Kubica lämnar w.o, Brynhildsen samlar in pengar till Larsen och mycket Rally-Folkor men inte här…
Har varit lite tjafs mellan FIA/WRC-promotorn och arrangörerna av Frankrikes nygamla WRC-tävling Tour de Corse i oktober. Redan i februari blev det klart att korsikanerna skulle ta över sedan ”alsacerna” inte fick ihop stålar tillräckligt. Då aviserades ett nytt upplägg vad gällde sträckor och som direkt fick tummen ner från FIA. Bland annat var det 45 kilometer långa öppningssträckan som ogillades och även att två ungefär lika långa sträckor skulle köras både lördag och söndag. Nu har man kommit till en kompromiss med totalt nio sträckor, tre vardera dagen varav den längsta nu bara blir 28 kilometer.
*
Det blir ingen start för polacken Robert Kubica med RK World Rally Team i Argentina utan han föredrar att istället omorganisera sitt team för att garantera att man presterar högsta möjliga till framtida rally.
– Ett svårt beslut att fatta, medger Kubica.
– Vi har hela tiden planerat att åka Rally Argentina och vi har även stora delar av teamet och bilar redan på plats. Trots detta är det nödvändigt att avstå start.
Ende föraren i teamet säger också att man måste vara realist och nu fokusera på att utveckla teamet på flera punkter. Nu planerar man att vara tillbaka till Rally Portugal med ny mer fintrimmad organisation. Kubica avslutar med en vädjan.
– Jag ber alla våra fans om förståelse för vårt beslut och tack för all suport!
*
I kommande Rally Argentina blir det premiär för ”paddelväxling” på Hyundaierna och vid testerna i Spanien funkade detta bra berättar teamchef Michel Nandan. Han berättar även att Dani Sordo nu är i toppform och helt återställd från cykelolyckan före Rally Sweden. Om Thierry Neuville, Sordo och ”The Kiwi” Hayden Paddon är i toppform så lär inte vägarna i Argentina förtjäna samma omdöme enligt Nandan.
– Vi testade i Spanien som egentligen har liknande vägar men det är svårt att förutse hur det kommer att se ut när det blir tävling på grund av det dåliga vädret som varit i Argentina.
– Vägar har t.ex mer eller mindre blivit helt bortspolade…
Thierry Neuville håller med.
– För mig är vädret med dimma den tuffaste utmaningen och när vägarna blir sämre för var bil som passerar, kan det bli ”tricky”!
Belgaren tror att däckvalet kommer att spela en viktig roll som alltid i Argentina men i år går rallyt lite tidigare vilket borde innebära torrare vägar enligt Neuville. Speciellt över fem mil långa Agua de Oro-Ascochinga-sträckan kan bli tuff. Ännu längre är lördagens San Marcos-Charagato med sina
56.77km och minst lika krävande som fredagens ”långsträcka”. Dessutom körs denna två gånger och hur vägen ser ut efter två körningar vågar nog inte Neuville ens tänka på. Power stage blir berömda El Condor-Copina och när man kommer dit är säkert både bilar och besättningar tämligen möra…
*
I lördags kraschade norrmannen Frank Tore Larsen sin R5-Fiesta i Hurumsprinten och direkt efteråt förklarade han att någon start i helgens ”NM-runde” Rally Sörlandet inte var aktuellt. Bilen var alltför svårt skadad och reperationskostnaden beräknas till runt 200 000 norska kronor berättade Larsen bekymrat. Detta föll inte i god jord hos värste konkurrenten Eyvind Brynhildsen (bilden) som inte vill bli av med konkurrent Larsen. Istället drog han igång en pengainsamling och varför säger Bryndhildsen så här till NRK.
– De här killarna behöver vår hjälp och utan dom i Rally Sörlandet till helgen kommer min egen utveckling att stagnera.
Nu har där redan kommit in runt 10 000 kronor och flera avtal har slutits så att de troligen kan få ”skrot- Fiestan” raceklar igen redan till helgen. Hurumsprint-vinnare Brynhildsen tycker att det är viktigt att hjälpa sina konkurrenter och menar.
– Frank Tore är en otroligt trevlig kille som jobbar natt och dag. Jag lärde mig tidigt i min uppväxt och barndom att där inte kommer något gott från en knuten hand!
Frank Tore Larsen själv är mållös över konkurrentens initiativ. Han använder alla pengar han får in till rally och såg resten av säsongen försvinna efter kraschen.
– Jag vet nästan inte vad jag ska säga. Nu kan vi kanske ändå få köra hela säsongen och det hade vi inte klarat utan Eyvind, menar Larsen.
– Han är den mest sportsliga jag har tävlat mot någon gång och nu har han gjort så att det är möjligt att se ljuset i tunneln igen.
Frank Tore avslutar med.
– Jeg er helt rørt. Han er den eneste jeg vet om som kunne finne på noe sånt!
Blir man inte tårögd av detta så vet i f-n vad det är för fel…
*
Inte konstigt att Citroén-gänget jublar efter helgens WTCC-race i Marrakech. Med den tabell som bilden visar så har Loeb & Co all anledning att fira.
*
Allt som oftast så ställer jag mig frågan vad det är för fel på oss svenskar och i synnerhet oss som har anknytning till motorsport? Här hemma är intresset mer eller mindre iskallt från bilimportörerna åtminstone om man snackar rally. När man då ser att i Ryssland finns nystartade Volkswagen Polo Cup som hade premiär i helgen. För mig helt okände Yuriy Arshansky vann premiären med målgång på Olympiastadion i Moskva inför mer än 15 000 åskådare. Detta kan så klart vara en orsak till att intresset från Volkswagen i Ryssland är större än vad det är hos den svenske importören. Menar målgång på Rally-SM lockar väl i bästa fall ett par hundra åskådare…
*
Går man sedan till Sydafrika så är även där Folkvagns-importören på hugget. Här tävlar Volkswagen Sasolracing med Polo S 2000 och i helgen blev man trea i deltävling två i Sydafrikanska Mästerskapet. Detta med föraren med det passande namnet Zulu och i förnamn Gugulethu.
Tänk här tävlas det med nya Polo-bilar och om man går till Sverige och Volkswagen så handlar det i bästa fall om snart 20-åriga Golfar. Här är något som är konstigt…
*
Golfar är det gott om i kommande helgs stora sydsvenska äventyr ”Rally över gränsen” som totalt lockat 198 startande. Ska bli kul att se hur många bilar det blir som slutligen rullar över startrampen i Osby på lördag, ska detta eller Simrishamnsmixen bli årets största tävling i Skåne? Lite smolk i glädjebägaren, kollar på väderleksrapporten och sommaren verkar tänka göra ett kort uppehåll i Osbytrakten på lördag. Lite regn, mulet och elva grader för att sedan göra comeback på söndagen. Är detta inte så dj-la typiskt?