Robin och Mattias bättre, SM-final 2019 i Rally Blekinge, succédebut med R5-Fiestan, Andervang snabb i Vallentuna och synd om en Porsche!

Fortfarande är nog stora delar rallysverige lika skakad som jag efter Robin Sandberg och Matthias Bengtssons våldsamma krasch i East Sweden Rally. Dock kommer nu glädjande uppgifter om att tillståndet för de båda stadigt förbättras. Till Smålandsposten har Robins bror Johan berättat detta och dessutom att ingen av de båda minns någonting från själva kraschen på sträcka fem. Om avåkningen berodde på något tekniskt fel ska tekniker försöka utröna i veckan. Dock verkar det enligt Johan som att den stabila buren räddat besättningen från än värre skador.

Men bilen voltade över flera stenar och den stannade precis innan ett flera meter djupt stup. Så det kunde ha slutat mycket värre.
Under söndagen fick Johan möjlighet att prata med både Robin och Matthias och kunde efteråt bekräfta att båda två mådde efter omständigheterna relativt bra. Till Smålandsposten sa han även.
Båda har kunnat ta sig upp ur sängen och gå några steg.
Nu fortsätter vården och det är oklart hur länge de får stanna kvar på sjukhuset i Linköping.
Team NYBE:s Facebook-sida tackar man även för alla lyckönskningar och hopp om snabbt tillfrisknande.

*
Inte utan att jag drar paralleller till TV-Svängen där även vi hade en olycka, dessbättre långtifrån lika allvarlig som den i helgen. Dock fick såväl Rescue-bil, ambulans och vår egen säkerhetsapparat agera. Räddningsarbetet gick som planerat och inblandade var efteråt nöjda med insatsen. Att de hade all anledning till detta understryks av följande inlägg skickat till SMK Hörby från Fredrik Dehlin.
”Hej
Lite sent men här kommer min stora hyllning till ansvariga på ss5 i SMK Hörby
Vi rasade växellådan i bilen på SS1 och jag bestämde mig för att åka ut och titta och valde SS5. När jag satt mig ner i skogen hör jag att en god vän åkt av och att det var stopp på sträckan. Bestämmer mig för att gå till stället där dom åkt av för att vara till stöd för dom drabbade. När jag kom dit så jobbade alla på med ekipaget och nu kommer jag till det viktiga! SMK Hörby skall ha en STOR ELOGE för hur ni jobbade på platsen jag blev tårögd för hur fantastiska ni var på platsen, allt ifrån sträckchef till brandmännen och ambulans. Vilket lugn och iskallhet och jag hoppas alla klubbar tar efter er. Mycket fint och proffsigt gjort, tack för att ni gör sporten bättre!
MVH Fredrik Dehlin”.
Trots att jag inte på något sätt kan ta åt mig av Fredriks beröm känns det ändå bra  i hela kroppen, att klubben aldrig någonsin prutat på säkerheten vid våra tävlingar. Det kostar mycket pengar med egna ambulanser, rescue-bilar och så vidare men är i våra ögon ändå värt varenda krona. Just säkerhetsbiten är nog något få aktiva tänker på när man ”gnäller” över höga startavgifter, en stor del av den går just hit. Är dessutom helt säker (hoppas jag i alla fall) att ingen skulle vilja pruta på säkerheten bara för att kunna få ner priset några hundralappar…
Samtidigt vill jag poängtera hur viktigt det är att lämna in lappen med ”Medförsäkran” innan start. Något som blev i högsta grad verklighet i samband med TV-Svängen då det saknades mobilnummer till olycksbilens service. Så snälla rallytävlande glöm inte att att lämna den viktiga lappen i fortsättningen!

*
Knappt har East Sweden Rally 2017 avslutats förrän arrangörerna verkar sikta än högre än Rally-SM. I helgen fanns en FIA-observatör på plats för att på nära håll se hur tävlingen fungerade vilket i förlängningen kan innebära tävling med FIA-status, (blide får nPierre Skytt på 2WD-vinnaren Kristian Johansson). Till Östgöta Corren berättar tävlingsledare Stefan Thaleman.
EM kanske. Sen finns det en ny serie som heter ERT (European Rally Trophy) som skulle kunna bli aktuell. Men det vet vi ju inte förrän vi eventuellt får klart att vi är godkända av representanten från FIA.
Innan dess är East Sweden Rally sedan länge klar för final i Rally-SM även 2018. Men året därpå 2019 flyttas, finalen söderut och då med Asarums MS/Olofströms MK och Rally Blekinge. Hade jag fått drömma lite så skulle hela SM-serien avgjorts i ”Sveriges Trädgård”. Som bekant finns landets finaste, men också lurigaste rallyvägar just här…
I Linköping hade MAS (dom som arrangerar Rally-SM) möte och där då SM-tävlingar för 2019 presenterades. Först ut blir en verklig klassiker Bergslagsrallyt som om två år kommer att köras i trakterna kring Ludvika.
Lite oklart med South Swedish Rally men då ”starke man” Lasse Mattsson ingår i både MAS och SSR skulle jag bli extremt förvånad om inte tävlingen kommer att ingå i SM-kalendern även 2019. Dock är det redan till nästa år lite oklart med startplats då det finns frågetecken kring Karlskrona. Drömmen för oss ”gamla SSR-fans” vore ju en återflytt till Kristianstad där rallyt upplevde sin verkliga storhetstid på -80 och 90-talet.
Tuffa vägar kommer också SM-åkarna att bjudas på hos SMK Nyköping och Gästabudstrofén som får SM-status för första gången, åtminstone i modern tid.
Kolsva MS har ännu inte bekräftat att man kör SM även 2019 medan däremot ESR kör även 2019, dock inte finalen som alltså hamnar i Blekinge.

*
I går körde Arlövs MC Sydsten Bilteknik-Rajset och paret Håkan och Pamela Oddshammar från Lunds AC fick en riktig succédebut med den nya R5-Fiestan och lyckades vinna hela ”tjotabalongen”. Segern kneps fem sekunder före danske Subaru-åkaren Morten Clausen och som trea rullade f.d Opel-åkaren Bengt Bengtsson, SMK Hörby in, nu i en Mitsubishi. Annars gick det hårt åt 4WD-åkarna då trion Joachim Grahn, Lars Östring och Sune Larsson alla fick bryta efter tekniska problem.
Trea totalt blev SMK Hörbys Joachim Kristiansson och därmed bästa 2WD-åkare med Opel Corsan. Dessuom en övertygande seger då redan klara DM-vinnaren Rolf Grybb var en bra bit över 20 sekunder efter. En snurrning förbättrade inte alls sluttiden för den orange Asconan. Fin trea men ändå runt 14 sekunder efter Grybb, kom Tommy Andersson, SMK Hörby.
Hässleholms Peter Vestlund visade med eftertryck att han är en värdig DM-vinnare i ”Standard” och var med VOC-940:an 22 sekunder före veteranen och klubbkompisen Tyko Nilsson. Näst bäste ”Standard-åkare” blev även det en Hässleholmare men från B-klassen, Jim Svensson. Jim var bara runt sju sekunder efter Vestlund.
Direkt i hasorna på Jim, men i Grupp E-klassen körde även här in en förare från Hässleholm, Viktoria Lindh med ”döskalle-golfen” som därmed blev bästa ”ekonomiare”.
Klar vinnare av B-förarcupen trots att en deltävling återstår, är Lunds Jörgen Lundgren. Fast i helgen blev det bara en fjärde plats i klassen med den blå Asconan. Allra mest bråttom i grusgropen vid Dalby hade danske Brian Johansen med sin Escort. Med halvminuten tillgodo på Uffe Jansson, Örkelljunga var klassegern aldrig i fara och tiden räckte även till fjärde totalt.
Vinnare av C-förarcupen 2017 är Kristianstads Andreas Andersson med en BMW Compact och för att riktigt understryka detta vann han även klassen i går. Marginalen till tvåan, f.d rallycross-åkaren Michael Nyström, SMK Hörby var inte stor, bara fyra sekunder.
Bilder från Henrik Åkeson.

*
Måste berömma Vallentuna MK och Mats Jägerhult som föredömligt skickade komplett resultatlista, text/bilder från YRC-Sprinten i söndags, så ska det se ut om jag får önska.
Tävlingen var fjärde deltävlingen i Östa Öppna Sprintcupen och avgjordes under perfekta förhållande. Både sol och vind gjorde att det torkade upp rejält trots senaste tidens regn.
Bästa 2WD-åkare blev enligt experttipsen lite överraskande Jonas Björnvad, Mälaröarnas MK. Hårt uppvaktade gjorde Tommy Högström och Magnus Wallén men Opel-åkaren hade ändå 1,9 sekunder upp till vinnar-Golfen och Wallén ytterligare 0,2 efter.
I 4WD-gänget var frågan vem som skulle vara snabbast av trion Björn Gustavsson, Stig Andervang och Fredrik Grahn. I WRC-Subarun var det ändå Andervang som hade sammanlagt bäst speed under dagen. Tätt följd av Grahn och Adolfsson.
I Grupp F-klassen var det serieledande Fredrik Spångberg som dominerade och var snabbast i samtliga åk och tog också segern före serietvåan Jonas Jansson.
Runt 2000 åskådare följde tävlingen som endast fördröjdes av en enda bärgning.

*
Lite undrande över ett Twitter-inlägg från Mads Østberg där han lite hemlighetsfullt berättar.
I’m going to compete on a racing circuit in the near future…
Østberg som racingförare, ja varför inte…

*
Tycker lite synd om den stackars Porsche-ägaren som ställt sin bil vid sidan av en Opel Kapitän från mitten av 50-talet. Ett renoveringsobjekt men som  ändå stjäl hela föreställningen…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *