RX-Klara kör Extreme E med Oliver Bennett, Østberg fick bryta, Sandell fortsatt Safaritvåa, Emil M. vann virtuellt mästerskap, rally ungdomssport eller?, teknikerkurs inger hopp och Lima blev för utdraget…

Idag presenterade SMK Hörbys SM-vinnare Klara Anderson det jag hoppats på hela tiden efter sin ”Prao” hos Extreme E-teamet X44 Acciona ihop med Carlos Sainz Sardinien, att där skulle bli en plats för henne i årets upplaga av den världsomspännande  elbil-serien.

Jag ser fram emot att gå med i Xite Energy Racing ihop med Oliver Bennet. En dröm går i uppfyllelse och jag ser framåt en ny utmaning närmast i Saudi Arabien kommande helg, berättar Klara.

Otroligt tacksam för möjligheten och jag längtar efter att få gå ”flat out” i öknen! 

I fjol körde Oliver Bennet, 28-årig brittisk rallycrossförare i samma team men då med spanjorskan Christine GZ som parhäst. Nu ska alltså 20-åriga Klara ta över den rollen och får bland annat sällskap av Mikaela Åhlin-Kottulinsky som tävlar ihop med fjolårsvinnaren Johan Kristoffersson. Först ut är ”Desert XPrix” i Saudi Arabien och därefter följer tävlingar på Sardinien 7-8 maj, TBA 9-10 juli innan det bär iväg till Chile 10-11 september och så final i Uruguay 26-27 november. 

*

På allra sista sträckan av Qatar Rally tvingades Mads Østberg/Ilka Minor att kasta in handduken efter att ha fått en vattenläcka på sin Skoda. Sällan bra när vatten börjar läcka ut och i synnerhet i ökenklimat är det tämligen väsentligt med vatten i kylaren konstaterade även Mads.

Foto: SRT

– Stor besvikelse att det slutar så här efter en fantastisk fajt med Nasser!

Inför sista sträckan ledde precis som lokala experter hävdat från start, oslagbare Nasser Al-Attiyah med Polo R5 men norrmannen var bara 25 sekunder efter och närmare kom han aldrig. Al-Attiyah vann med Al-Rawahi som tvåa över fyra minuter långsammare medan Kris Meeke/Chris Patterson i SRT:s andra Skoda slutade trea, sex minuter efter Nasser.

*

Efter två dagar i Kenya och East African Safari Classic Rally håller fortsatt Patrik Sandell/Henrik Bolinder andra platsen. Detta trots att Porsche-paret tappade nästan en och en halv minut på etappen sista sträcka SS9.

Foto: Tuthill Porsche

Turligt nog tappade rallyledaren Baldev Chager ungefär lika mycket och därför skiljer det i princip lika mycket som före sträckstarten, en dryg minut. Bakår är det större differens  och trean Ian Duncan med Rover har en bit över sex minuter till ledning.

Foto: Privat

Ken Block varvar sträcksegrar med bottennapp, allra värst på sjunde sträckan med över elva minuters tidstapp. Ligger femma och med lika mycket tid som tappades på SS7 upp till toppstrid. Tio sträckor återstår innan målgång på tisdag.

*

Motorbloggen säger stort grattis till SMK Hörbys Emil Månson som vann 2WD-klassen i första upplagan av Sydsvenska Mästerskapet i Virtuell Motorsport.  

Jag lyckades att bli 1:a efter att ha brutit deltävling fyra redan på SS1 blev det till att jaga ikapp Olofströms Björn Borgqvist som hade ett försprång då. Inför sista deltävlingen skilde bara en poäng vilket jag lyckades öka till åtta, berättar Emil. 

I R5-klassen avgjordes toppstriden med minimala 0,004 sekunder och där Albin Ström, Osby MK hade marginalerna på sin sida med Hugo Nilsson, Älmhults MK på andraplats. Tredjeplats tar Tjusts Johan Olsson. Klubbtävlingen vanns av Osby MK före Älmhults MK med Tjust på tredje plats. För Emils egen klubb, SMK Hörby gick det sämre och registrerades som ”startar ej”.  

*

Om detta är framtiden för rally låter jag vara osagt men onekligen är det en variant som lockar många yngre. Samma sak kan man inte säga om rally på riktigt och Andreas Estenäs, kartläsare till Bo Nilsson i Grupp F BMW har analyserat klassen Standard B i kommande Bilmånsson Rallysprint.

Foto. Tommy Svensson

Andreas konstaterar då följande.

Snittåldern i klassen med nuvarande tre anmälda är 68,3 år!

Vad detta säger om framtiden för sporten låter jag var och en själv räkna ut…

*

Foto. Tommy Svensson

En sak som ändå talar för att det finns en framtid kom idag när Södra BF i Hörby arrangerade Teknikerkurs Steg1-2. Ett dussintal kunskapstörstande både nya och gamla tekniker sög i sig allt vad ansvariga Gert Andersson och Tommy Book förklarade.

Foto. Tommy Svensson

Det positiva var att en handfull av deltagarna var vad jag skulle kalla juniorer, vilket ändå inger framtidshopp. Är det något som rally är i akut behov av idag så är det funktionärer i allmänhet och kanske allra mest folk som vill åta sig att besiktiga bilarna. Väl att märka är att det är i stort sett samma gäng som åker runt till alla distriktets tävlingar för att där se till att bilarna är reglementsenliga men även uppfyller gällande säkerhetskrav.

Foto. Tommy Svensson

*

Säker en del inklusive jag själv som förväntade sig lite om dagens stora rallyhändelse, Limas ”LBC-Ruschen”. Men när det inträffade två avåkningar på SS2 som båda enligt uppgift krävde assistans av ambulans, ströks sträckan. Som alla förstår innebär detta att tävlingen är fördröjd och då andra aktiviteter väntar runt hörnet på mig, väljer jag att låta rapporten vila till söndag. Kan dock berätta att oturen grinade SMK Hörbys Ingemar Månsson/Per-Ivar Hellberg rått och hjärtlöst rätt i ansiktet när duon fick bryta på sista sträckan för tekniskt fel på Grupp F-940:an.

Foto. Lars-Johan Ingesson

För andra halvan av SMK Hörby-gänget Karl-Johan Ingesson/Emma Fransson med Grupp F BMW gick det bättre och den orange ”Beamern” nådde målgång. Men 37 minuter körtid på  på SS3 medan konkurrenterna hade en körtid på 18-19 minuter var inget bra…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *