Rykten kring Rally Japan, missade Anders Kullängs Opel-seger, fortsatt rally utan publik, Oliver debuterar med nya Hyundai Rally2 och tidig SRC-kalender hjälper andra…
På presskonferensen efter Rally Estonia konstaterades det både av olika personer och vid olika tillfällen, ”att nu återstår bara fyra rallyn i WRC 2021” trots att det i verkligheten är fem. Om detta var rena felräkningar eller om det redan sipprat ut rykten att finalen Rally Japan ställs in på grund av pandemin är oklart. Men ryktena är ändå i full gång även om så här långt ingen bekräftat att Japan utgår. Närmast på programmet är det Renties Ypres Rally Belgium som står på programmet om i runda slängar fyra veckor. Detta blir även Tom Kristensson och David Arhusianders fjärde WRC2-tävling och att vi alla håller tummarna för att den uppåtgående formkurvan håller i sig, är väl tämligen onödigt att påpeka? Efter Belgiens asfalt är det raka motsatsen när WRC gör comeback i Grekland och svintuffa ”Acropolisrally”. Rally Finland är flyttat till oktober som sedan följs av Spanien som i sin återkomst skippat mixen av grus/asfalt och körs nu enbart ”on tarmac”. Sedan återstår Rally Japan och vad det är som startat ryktessurret är oklart då det i veckan är invigning av OS i Tokyo som trots allt är en något större apparat än en WRC-final. Klarar man OS visserligen utan publik, så tycker jag rimligen att också Rally Japan skulle vara fullt möjligt att genomföra. Men kanske finns det andra saker som spelar in, till exempel har det tidigare knorrats en del med att en avslutning på andra sidan jordklotet inte är ekonomiskt försvarbart när alla team har en dyr hybridbil väntande. Även om det är lite tradition att göra så, till exempel har Rally Australia körts som final flera gånger men om Sebastien Ogier länge varit klar som vinnare och Toyota likaså i Märkes-VM kan så klart en så lång resa kännas onödig. Gissar att teamen hellre lägger budget och tid på sluttester av de nya hybridbilarna som ska debutera två månader senare.
I WRC2 ställs krav på slutsegraren att ha gjort en start utanför Europa vilket i detta läge tvingar Andreas Mikkelsen och Mads Østberg till en lång resa i november om ambitionen att bli världsmästare finns. Tänker man sig då scenariot att både Toksport (Mikkelsen/Bulacia) och TRT (Østberg) ändå avstår start så kan WRC2-titeln hamna hos M-Sport Ford genom i dag tiondeplacerade tjecken Martin Prokop. Ford-åkaren kraschade tungt i Safarirallyt men det är i sammanhanget ointressant, det intressanta är att han är ensam om att redan ha startat utanför Europa. Men det finns en nödutgång hävdas från de i saken värsta svartmålarna och det är att ACI precis som i fjol tar över finalen och kör Rally Monza.
Foto: Hyundai Motorsport
Det koncentrerade upplägget med F1-banan som nav gillades av många och som dessutom tunga företrädare menade, skulle permanentas som WRC-final i kalendern.
*
Fick en del påpekande efter gårdagens inlägg där jag gjorde en liten genomlysning av svenskar som vunnit WRC-tävlingar. Att jag glömde Anders Kuläng och Bruno Berglunds egentligen oförglömliga triumf 1980 med Opel Ascona 400 i ”International Swedish Rally” är som det nu så populärt kallas, ”oacceptabelt”. Inget försvar, böjer huvudet i skam däremot är jag inte alls lika skamsen över att inte Mats Jonsson och Lars Bäckmans segrar 1992 och -93 inte nämndes. Kan inte ta gift på det men vill minnas att detta var under perioden när den värmländska folkfesten inte åtnjöt full VM-status med både ”Förar och Märkes-VM”.
Detta betyder dock inte att det var utan tuff konkurrens och 1992 trängdes Mats och Lars med tvåan Colin McRae/Derek Ringer och trean Stig Blomquist/Benny Melander på pallen. Året efter var det Juha Kankkunen/Juha Pironen som i hop med McRae/Ringer bjöd den värmländske ikonen hårdast motstånd
. Samma sak 1994 när Thomas Rådström med Toyotan ”Rådis2” vann ihop med ”Mats-kartis” Lars Bäckman. Sedan finns det dessutom otaliga svenska segrare i Rally Sweden/KAK-Rallyt/Internationell Swedish Rally men då har tävlingen inte ingått i VM, men så klart gör det inte segrarna mindre värda.
*
Finns väldigt mycket jag inte förstår ,vilket inte är någon större nyhet för min omgivning. En sådan sak är att när RAC Scottish Rally körs i helgen så är det fortsatt under hårda Covid-19-regler samtidigt som landet igår utropade ”Freedom day” och att då vad jag trodde, alla restriktioner försvann. Länge har vi sett bilder från knökfulla fotbollsarenor och nu även lika med betoning på kanske just ”fulla”, dansgolv hos landets nattklubbar.
Men på rally gäller fortfarande ”Non Spectator” och nu vädjar arrangören till alla rallyfans att hålla sig hemma. Inte heller på ”Service Park” är det tillåtet för publik, inte ens om man håller avstånd och är fullvaccinerad är man välkommen. Skulle vara intressant att få reda på vilka bevekelsegrunderna är som säger att rally uppenbarligen anses vara en så mycket större smittspridare än på en fotbollsläktare?
*
Precis som ryktet förutspått så blir det Oliver Solberg och Jari Huttunen som får köra nya Hyundai i20 N Rally2 när det blir debut i Renties Ypres Rally Belgium. Båda har lagt många timmar och mil i nya bilen och att de också då får köra bilen i första tävlingen, känns helt naturligt.
– Det är en stor ära att få bidra i utvecklingen av Hyundai i20 N Rally2 och nu äntligen få köra den i tävling för första gången. Jag är mycket tacksam för denna möjligheten, förklarar Oliver.
Medan Oliver testat på grus och snö så har Huttunen svarat för motsvarande sak på asfalt. Därför blir det en stor utmaning för Oliver i Belgien med sin begränsade rutin på asfalt.
– Jag har aldrig kört tävlingar i Belgien tidigare och har bara åtta (av 46) tävlingar bakom mig på asfalt. Men jag har testat i området och vet att vägarna som används i tävlingen är svåra, menar Oliver.
– Varierande väderförhållanden kan göra det ännu värre men jag kommer att göra mitt bästa för att uppnå ett bra resultat!
Även om det är svårt att ställa krav i första tävlingen så är nya bilen viktig för Hyundai och inte bara som vapen i WRC2, utan även för att kunna säljas till privatteam och därmed dra in nyttiga pengar till företaget. Ingen hemlighet att den R5-bil som nu kördes i Rally Estonia hade passerat bäst före datum, åtminstone i VM-sammanhang och att nya Rally2-versionen är efterlängtad. Men att förvänta sig stordåd direkt är inget krav från Andrea Adamo, tvärtom är han medveten om att det är just debut som väntar.
– När vi debuterar i tävlingssammanhang med Hyundai i20 N Rally2 finns det ingen press eller krav på resultat, men Oliver känner bilen väl efter alla tester och jag är säker på att han kommer visa hur bra den är!
*
I går presenterade Svenska Rallycupen sina sju deltävlingar 2022 och detta väl medvetna om att det kan komma att innebära tuffa datumkrockar med till exempel Svenska Rallymästerskapens numera omfattande SM-program med sina totalt tre serier och 15 tävlingar. Christer Nystrand i SRC är kritisk till att inte SM-kalendrarna för 2022 ännu presenterats vilket hade underlättat planeringen menar han.
– SM ska enligt regelverket bokas två år före och nu är det inte ens ett halvår kvar till årsskiftet utan några tävlingar bokade, förklarar Nystrand och fortsätter.
– Samtidigt krävs att att andra tävlingar ska vara klara senast i september vilket nu gör att vi tvingas köra vårt eget ”race”. När SRC nu presenterat hur vi ska köra, så innebär detta samtidigt att vi därför inte kommer att ta hänsyn till eventuella kalenderkrockar när nu SM-tävlingarna ökat så dramatiskt i antal!
Han menar också att deras tidiga kalender underlättar för andra mästerskap/cuper utanför SM och SRC att hitta lämpliga dagar för sina tävlingar. Med allt klart för 2022 så ser nu Nystrand och hans arrangörskollegor fram emot ett mer normalt rallyår.
– Vi tar redan nu sats mot 2022, och hoppas det går att arrangera och köra som vanligt i rallyskogen…
*
Avslutar med den häftigaste bilden jag sett från Rally Estonia och det är Alexey Lukyanuk på väg mot mål ned sin nyrullade Skoda Rally2. Precis så här tänker jag mig rally när det är som bäst, en bil märkt av tuffa tag men ändå med full gas utan någon tanke på att ge upp. Samtidigt så täppte han effektivt igen tr-ten på de som ser ERC mer som ”rikemanslekstuga” och mindre som ett riktigt mästerskap. Nu visade Lukyanuk med eftertryck att inte ens en trevarvsrullning räckte för att ta ifrån honom statusen som rallyts snabbaste Rally2/R5-förare…
*
Vill även informera om att jag nu börjat mitt ”semestervikariat” på Kristianstadsbladet vilket kan medföra ett visst hack i leveransen av Motorbloggen. Idag fick jag ihop paketet om än lite senare än vanligt men om den någon dag inte uppdateras, så vet ni vad det beror på. Nämligen att man som på många andra jobb, kör med de stackars vikarierna…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.
.