Rosell kör fullt program i WRC2, smal portgång från WRC2 till WRC, 65 000 kronor för WRC-start i Rally Sweden, J-SM i rally med en enda klass, VÖMK vill utveckla med ”Rally 2.0” och SM-comeback för Robin!

I går menade jag att det varit väldigt tyst kring Citroén i samband med WRC2 men som på beställning släpptes nyheten att fransmannen Yohann Rossel gör ett nytt försök att vinna i mina ögon, ”huvudklassen”.

Foto: Citroën Racing

Med en Citroën C3 Rally2 under PH Sports omvårdnad är sju tävlingar planerade, Monte Carlo följt av Kroatien, Portugal, Sardinien, Estland, Chile och nykomlingen Centraleuropa (Österrike, Tyskland,Tjeckien). Inte lika många tävlingar klara, än så länge bara fyra har WRC-rutinerade Stéphane Lefebvre ihop med DG SPORT. Nytt spännande namn med ”Cittra” är 23-årige spanjoren Alejandro Cachon Rodriguez som med stöd av Sports & You kör fullt program i WRC2. Tämligen oskrivet kort då han mestadels kört i de olika spanska mästerskapen och så sent som 2021 var det Rally4-tävlande som gällde för Alejandro.

*

Att portgången är smal in till WRC är ingen nyhet och det som borde vara den naturliga gånge, att seger i WRC2  mer eller mindre med automatik skulle innebära plats i ett fabriksteam med Rally1-bil.  Så är det som bekant inte, snarare tvärtom om man är lite pessimist och allra bäst belyses detta av Andreas Mikkelsens situation.  Visst är det märkligt att en förare med tre WRC-segrar, 25 pallplatser och över hundra sträcksegrar i ”toppklasen” ändå inte får plats hos Toyota, Hyundai eller M-Sport? Även förare med stor WRC-rutin som Teemu Sunninen och Hayden Paddon är ute i Rally1-kylan och samma sak med årets WRC2-vinnare Emil Lindholm.

Foto: Skoda Motorsport

Någon styrning hos ”The big three” är inte inom synhåll för honom och Reeta Hämäilinen trots att man tydligt visat vilken potential det finska Skoda-paret besitter. Tiden är förbi när WRC-teamen kände något ansvar att leta fram morgondagens stjärnor, istället är det dagens och även nästan gårdagens, man omhuldar. Ett bra exempel är att ”skolgången” för Oliver Solberg hos Hyundai avbröts hastigt och istället togs hans stol över av Craig Breen. Så klart kan detta tänk kritiseras, men är samtidigt ganska förståeligt då rally på den här nivån kostar ofantliga summor och då vill man också kunna visa resultat inför de som betalar kalasen. Emil Lindholm konstaterar samma sak i en intervju med DirtFish.

Det är precis sant, ”Oliver och Kalle [Rovanperä] är de enda unga förare som har tagit sig in i toppen de senaste åren…

Lindholm ställer sig dock undrande till vad som händer när till exempel Sebastien Ogier, fyller 39 år i dag väljer bort rally och flera andra av dagens erfarna förare. Finns det då tillräckligt med talanger kvar för att fylla upp? En konkret sak är att det är alldeles för få bilar i WRC-klassen vilket i mina ögon borde öppna ögonen hos FIA och promotorn.

Foto. Skoda Motorsport

Finns en enkel lösning, bita huvudet av skam, backa ner till Rally2-bilar och lite ”göra om och göra rätt”. Alla tillverkare idag har Rally2-bilar även om Toyota inte ännu är ”race ready” förrän 2024 och att ersätta hybriderna för ett billigare alternativ borde mötas av applåder från alla håll. Fram till att dessa börjar smattra är det mest troligt Skoda och Toksport WRT som gäller för Emil och Reeta och då med start i Rally Sweden. En tävling där man i år inledde med en rullning redan på andra sträckan.

*

Med detta så går vi över till Västerbotten och Rally Sweden där det nu släppts ”Tilläggsregler” som vi lite äldre brukar benämna Tävlingsinbjudan. I dessa hittas inget dramatiskt utan här berättas att rallyt 2023 blir 1195 kilometer långt varav 301 kilometer av dessa utgör Specialsträcka. Medan rallyt körs 9-12 februari stänger anmälan en månad tidigare och då vill det till att team/förare som tävlar i någon av WRC-klasserna med stöd utifrån, har sparat 65 000 kronor plus 6 procent moms för att täcka anmälningsavgiften. Kör man i privat regi är priset rabatterat till 43 000 plus de sex procenten medan svenska förare kommer undan med 30 000 kronor. Skulle man till exempel vara sugen på att bara köra ”rek” på  sträckorna kommer man undan med 12 500 kronor. Annat förutom bilarna som kostar pengar är däcken och där WRC-åkarna får använda 28 däck medan dom i WRC2 endast får använda 24 däck. I WRC-tävlingen körs även Rally Sweden Historic där det i dagsläget återstår en dryg handull platser innan anmälan stänger. Totalt 35 klassiker kommer att beredas plats.

*

Takten på anmälningar till Rally Lima den 4 februari har avstannat och för tillfället är det 115 anmälda till SM-premiären. Lite förvånade och jag var säker på att 150-gränsen med tanke på hur intresset var i början att den skulle skulle passeras före jul, men så blir det nog inte. Nytt i årets Rally-SM är att Junior-SM bantats ner till en enda klass som nu gäller 2WD-bilar både Otrimmade och Trimmade. Tidigare delades klassen och isynnerhet Otrimmade var i tunnaste laget med total sju förare som tog J-SM-poäng mot 12 med trimmade bilar. För årets vinnare Albin Nordh är detta dock ointressant då han framöver kör Skoda R5 hos Team Nybe.

Foto: Lollo

Bakgrunden är att Riksidrottsförbundet (RF) vill höja statusen på SM och JSM generellt inom alla landets sporter. RF önskar minst tio startande i varje klass för att få ett värdigt SM, och det har svensk bilsports förbundsstyrelse tagit till sig, säger Benny Cronert i Rallyutskottet.

Poängfördelningen har också tajtats till berättar Cronert.

Tidigare var differensen mellan första och andra plats större. Nu blir det mer värt att komma i mål för du kan ta viktiga poäng även om du får en punka mot slutet och ändå väljer att traggla dig i mål, fortsätta Cronert.

Förare som fyller 24 år eller mindre under 2023 räknas som juniorer och kör de en fram- eller bakhjulsdriven bil tävlar de om JSM, oavsett motorstorlek.

Tidigare togs ett beslut om att sänka juniortaket ytterligare, men det mötte så mycket kritik att maxåldern 24 år blir kvar, avrundar Cronert.

Ett klokt och viktigt beslut för att upprätthålla statusen i SM men kan tänka mig att RF-direktiven sprider viss oro i ”Standard” och ”Internationella 2WD”. I GruppF-gänget (Standard) är idag sex bilar anmälda och de med de betydligt dyrare FIA-bilarna ligger nära RF-gränsen med nio anmälda.

Foto: Tommy Svensson

En som fortfarande saknas i ”Standard” är årets SM-tvåa Stefan Håkansson från Älmhult här med Mikael Johansson vid notblocket. Trots en seger och två andra platser nåddes aldrig vinnaren Johan Holm som vann fyra gånger plus en andra plats. Notabelt är också att av årets Topp-6 i J-SM med FIA-bil är ännu ingen anmäld till Lima.

*

I slutet av januari koppla Västra Östergötlands MK (VÖMK) ett nytt grepp som döpts till ”Rally 2.0”. Bakgrunden är att klubben vill utveckla ”motorsportandet” och första steget är ett tvådagars program  28-29 januari.

Foto: Tommy Svensson

Då kommer Tom Kristensson att föreläsa om att bygga team medan Tina Thörner snackar om ”Positivt i 180km/t”. Förutom detta kommer mer handfasta tips till deltagarna i syfte att bli bättre utövare. Rally 2.0 riktar sig till alla, från funktionärer, nybörjare, de som har massor av år i sporten men även till utövare i andra motorsporter/sporter. Det hela sker i Birger Jarl Hallen, Skänninge. (2022 års start- och mål-plats på Marknadsnatta) och programmet ser ut som följer.

Lördag.

9:00-10:00 Föreläsare: Kost-Motion-Styrka

10:20-11:40 Föreläsare: Tom Kristensson. Bygga Team

12:00-13:00 Lunch

13:00-14:30 Föreläsare: Tina Thöner. Positivitet i 180 km/h

Söndag.

9:00-9:30 Möt en Journalist. Hur ska vi uppträdda oss framför media.

9:30-10:30 Work-shop: Sponsorer, hur gör vi? Vad ska vi göra?

10:30-14:30 Skriva egna Noter. OBS både Teori och praktik. Lär er av de bästa i Sverige både förare och kartläsare. (lunch under tiden). (Om man vill ha praktik med notskrivningen så måste ni ha egen bil).

Pris:  Lördag: 200kr per person

Söndag: 300kr per person

Hela helgen 490 kr per person.

(Klubbmedlemmar från Västra Östergötlands MK gratis).

Anmälan: roger@eioab.se 

Frågor: Roger Karlsson 0767-995322

*

2021 gjorde SMK Hörbys Robin Svensson ett seriöst försök att vinna 4WD-klassen i Asfalt-SM. För det ändamålet inköptes WRC2-föraren Nil Solans fräscha Fiesta R5 och debuten i Uddevalla gick som planerat med seger ihop med Henrik Appelskog.

Foto: Henrik Åkeson

Men sedan gick  det sämre och i Växjö bröt Robin  för att därefter bara få ihop 21 poäng i de två sista tävlingarna. Istället utvecklades guldfajten till att stå mellan Team Skåabs Stefan Kristensson och PG Andersson. Till slut blev det skånsk seger med fem poängs marginal medan Robin fick nöja sig med en sjätte plats. Detta satte ner åklusten och Fiestan såldes till tysken Reiner Hahn varefter det blev tomt i rallygaraget sånär som på en ”sladdbil” i form av Volvo 940. När nu egna klubben arrangerar SM-premiären ”Bilmånsson Rallysprint” väcktes rallylusten hos Robin och i helgen inhämtades ett nytt vapen, f.d Kristian Johanssons vassa Renault Clio. Foto: Pirvat

En bil som går under ”nya Grupp H” och efter det att stötdämparspecialisten gått över till Toyota hamnade i Danmark där nu Robin hämtat ”Gula faran”. Att målet är att stoppa klubbkamraten Joacim Kristiansson från att ta ett tredje SM-guld är tämligen uppenbart…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *