Mer Rally1-rykten, Standard blir ensam SM-klass för juniorerna, Kvick i MAS-ledare Haglunds Polo, Simon A. med ny start i Tyskland och tidig höst i Eskilstuna…
Rykten fortsätter att surra om hur WRC:s Rally1-klass kommer att se ut 2025 och där det finns tre ”nya namn” som spås en framtid hållande Hybrid-ratt. Efter succén i Finland är Sami Pajari ett självskrivet alternativ hos Toyota även om Jari-Matti Latvala hävdar att man helst vill fortsätta med samma uppställning som i år. Det mesta hänger nog på om Sebastien Ogier övertalas att köra full säsong och då ser det trångt ut i porthålet. För att få in Pajari krävs att någon flyttar på sig och det lär inte bli Rovanperä eller Katsuta…
Två andra pjäser på WRC-brädet är Martins Sesks och Oliver Solberg och där då Sesks placeras som ”reserv” hos M-Sport Ford. Efter kramkalaset vid målgången i Finland mellan Oliver och Latvala läser många in, att detta bara är början på att de 2025 enas i Toyota Gazoo Racing, trevlig tanke…
*
Många är de talanger som sumpat sina chanser när man valt att lägga sin slantar på hel eller halvtaskiga ”GruppH-bilar”. En grund som oftast inneburit stora hål plånboken men desto mindre framgångar innan hjälmen läggs längst in i garderoben. Länge har jag hävdat att Rally-SM skulle fokusera på ”Klass Standard” för juniorerna och då också fått kraftiga mothugg, speciellt från närstående till juniorer som valt Grupp H. Dessa hävdar att man inte utvecklas tillräckligt med ”Standard-bilar” utan det måste till kraftigare medicin för att nå eliten. Så är det kanske också, men jag tror ändå att det är bättre att börja med en mindre kostsam bil och istället köra många tävlingar.
Blev därför glad när jag noterar att Rally SM, Styrgruppen och Jonas Kruse går på min linje och gör ”Klass Standard” till enda klass för juniorerna i SM 2025.
– Visionen är att skapa ett JSM med stora startfält och stenhård konkurrens baserat på rimliga kostnader, enkel teknik och en kultur av samarbete vid sidan av tävlandet, förklaras det.
Satsningen är minst treårig och målet är att ha minst 25 startande i åldersspannet 18-24 år som kör hela mästerskapet. Bilarna blir enbart homologerade GruppF-bilar. Nyheten spaltas upp:
– Överkomliga bilkostnader: Fler har råd att köpa eller bygga en bil, och krascha den utan att riskera att hamna i stora ekonomiska svårigheter under lång tid.
– Hanterbara driftskostnader: Det är ekonomiskt möjligt för fler att underhålla och tävla.
– Enkelhet och tillgänglighet:Bilarna kräver inte specialkunskap eller specialdelar för att tävla. De kan byggas och underhållas utan unika komponenter från specifika tillverkare.
Juniorerna får även prispengar där potten beräknas på antalet deltagare. Vid ett fullt startfält kommer juniorerna tävla om en prispott på minst 200.000 kr. Även deltagarna erbjuds utbildning, tester och ”en dedikerad möjlighet att visa upp sig genom ett media- och PR-paket.”. Juniorer som fortsatt vill köra ”Trimmat 2WD” kan fortsätta göra så men då i konkurens med övriga förare. Styrgruppen har även formulerat sin vision: ”Visionen för det ”nya” JSM bygger på tanken om samarbete och ömsesidigt erfarenhetsutbyte vid sidan om tävlingarna. Svensk Bilsport och Styrgruppen för Rally-SM strävar efter att utveckla en stark ”vi-kultur” bland juniorerna, samtidigt som stenhård konkurrens under tävlingarna uppmuntras. Denna unika kombination av sammanhållning och konkurrens kommer att öka våra juniorers styrka och konkurrenskraft på den internationella arenan.”. En av de drivande i gruppen är Hans Bååth som säger.
– Styrgruppens beslut baseras på det faktum att alldeles för få juniorer satsar på JSM. Vi vill skapa ett JSM där så många som möjligt får chansen att visa sin snabbhet och sin talang. För det krävs en kostnadsnivå som inte bara några få klarar av att finansiera.
Även Bååth konstaterar samma fakta som jag och många med mig gjort länge.
– Det är ytterst få som kör gratis eller får betalt för att tävla. De allra flesta drar ihop varenda krona till sitt tävlande. I det perspektivet vill vi se fler som slåss om JSM-medaljerna. För att fler ska ha råd krävs lägre kostnader.
Han fortsätter.
– Grupp F innebär att fler kan tävla utan ständig oro för karriär och privatekonomi. Det är bilar som gör det möjligt att tävla ofta och på så sätt få många mil i kroppen. Våra internationellt framgångsrika förare har ofta kommit via enklare bilar som folkrace och VOC.
Lite som en tanke så ska det inom kort släppas ett nytt regelverk för GruppF som dagens förare spänt väntar på. En bra grej vore om detta släpptes direkt, så att ingen junior börja bygga bil med fel förutsättningar, en tanke alltså…
*
Helgens sydsvenska rallyögon riktas främst mot Hässleholm och ”Snapphanerally”, MAS- Rallycup, Sydsvenska mästerskapet och DM för Södra BF. Suverän ledare i ”MAS” 4WD-klass är GK Doors Christer Hedlund med Polon men som i helgen får möta årets tuffaste motstånd i cupen. Teamkompisarna Patrik Flodin och Dennis Rådström i hop med SMK Hörbys Tom Kristensson lär bli svåra nötter att knäcka för ”Chribbe”. I sista stund avslöjas det också att det blir en dansk röst i #1 Polon, då internationellt rutinerade Jeanette Kvick Anderson tar plats i högerstolen.
– Pressen har redan börjat, men jag kan inte vänta tills jag är tillbaka i overallen och detta kommer att blir riktigt kul, menar ”Kvicken”.
Nu är inte Hedlund ensam med dansk röst i högerstolen för när Eslövs Simon Andersson är i Tyskland och ”ADAC Rallye Stemweder Berg” sitter Jörgen Jönsson i hans Clio Rally4. Därför har DM-ledaren i Standard B, Jim Nilsson från Hörby kallat in lika rutinerade som Kvick, Ditte Kammersgaard för tjänstgöring i den blå VOC-940:an.
Den tyska begivenheten dit Simon och Jörgen begivet sig har staden Lübbecke som centralort för de 14 asfaltsträckorna. 12 bilar i Simon och Jörgens klass där duon håller en tredje plats i klassen trots flera tidigare motgångar. Nya namn här är norska och då Marius Solberg Hansen/Erik Storø som nu gör debut med Peugeot 208 Rally4 efter att tidigare ha kört framgångsrikt på hemmaplan med en R2-version.
Redan i förmiddags började Simon testa med uppdaterad motor i Clion och av pappa Mats min att döma, så gick den riktigt fint. Nu var detta bara test, när det i morgon kväll är skarpt läge vågar inte Simon chansa utan då sitter Hörby-kartläsare Jönsson i samma stol.
*
Hösten kommer tidigt till Eskilstuna och på lördag är dags för ”Höst Sprinten” på Ekeby Motorbana. Med 98 anmälda ekipage är Eskilstuna MK en arrangör som märker att trycket för att komma till Eskilstuna och tävla består snarare än minskar vilket är positivt. Tävlingsledare Madelene Winterqvist utvecklar.
– Jag skulle säga att vi är mycket nöjda med antalet anmälda, och tacksamma att vi inte behövt ställa in tävling som många andra klubbar tyvärr behövt göra.
Lördagens förväntas bli så blött att man valt att flytta en av entréerna till andra sidan av banan dit buss nummer 3 och 5 stannar. Ordinarie entrén är öppen som vanligt. När klubben beslutade att ställa in höstens stortävling EMK Kannan som brukar köras i september blev många rallyvänner besvikna, men redan nu avslöjar Madelene att det skissas på planer för ett större arrangemang till nästa år. Favoriter är Jari Saarinen, Hyundai och hemmaåkaren Pontus Florin i Mitsubishi. Pontus som förra gången fick ett elfel som resulterade i en blygsam placering. Men nu med kablar och kontakter genomgångna, så är målet givet för Pontus.
Bland 2WD-bilarna kommer många gasglada profiler såsom Stefan Hanhela i VW Golf eller Mattias Tyrbjörn Opel Corsa och Robert Eriksson i Renault Clio.