155p.
3. Tommy Andersson SMK Hörby BMW 152p.
B-förarcupen.
1. Jan Andersson Svedala MK Golf 113p.
2. Terese Lennartsson SMK Hörby Opel 80p.
3. Bengt Bengtsson SMK Hörby Opel 79p.
C-förarcupen.
1. Jonas Rangtoft SMK Hörby Golf 98p.
2. Jim Svensson Hässleholms MK Volvo 65p.
3. Alf Nilsson Eslövs MK Volvo 63p.

Noterbart är också att Roland Brorsson placerade sig som 27:a med 32 poäng och att bästa VOC:are blev vår klubbkompis Erik Andersson på en strålande sjunde plats totalt. Fyra placeringar längre ner hittar vi Tyko Nilsson.
I ”Märkes-DM” blev ställningen 3-2 i matchen Opel mot både Golf och Volvo. Någon som blev förvånad?
Förstår att ni darrar av spänning hur det gick för Silver-VOC:en? Tre DM-poäng och resultatansvarige Lennart Lilja har gjort någon sorts ”best of the rest” där vi hamnade. Alltså efter placering 62, frågor på detta?

*
Ikväll kan det bli tuffa tag i Hässleholms MK:s klubbstuga då det är ”Kalenderträff för 2014” för Södra BF. Har förstått att det redan är ”lite kärvt klimat” mellan några klubbar som lagt sina rallytävlingar samma dag. Utan att ta någon i försvar, så tycker jag det känns lite konstigt att det ska behöva bli så här.
Antar att det är som vanligt fem DM-tävlingar i distriktet plus SM-tävlingen Snapphanerallyt i början av augusti. Med en rallysäsong på sju månader finns det teoretiskt sett tjugoåtta lördagar att välja på. Fem tävlingar ska in på dessa tjugoåtta dagar, känns inte som en omöjlig uppgift om lilla jag får tycka något…
Dessutom hoppas jag att 2014 års RS-serie blir något färre än årets fjorton tävlingar. Okej, SMK Hörby fick ställa in på grund av snö, men tretton är mycket nog bara det. Mitt förslag är därför att banta till max tio DM-tävlingar. De klubbar som ”dubblerar” får därmed nöja sig med DM-status på en av sina tävlingar. Övriga kan däremot ingå i Asfaltcup som gärna får bli hur stor som helst.

*
Kan ni se rubriken, ”Motorbloggaren kör dubbfritt!” framför er? Det värsta är att det är helt sant, jag har kört dubbfria däck idag och exakt på det sätt där de passar allra bäst. De dubbfria däcken har nämligen fraktats i inne i Subarun mellan Kristianstad och Hörby. Där gör de också minst skada enligt min åsikt.
En åsikt som inte delas av Miljöpartiets Skattepolitiska talesperson Mats Pertoft. I en debattartikel i Kvällsposten skriver han under rubriken ”Inför straffskatt på livsfarliga dubbdäck”. Om man säger, vi står ganska långt ifrån varandra i den här frågan och längre blev det efter hans artikel. För att göra en lång historia kort så skjuter Pertoft in sig på dubbdäckens påstådda dödliga effekt vad gäller partikelhalterna PM10. Enligt honom har flera städer i Sverige så hög andel sådan partiklar att EU nu ska bötfälla oss på miljardbelopp. Han pekar bland annat ut Norrköping som en stad där luften är direkt hälsovådlig att andas in och detta enbart på grund av dubbdäcken.
”Expert Pertoft” hyllar det norska systemet med dubbdäcksavgifter som han menar både förbättrar luften och statskassan, det sista inte minst positivt för en politiker. Nu är så klart mina kunskaper i ämnet extremt begränsade. Inskränker sig egentligen till att kunskapen att det bromsar bättre med dubb och sladdar mindre. Det jag undrar efter att ha läst Pertofts artikel är om problemet enbart finns i svenska städer? I Berlin, Aten, Madrid, Rom, London eller Paris dör inte människor av PM10 som man tydligen gör i Norrköping. I dessa miljonstäder måste luften enligt Pertoft vara mer lik den man andas i den svenska fjällvärlden. Till detta är jag skeptisk…

2 svar på “Safarivinnare Singh har gått bort, terroristfruktan i Safari Rallyt, RS-DM klart och jag körde odubbat!

  1. Joginder Singh Hej Tycker inte det stämmer med årtal när han åkte KAK Rallyt som det hette då: Flytta från en by från norra värmland 661212 till Karlstad o KAK Rallyt -67 var jag vid UNO x Hotell Wåxnäs o fick autografen av turbanen . Vad jag minns var de tv sändning från Tossebergsklätten i Sunne Gick där o titta o ögera var som navkapslar. Möjligt att ha åkte -65 också

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *