Safarirallyt hänger löst, motorbegränsning i WRC 2022 och MH Racing var okänt för mig…
Många hoppas nog att WRC ska komma ur ”Corona mode” så att Safarirallyts comeback verkligen blir av. Men teamen verkar mer än lite tveksamma till att åka till Afrika och Kenya så snabbt som redan den 16-19 juli. Klart är att Argentina, Portugal och Sardinien än så länge står som framflyttade utan ny datum och frågan är om inte även Kenya går samma väg. Så klart ett jättebakslag för rallyt som efter 18 år i frysboxen nu återigen var välkommet in i WRC-värmen. Men vid ett videomöte mellan FIA, WRC-promotor, team och arrangören blev det ganska tydligt att teamen ville ställa in Afrika-resan. Detta fick tävlingsledaren Phineas Kimathi att reagera och i så fall även föreslå att rallyt flyttas fram i kalendern. Senast den 17 april ska beslut tas om rallyt är möjligt att flytta. Teamen ifrågasätter om det verkligen är säkert att skicka sin personal till Kenya och ett krav som ställs är att myndigheterna måste ge klartecken att det är riskfritt. Nu verkar det dock som att promotorn inte är lika krävande utan menar att rallyt kommer att köras som planerat. En anonym källa nära teamen säger då till DirtFish.
– Även om dom säger så kommer vi inte att åka dit!
Man är också kritisk till att man inte tagit beslut att ställa i inför länge sedan.
-Nu bygger vi bilar enbart för Safari, bilar som troligen aldrig kommer att kunna användas!
Att flytta rallyt längre fram i tid är i praktiken omöjligt då kalendern i så fall precis som här hemma blir allt för omfattande. Att i princip avgöra en hel säsong på kanske två-tre månader begriper nog alla är omöjligt…
*
När FIA gick på Tommi Mäkinen/Toyotas linje med att behålla GRE-motorn även efter 2022 vid sidan av nya hybridmaskinen sköt man samtidigt hål på försöket att sänka kostnaderna i WRC. Nu verkar någon dock ha fått upp ögonen för detta och ett förslag som sipprat ut från Paris är att ett trebils-team som i dag har tillgång till nio motorer, från 2022 bara ska få använda sex motorer. Kritiker menar nu att detta kan bli tufft då ingen vet hur nya drivlinan kommer att påverka driftsäkerheten. En GRE-motor har en livslängd på cirka 300 mil och med nya förslaget kommer betydligt mer taktik krävas för att få dessa räcka en halv säsong var.
– Att skruva upp turbotryck före power stage eller ner om där inte finns något att kämpa för, kommer inte längre att fungera, menar en källa.
Farhågor finns också om en motor skadas vid en krasch, något som kan bli extra ödesdigert om det sker i början av säsongen.
*
Tycker mig ha hygglig koll på rallysvenskar både här hemma och utomlands men där finns helt klart luckor. Kristian Lindberg, välkänd co-driver från Simrishamn gjorde mig uppmärksam på en sådan luckas efter Rally Mexico. Här roade sig Kristian att gå in på rallyts egen sida och kollade vidare på officiella meddelande. Här hittade han då en bestraffning av #38 Boris Djordjevic efter att en motorplombering saknades när man startade om efter problem redan på torsdagskvällen. Den 51-årige serben dömdes för detta till fem minuters tidstillägg vilket var betydelselöst då hans R2-Fiesta senare drabbades av andra tekniska problem. Men det som väckte Kristians uppmärksamhet var underskriften av bilägaren ”Mats Hammarlund” vilket absolut är svenskklingande.
– Hammarlund driver tydligen en verksamhet i Mexico som bygger, renoverar, säljer och hyr ut tävlingsfordon av olika slag, berättar Kristian.
Måste erkänna att jag aldrig stött på hans namn tidigare eller glömt bort och var tvungen att googla och då förstår jag att min kunskapslucka var stor. Mats Hammarlund Racing är en minst sagt välkända aktör i Mexiko där Mats bedriver sin verksamhet sedan 20 år med tonvikt på långdistanstävlingar som ”The Panamericana Race” där både Stig Blomquist och Harri Rovanperä vunnit med Studebakers från MH Racing. Hittade dessutom att Lars Stugemo blev tvåa i en Studebaker samma år, 2009 som Stig Blomquist vann. Som Hasse Alfredsson sa en gång ,”det hade jag ingen aning om” men nu vet jag…
*
Känns lite overkligt men har i dag inte fått ett enda mail om att någon tävlingen eller event tvingas ställa in eller flytta på grund av Corona. Kan det vara ett trendbrott?
*
”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson