Rykten att Hyundai vill ha Fourmaux, Kullings belönande trio, funktionärsbrist överallt, David P. vill se nya rallyklass, Hovdala vänds på lördag oc hsuccé för STEC i Norge.
Så klart dumt att dra alltför höga växlar på vad som hände i Finland men att det spekuleras friskt på olika mer eller mindre seriösa rallyforum. är helt klart. Bland annat hävdas att M-Sports trogne ”pallare” Adrien Fourmaux, femma i VM-tabellen redan förhandlar med Hyundai om 2025. Om detta stämmer är min känsla att Esapekka Lappi gjort sitt och får stämpla ut från Alzenau. Var detta lämnar Andreas Mikkelsen är svårt att sia om, möjligtvis kan det bli samma läge 2025 som i år och en fortsättning som ”part time driver”?
Många vill även placera Fourmaux hos Toyota där Elfyn Evans efter sin tämligen avslagna säsong, hänger löst. Men att en fransman ska kunna putta undan Latvalas landsman Sami Pajari känns inte speciellt troligt, som allt fler placerar i Rally1 till nästa säsong.
Fler som går en ovis framtid till mötes är Hyundais båda WRC2-åkare, Emil Lindholm (bilden) och Teemu Suninen. Detta dock utan att man kan skylla misslyckande enbart på de båda. Hyundai har inte visat något större intresse för att göra i20N Rally2 till en bättre bil än vad den var när den presenterades för ett par år sedan. Nu är Lindholm på 25:e plats i WRC2 medan Suninen har noll poäng och placeras in som 70:e förare av de 102 som startat i klassen. Lite märkligt att man hos Hyundai så totalt verkar negligera sitt ”customer programe” trots att man sålt många bilar till privatteam runt om i världen. Att visa bra resultat i WRC2 är det skyltfönster som krävs för att sälja bilar, men det verkar konstigt nog gå Cyril Abiteboul förbi. Lite samma läge som för M-Sport men där kan man åtminstone ha en vissa förståelse då det här saknas den ekonomi som krävs för att göra Ford Fiesta Rally2 till en vinnarbil. Bästa Fiesta i WRC2 körs av irländaren William Creighton med en femte plats i Lettland och därmed även 20.e plats i tabellen. Tabellen som toppas av Oliver Solberg har tre Skoda på Topp-10, i jämförelse med Toyota som har fyra bilar här. Även Citroën är med, och har två bilar medan Nicolas Ciamin är ensam Hyundai-åkare.
*
Att rally på hemmaplan just nu går igenom lite av stålbad håller nog de flesta med om även om det finns undantag, som till exempel helgens ”Kullingstrofén” med sina 191 startande.
Här passade Kullings MS förutom att skingra det digra prisbordet åt de tävlande, även på att premiera några som verkligen jobbar för sportens bästa. Välbesökta sajten ”Ericsson Motorsport” med bröderna Jeremias och Johannes är värda all uppmärksamhet som tänkas kan. Detta gäller även eldsjälen i Katrineholms MK Christer Nystrand, mannen bakom både Svenska Rallycupen och rallys svar på Vasaloppet, ”Slottssprinten”. En tävling som bara växer och växer och i år hade långt över 200 anmälda före gallringen. Stort grattis säger Motorbloggen till trion.
*
Åter till stålbadet och inte bara tävlande saknas utan även funktionärerna blir allt färre. Noterar att Vimmerby MS är i akut behov av frivilliga till kommande SRC-deltävlingen ”Emiltrofén” 31 augusti. Närmare i tid är ”Dansk Super Rally 4” som den 17 augusti kör ”Rally Juelsminde” i de norra delarna av Jylland. Här är det även dags för Volvo Euro Cup att lufta bort semesterkänslan och när anmälan stängde igår var det 23 ”VEC:are” i fältet. Till detta kommer även strax över 40 danska ekipage för att köra de 14 milen SS. Man delar på Jylland samma problem som i Småland, för att inte säga i alla tävlingar, brist på funktionärer. På Facebook vädjas det nu om akut behov och för att göra det enkelt, läget är lika i 90 procent av alla tävlingar. Därför, om man är sugen på att hjälpa till så bara kontakta en arrangör och denne öppna sina armar och säger garanterat ”prisad vare gud, här kommer en funktionär”…
*
Över till gruppen som utnyttjar dessa guldvärda funktionärer, de som tävlar. Asarums idéspruta David Petterson vilar aldrig sin hjärna för att försöka förändra den lite negativa spiral som vi just nu befinner oss i. Igår kom där ännu mer nytänk från blekingen som konstaterar.
–Att ha visioner är bra men det svåra är att nå fram och att det blir något av visionen…
Nu ställer han frågan ”Är vi mogna för ny klass i rallysporten” och utvecklar så här: ”Jag tror det och för att belysa hur det känns idag så kan man bygga en gruppE och sedan ta steget vidare till gruppF men sedan är det som att resa till månen om man ska bygga en vinnarbil i gruppH/Hb. Det saknas en klass där man ändå kan trimma men inte behöva bygga ett chassi för 250.000 kr. Jag har länge tänkt på en klass mellan gruppF och H, kalla den gruppG eller vad som helst. Mina tankar i grova drag så texten inte blir för lång. (Har mer detaljerat förslag) Hela karossen byggs som dagens gruppF utan att bygga om chassiet. Det mesta bli således original. Detta sparar både tid och pengar till både första bygget och det förr eller senare kommande kaross bytet. Motorn får sedan fritt bytas enligt dagens gruppH, inom bilmärket dock max samma volym som bilen är såld med.
Växellådan fri – Diffspärr fri men org drivaxlar/bakaxel – Slutväxel fri – Däckbredd max 195mm
Detta skulle ge en väldigt rolig bil till rimlig peng där man inte skulle gynnas av för mycket effekt då både chassi och stötdämpare inte är ombyggt. Fler skulle kunna ha råd att ha en konkurrenskraftig trimmad bil och jag tror detta skulle gynna nyare bilmodeller före äldre i större utsträckning. Vi skulle se långt fler modeller än Volvo 940 och Toyota Corolla med tiden. Givetvis är detta egna idéer och tankar men det var lite åt det här hållet klassen var när det hette ”Nationella klassen” och den var som störst . Risken finns att vi tappar en stor del aktiva idag som inte tycker gruppF för runt 100.000 är häftigt nog och att en gruppHb vinnare för 700-100.0000 är omöjligt pga av pengarna. Rallysporten behöver testa nya grepp då startfälten krymper.”. Av responsen på ”nytänket” att döma är David på rätt väg, nästan 500 ”Gilla” på 12 timmar plus 100 FB-kommentarer. Drar mig till minnes när ”idésprut-kollegan” Anders Åberg provade att införa ”Grupp H Light” och ser då en hel del likheter, men mer än en handfull bilar byggdes aldrig om jag minns rätt.
*
På lördag är det dags för det ”55:e Snapphanerallyt” där första upplagan kördes redan 1967. En skillnad i år mot tidigare är att CG Wilke eller ”Mr HLMK” träder tillbaka och förklarar.
– Efter mina 40 år ”på posten” för Snapphanerallyt och Hässleholms GP har vi nu en ny tävlingsledare, Nicklas Andersson från Vinslöv.
Träder tillbaka är kanske inte rätt då han i mina ögon tar ett steg upp och blir mediaansvarig, en väl så viktigt men idag allt mer bortglömd roll i en rallyorganisation. Wilke kan även berätta sträckan som man antingen älskar eller hatar, ultrasnabba Hovdala i år körs lite annorlunda.
– Hovdala går i år ”åt fel håll” enligt vissa tävlande, det vill säga den är vänd mot så som den brukar gå.
Detta lär betyda att berömda ”gatstensvägbytet” bakom slottet kan bli extra knepigt. Normalt kommer man nerför backen på asfalt till gatsten och svänger höger ut på grus. Nu blir det tvärtom med en jättelång raksträcka på bred grusväg, innan det blir vänster på den hala gatstenen. Som vanligt är dock, att detta blir en av de mest populära åskådarplatserna. Nytt är också att det finns ett nytt vandringspris att tävla om uppsatt av Hässleholms Kommun.
I och med att tävlingen ingår i ”MAS Rallycup” är också rek tillåtet och denna börjar klockan 07.30 på alla tre sträckorna. Besiktning hos Besikta på fredagen den 9 augusti (ser att det i PM1 står den 19/8 men måste vara tryckfel) klockan 18.00-20.00 och på lördagen öppnas det här klockan 07.30. Första start är sedan klockan 13.00 och då är det på Hässlehomsgården som det sker. Precis som i HGP provar man att även sälja program digitalt och då ingår automatiskt även entré till samtliga sträckor.
*
Från Norge och från lite succé-premiären för STEC, berättar Hasse ”Mr Hasse” Söderström som promotar.
”Första loppet någonsin i Skandinaviska Mästerskapet i Endurance kördes med STEC på Vålerbanan 4 Augusti Anmärkningsvärt var att C-1 Nordic bilarna kom totalt två i Topp-5 varav de övriga bilarna har 250+ hästar och C-1 har 68 maffiga hästkrafter i Toyota 1,0 motorn Detta visade ett viktigt symbolvärde att det är inte stora motorer som är avgörande i 6 timmars Endurance. Tävlingen kördes i samarbete med Norska Bilsportförbundet som verkligen har öppnat sina armar för www.stec.se vilket är oerhört kul att våra vänner i Norge vill se en positiv samverkan inom nordisk Endurance. Närmare 100 förare var med under tävlingen.”.
*
I morgon väntar mini-mini-semester, men vi ses på torsdag…
Tjenare rallylover !
Spana in ombordvideon som WRC har lagt ut på Youtube när Kalle avverkar Ouninpohja 33 km andra dagen med medelhastighet på 136 km / tim. Riktig berg-och dal sträcka i hiskelig fart .Wow 🤓