Safaristuk i WRC Argentina, Emrik sadlar om med Citroén, mer ”klassiker” i MSR och och Dacia slår under ifrån..

BloggArgentinaIdag har man börjat reccen för WRC Rally Argentina och det var som synes av bilderna ingen vacker syn som mötte VM-åkarna. Bitvis var det knappt väg att köra på och tankarna går mer till ett halvtaskigt Safarirally än en väg till Anderna eller Pampas. Gårdagen ägnades annars mest åt presskonferenser, intervjuer och så golf för Volkswagengänget. Golf vad är nu detta,rallystjärnor som spelar golf ur led är tiden…

*
BloggEmrik1 BloggEmrik2En stor snackis ända sedan i höstas har varit vad Växjös snabbe Hondaåkare Emrik Smedberg skulle göra sedan det blev klart att bilen var såld. Hemlighetsmakeriet har varit stort och ryktena många vad Emrik skulle fortsätta sin karriär med och idag avslöjas hemligheten. Det blev lite överraskande för mig danska Citroén DS3 Cup som blir nästa steg i karriären för Emrik och detta avslöjas i dagens Smålandsposten. Där motiverar Emrik sin kursändring från grus och rallyt till asfalt och racing.
Jag hoppas att bli en bättre förare både i rally och racing genom detta!
”Cittra-cupen” körs ihop med DTC den danska motsvarigheten till STCC och med enhetsbilar, DS3. Tyvärr för oss här hemma körs alla sex tävlingar utom en i Danmark, däremot får Norge ett gästspel i samband med midsommarhelgen på Rudskogen.
Premiär för Emrik redan till helgen på Jyllandsringen men en sak bekymrar mig. Är där inte lite väl mycket grönt på DS3:an?

*
I år är det 20 år sedan Colin McRae blev världsmästare och trots flera idog försök blev det bara en enda titel för kanske den största ikonen i sporten någonsin. För att hedra Colins minne arrangeras McRae Rally ChallengeKnockhill Racing Circuit den 16-17 maj. Förutom ett vanligt rally med 10 specialsträckor kommer även många gamla stjärnor dit för att visa upp sig och bilarna från tiden det begav sig. BloggMikkolaBland annat är både Colins pappa Jimmy (föråkare) och lillebror Alistair anmälda till rallyt. En riktig showstopper räknar arrangören med att Hannu Mikkola/Arne Hertz blir i en äkta ”HB-Audi quattro”. Samma typ av bil som gav paret VM-titeln 1983.

*
Med tio dagar av anmälningstiden till Midnattssolsrallyt är man nu uppe i 120 anmälda, exakt 30 kvar innan det är dags att signalera fullt. Lite intressant är att kolla närmare på anmälningslistan då ser man att av de 120 är 33 anmälda i Regularity. Förutom de två klasserna för ”snittfarts-åkarna” innehåller rallyt ytterligare 23 klasser och av dessa är där faktist nio stycken utan en enda anmäld. Tre klasser dominerar totalt och tillsammans finns här 55 ekipage, alltså mer än hälften av hela rallyts deltagare. Det är i de ”nyare” klasserna som intresset helt klart är störst vilket jag faktiskt tycker är lite synd. För mig vore istället en satsning på bilarna som körde på den tiden Midnattssolsrallyt kördes i original en kulturgärning som borde uppmuntrats ännu mer. Med lite god vilja kan man idag bara räkna in 20 bilar som kunde varit med i början av sextiotalet. Lite trist om jag får tycka något …

*
På söndag, dagen efter ”Rally över gränsen” kör Svedala MK andra deltävlingen i Södras RS-DM/Asfaltcup, Sturupsprinten. En tävling som lockat något färre asfaltåkare än vad t.ex premiären i Hörby gjorde, runt 10-12 bilar mindre kommer till Sturup. Kan detta bero på det tokiga i att köra ”dubbelhelg”, för visst saknas här någon förare som gärna åker både grus och asfalt…BloggMats kopia 18
Att plocka ut segerfavorit är inte direkt någon raketforskning, Eslövs Mats Andersson med Protonen och sonen Simon (bilden) sätter jag min slant på. Snabbe danske BMW-åkaren Johnny Pedersen, Skänningevinnaren Mats Lundahl, Hörbys Tommy Andersson och Hässleholms vassa Opel-fantom Rolf Grybb får inrikta sig på att alla slåss om andra platsen. Enligt yr.no väntar mulet och lätt regn över Sturup Raceway på söndag, så Tyko och Roland ladda på och slit lite på era fina regndäck…

*
Rally-SM:s nästa deltävling är South Swedish Rally i mitten av maj medan man till helgen kör motsvarigheten i både Danmark och Norge. För de danska åkarna väntar tävlingen med kanske årets absolut längsta namn ”Erling Høi-Nielsen Peugeot Rally Aabenraa-Rødekro”. En mycket kompakt bana väntar på Jylland och de 60 anmälda, 184 kilometer långt med tre sträckor som körs två gånger. Total SS-längd 57 kilometer. Rallycentrum är på Compass MesseBrunde Vest i Rødekro.

*
I Norge är det Rally Sörland i Kristiansand som blir årets första deltävling på grus efter de tre körda vintertävlingarna. Arrangören Kristiansand Automobilklubb har i år valt att förlägga tävlingen till centrum av Kristiansand och bjuder bland annat på en publiksträcka Odderöya. Tolv sträckor, tre på fredagskvällen och resterande på lördag bjuds de runt 100 startande på.
Favorit är NM-ledaren Eyvind Brynhildsen med RRC-Fiesta sedan återstår att se om hans försök med kollekthåven gör det möjligt för NM-trean Frank Tore Larsen att komma till start…

*
BloggRallycrossI helgen är det även premiär för Rallycross-VM nere i PortugalMontalegre-banan. På plats där är de två via Volkswagen sponsrade ”privat-teamen” Marklund Motorsport och Volkswagen Team Sweden. I Marklund-Polos sitter PG Andersson och Toomas Heikkinen medan Johan Kristoffersson och Tord Linnerud kör för VTS.
VW-bossen Jost Capito gillar upplägget och menar.
Vi är övertygade att Volkswagen-förarna kommer att kämpa om både segrar och VM-titel!
Undrar om Capito snackat med Petter Solberg och resten av de guldhungriga RallyX-arna?

*
Samtidigt visar Olsbergs MSE upp sin ”line up” för Supercar Lites som ser ut så här,

OMSE INTERNATIONAL LITES TEAM: RX Lites: Kevin Eriksson (Sweden)-Sandra Hultgren (Sweden)
GRC Lites: Austin Cindric (USA): Oliver Eriksson (Sweden)
RallyX Scandinavia Lites: Sandra Hultgren (Sweden) – Oliver Eriksson (Sweden).

*
BloggDaciaPå torsdag inleds STCC-säsongen 2015 med officiellt test på Ring Knutstorp och för första gången på många år finns där ingen förare från nordostskåne med. Tidigare har det varit riktigt hett i den här delen av världen med förare som Jens Edman, Johan Stureson och senast Mattias Lindberg. Men nu känns det som att den eran tagit lite time out. Tråkigt tycker jag som nog får svårt att motivera en tripp till Knutstorp utan lokalt inslag för mina mera ansvarsfulla chefer…
Bland de som kommer till Söderåsen är min ”underdog-favorit” Dacia med Mattias Andersson som förare. Mattias är också optimist och målsättningen som gäller är, ”delsegrar och medalj totalt”. Fjolårssäsongen innebar ett rejält lyft med flera pallplatser, flitigt poängplockande och en medaljchans in i finalen på Mantorp Park.
– I år hoppas vi kunna prestera ännu bättre och känslan inför säsongen är god. Teamet är det samma som förra året och bilen är i bästa skick efter att ha fått mycket omvårdnad under vintern. Både motor och växellåda har varit på totalrenovering i Frankrike, berättar Mattias och fortsätter.
Målet är att slåss om medalj och att ta den första STCC-segern för Dacia – och den 100:e totalt för mig i karriären – så fort som möjligt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *