Safarirallyt vill inte flytta, mer om SBF och revisorkritik, ny RS i samband med SSR och Solberg World Cup en mega succé!
Redan före påsk kom uppgifter att Safarirallyt skulle ställas in alternativt flyttas på grund av Corona som experterna räknar med ska nå Kenya till sommaren. Det är också då som WRC-rallyt ska köras och samtidigt då bli omstart efter uppehållet från Mexiko där man körde senast för en dryg månad sedan. Andrea Adamo Hyundai kompletterade experterna när han hävdade att han inte hade en tanke på att skicka sitt team till Kenya om Corona härjade i landet, detta oavsett om FIA och WRC hade avvikande uppfattning. I dag kommer så nya uppgifter från Kenyas Idrottsminister Amina Mohamed som går i stick i stäv med den vädjan till Jean Todt som överlämnades av henne och Phineas Kimathi, Safarirallyts VD och Joe Okudo Sportsekreterare i Kenya. Nu verkar det som att hon helt ändrat uppfattning om att flytta rallyt.
– Kenya Safari Rally kommer att förbli på sin plats i WRC-kalendern och är fortfarande planerat till 16-19 juli konstaterar Mohamed. Hon utvecklade även sina tankar.
– Den kenyanska regeringen samarbetar med Kenya Motorsports Federation, FIA och World Rally Championship-promotorn för att få WRC tillbaka till Kenya och Afrika efter ett 18-årig avbrott. Alla parter kommer att övervaka pandemin och utfärda en gemensam bulletin under de kommande dagarna!
I just den här speciella frågan delar Tommi Mäkinen åsikt med Adamo om att det bästa är om rallyt ställs in.
– Teamen har uttryckt önskan om att rallyt inte körs, kommenterade Toyota-chefen till Yle.
*
Fick igår lite av ”örondragning” av en Motorbloggenläsande revisor som stötte sig på min formulering när jag skrev om detta med att inte SBF-styrelsen bör beviljas ansvarsfrihet. Örondragaren skrev, ”Så du tycker att ”vad revisorer tycker inte spelar någon större roll”. Det är ju just det som spelar roll. Hur eller vem ska annars rekommendera stämman om ansvarsfriheten? Dags att ändra ditt ordval.”. Direkt kan jag säga att jag håller med om att vad revisorerna tycker är viktigt och tyckte också att detta framgick av min text. Men om jag nu var luddig i min formulering så skriver jag det därför en gång till, deras åsikt är viktig. Har fått en del mejl i saken där vissa varit mest rena personangrepp och mindre fakta och en del inlägg hade jag gärna återgett här, men tyvärr har mejlskrivarna velat vara anonyma och i en sådan här fråga tycker jag inte detta funkar. Ett undantag är dock Peter Kurtén, ordförande i Göteborgs BF som gärna redovisar sin ståndpunkt. Kurtén menar, ”Här är lite mer bakgrundsfakta med anledning av förvaltningsberättelse och revisionsberättelsen. Det allvarligaste är egentligen kanske inte USA-resan, även om den var oerhört ogenomtänkt och har skadat SBF ekonomiskt. Vad jag personligen tycker är värre är hur ekonomin misskötts, framförallt de sista åren. 2019 så gjorde man en förlust på 1,4 miljoner kr och 2018 en förlust på 1,2 miljoner kr och 2017 en förlust på 500.000 kr. Dessa förluster är i förhållande till vad som budgeterats, ett överskridande av denna med över 1,6 miljoner kr, bara 2019 överskreds budgeten med 1,1 miljoner kr. Nu fick man in en obudgeterad intäkt i mars, som styrelsen inte hade en aning om, på 700.000 kr som sänker förlusten till 2,3 miljoner kr sett över 3 år. Man har också under den här perioden skrivit ner värdet av insatt kapital i Svenska Rallyt AB med 2,3 miljoner kr, vilket gör att styrelsen genom dålig ekonomisk styrning slarvat bort 5 miljoner av medlemmarnas tillgångar.
Den ende i styrelsen som tidigt varnat för ekonomin och som valde att inte åka till USA är Örjan Eriksson, som tyvärr kämpat i motvind mot resten av styrelsen, men som är den ende jag anser skall ha ansvarsfrihet för sitt agerande. Detta gör ju att vi är dåligt rustade med tanke vad som nu händer med sänkta licensintäkter, lägre intäkter för bilbyggnationer och att vi har en stor fordran på Svenska Rallyt AB på 2,5 miljoner kr. En fordran som ter sig något osäker. En fortsättning likt tidigare innebär att man inom en snar framtid får belåna fastigheten för att ha råd att köpa pennor, oroväckande.
Med vänliga hälsningar
Peter Kurtén
Ordförande/Göteborgs BF”.
*
I går skrev jag att ”Rally Österlen” (Trelleborgs MK/Tomelilla MK) i år skippar den traditionella ”Svampasprinten” ingående i RS-DM och istället blir det tusen meter backtävling i Minnesberg som ersätter den 29 augusti.
Nu kommer ännu en ny asfalttävling för det sydsvenska RS-gänget. I samband med flyttade South Swedish Rally 31 juli-1 augusti kommer man att köra en tre kilometer lång ”publiksträcka” i anslutning till HQ på IKEA i Älmhult. Följaktligen har tävlingen även fått ett namn som anknyter, ”Family-Stage”.
– Sträckan kör SM-fältet en gång medan den i södra Sverige så populära ”Asfaltcup” bjuds in och får köra sträckan tre gånger, berättar tävlingsledare Patrik Persson och förtydligar även.
–Det här blir en separat tävling för asfaltåkarna!
När SSR skulle körts i maj så var tanken att detta skulle ha varit en genomkörare inför Sprint-SM i Halmstad men detta var före Coronas tid.
– Men nu när SSR körs en månad senare blir det inte så, men hela SM-eliten är ändå välkommen, hälsar Patrik.
*
Oliver Solbergs samarbete med DirtFish i det virtuella rallymästerskapet ”Solberg World Cup” har blivit en megasuccé. När deltävling ett drog igång med Rally Monte Carlo har över 7 000 anmält sig för att köra de tuffa och svårkörda alpsträckorna. En av dessa är rally och golfentusiasten (?) Todde Jönsson från Kristianstad.
Todde berättar. ”Första tävlingen var Monte Carlo men tyvärr ingen rolig tävling för min del. Dålig start med dubbelpunka efter SS 3, då låg jag 74:a drygt 2.10 minuter efter ledaren, en fransman. Försökte ta igen lite efter service med nya däck och lite skönhetsingrepp på bilen, men tyvärr slutade det roliga med en avåkning i ”hal höger 1 på is”. Rullade ner för en klippa och då var det slut men får ta nya tag till Rally Sweden… ”.
Även Junior-WRC har hängt på trenden med rally framför datorn och här fick fjolårets olycksfågel i Rally Finland, rumänen Raul Badiu lite plåster på såren och vann utmaningen mot de andra J-WRC-åkarna.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson