Rovanperä/Evans tränar i Arctic, inget VM i Hell, Oliver i ny Skoda-kostym, Järbo kör årets ”största” tävling på lördag och SVT glömde Skoog…

Medan Rally SM är en helsvensk affär är det inte riktigt samma sak i Finland och deras mästerskap. Närmast på tur där och detta samtidigt med Sandvikens SM, är ”Arctic Lapland Rally” den 1-3 februari. När anmälan stängde igår hade man 124 anmälda och då var cirka hälften med icke-finska flaggor på sidorutorna och totalt 18 olika nationaliteter. 

Sist in med sina anmälningar var Toyotas Kalle Rovanperä och Elfyn Evans som tar de 12 milen specialsträcka som sista genomkörning innan den mycket viktigare starten i Rally Sweden. De båda kör Toyotas Rally1-bil medan teamchefen själv Jari-Matti Latvala ihop med Juha Hänninen väljer en äldre Toyota Celica Turbo som dock hamnar i samma klass. Rally2-klassen är stor i Finland och i ”Arctic” finns 26 anmälda varav hela sex nya Toyota Yaris GR Rally2 som körs av, Mikko Heikkilä, Lauri Joona,  Roope Korhonen, Georg Linnamäe plus japanerna Hikaru Kogure ochYuki Yamamoto.

*

Att World RX allra helst vill lägga 2023 bakom sig förvånar nog ingen. Vikande publiksiffror, elbilar som brann upp och en avslutning med RX2e-bilar var långtifrån vad man siktade på när året började i Portugal.

Nu ska det tas nya friska tag, även om jag ännu inte fått veta om som det visade sig, de ”eldfängda” RX1e-bilarna blir startklara för premiären 2024 som fortfarande inte heller den är klar. Samma med resten av kalendern som ännu inte är officiell men redan nu vet vi dock att norska deltävlingen i Hell inte blir en del av VM-serien. I går meddelade Norges Bilsportforbund att deltävlingen i Hell ställs in och som skäl anges ”det ikke finnes økonomisk grunnlag”.  Tävlingen i fjol då precis före Höljes och ”Magic Weekend” gav en enligt NBF ett ”betydligt minusresultat”. Detta ihop med den osäkerhet som präglar sporten för tillfället anser förbundet gör att man inte längre har möjlighet att arrangera ett VM. 2011 fick Hell EM-status och tre år senare blev det VM så styrelseledamoten i HellRX ASJan Olav Haarsaker är vemodig inför beslutet precis som NBF:s generalsekretare Hallgeir Raknerud.

Publikintresset är för litet så det är dessvärre inte längre ekonomisk försvarbart att fortsätta. Samtidigt med detta blir kraven allt större på internationella sportarrangemang vilket gör det extra vanskligt för små länder som Norge!

Läste på Facebook om saken och där då stora RX-profilen Tommy Kristoffersson beklagade beslutet och skrev bland annat, ”Både som aktiv och i rollen som teamchef har alltid tävlingarna i Norge varit något av säsongens höjdpunkt. Att världens fokus nu riktats mot miljön och bilbranschen har också gjort att ledande team i rallycross i linje med det anammat elspåret och byggt 100% elektriska bilar. Att det inte föll väl ut i de minst sagt konservativa rallycrossfansens kretsar såg vi ganska snart. Det får vi också självklart ha respekt för men jag måste ändå beklaga att vi aldrig riktigt fick chansen att visa vad de nya bilarna går för.”. Han nämner också att i år kommer man att blanda ut elbilarna med bilar för konventionellt miljöbränsle och avslutar med.

Jag hoppas verkligen alla fans ställer upp för sporten och för oss team, att vi åter tar oss till rallycrossarenorna nu i första hand till Magic Weekend i Höljes första helgen i juli!

*

I morgon körs ”Shake Down” inför ”WRC Rallye Monte Carlo” och detta görs på 3,28 kilometer långa ”Route de la Garde” strax utanför rallynavet Gap. Många saker att hålla ögonen på, även om det för många av oss svenskar  är Oliver Solberg vi fokuserar på.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Nu kör inte Oliver och Eliot Edmondson om poäng i WRC2 med sin Skoda Fabia RS Rally2 som kommer med helt nya kostym, där fortfarande ändå grönt är ltie för mycket för min smak på #22.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Efter att ha rekat stora delar av de 17 sträckorna konstaterar Oliver.

Dom här sträckorna är otroliga!

Han utvecklar det hela med en hälsning til fansen som han hoppas se längs vägen.

Vägarna är fina, känslan är bra så ”let’s get it”! 

Att följa premiären i ”Monte” hemma i soffa blir inte lätt för de som inte har tillgång till TV4 Motor eller Sportkanalen. Har man däremot detta, så sänder man direkt från samtliga 17 sträckor med Stefan Klemetz och Emil Bergkvist i studion. SVT2 nöjer sig med en summering på söndagskväll klockan 18.00 och då lär väl PG Andersson göra sin WRC-comeback, om än som studioankare istället för förare.

*

Med över 130 anmälda så blir Järbos ”Gestrikekannan” årets hittills största rallytävling. På lördag den 17 januari är det premiär för Klassiska Rallycupen, 1300 Rallycup och VOC Mekonomen Rallys ”Vinter Serien”. Klassikerna är störst av de tre cuperna utanför NNBF:s ”FM” och kan visa upp 53 ekipage. Näst flest är VOC med 16 medan 1300 Rallycup har 13 anmälda och där då ”Mr Sukka” Ola Strömberg gör debut för 2024 med Lima-kartläsare William Israels.

Foto: VOC Mekonomen Rally

Som uppladdning inför Sandviken har även Stig Andervang uppstart på säsongen och här med Andreas Olsson till höger, men i vilken bil framgår inte. Även Oskar Sundell/Joakim Söderqvist som fick bryta i SM-premiären väljer att finslipa körningen med den nya Mitsubishi Mirage. Tre sträckor (totalt 61 km) med möjlighet för rek och egna noter erbjuder Järbo i sin komprimerade tävling. Första start klockan 14.00 och tre timmar senare är det målgång.

*

Kan inte säga att jag blev förvånad när ”Idrottsgalan” valde bort att hylla en av våra allra största rallyförare genom tiderna, Carl-Magnus Skoog i sin uppräkning av de som gått bort under 2023.

Foto: Volvo

Som fabriksförare hos både Saab och Volvo var Skoog ett fruktat namn i såväl Sverige som i resten av Europa. Men att detta skulle passera nålsögat hos galans ansvariga, var så klart att begära för mycket. Istället hyllades många för mig helt okända namn plus en del i väldigt smala sporter, men en rallyikon gömdes undan…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *