Rallyolyckan berör, Åberg tog SM-guld, Tom K. i fortsatt Adam-ledning, Ekström toppar DTM och blött på Rallycross X!
Rätt eller fel men med respekt för Robin Sandberg och Matthias Bengtsson som skadades allvarligt i East Sweden Rally tänker jag inte orda så mycket om SM-finalen. Mina precis som alla andras tankar, går till de båda skadade och hela Team NYBE. Dessbättre rapporteras de skadade vara utom fara för livet, dock kvarstår att de har allvarliga skador. Robins bror har gått ut med följande till SVT Sporten
– Det är inget livshotande längre på någon av de två, däremot är det allvarliga frakturer, säger han till SVT Sport.
– De kommer återhämta sig båda två.
Nöjer mig med att gratulera Anders Åberg och Björn Johnsson, Hässleholms MK som genom sin tredje plats lyckades som andra skånska rallyåkare köra hem ett SM-guld på 2000-talet och detta i klassen Otrimmat 2WD.
*
Slutställningen i Rally-SM 2017.
Trimmat 4WD:
1) Thomas Thunström/ Jörgen Lindahl Ludvika MS, Citroën DS3 R5
2) Michael Wikström/Lennart Nilsson, NMS Boden, Ford Fiesta R5
3) Niklas Hägg/Göran Bergsten, SMK Hälsinge, Ford Fiesta R5
Otrimmat 4WD:
1) Jacob Jansson/ Stefan Gustavsson MK Kopparberg, Mitsubishi Evo X R4
2) Michael Jacobsson/Martin Axelsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Evo 9
3) Emil Carlsson/Magnus Nilsson, Katrineholms MK, Mitsubishi Evo 9
Trimmat 2WD:
1) Martin Lundquist/ Christian Segerström Fagersta MK, VW Golf
2) Robin Sandberg/Mathias Bengtsson, Ryds MS, Toyota Corolla
3) Pelle Wilén/Martin Holmdahl, Strängnäs AMS, Toyota Corolla
Otrimmat 2WD:
1) Anders Åberg/ Björn Johnsson, Hässleholms MK, Peugeot 208 R2
2) Johnny Andersson/Christer Carlsson, SMK Hedemora, Peugeot 208 R2
3) Mikael Jirvelius/Ida Lidebjer Granberg, Fjugesta MK, Ford Fiesta R2
JSM Trimmat:
1) Andreas Persson/ Henric Persson MK Ratten, Renault Clio RS
2) Emil Karlsson/David Arhusiander, Hällefors MK, Volvo 940
3) Pontus Åhman/Patrik Åhman, Almunge MK, Opel Corsa
JSM Otrimmat:
1) Elias Lundberg/ Jim Hjerpe SMK Sala, Peugeot 208 R2
2) Sebastian Johansson/Timmy Berntsson, Gotlands MF BK, Ford Fiesta R2
3) Daniel Röjsel/Nicklas Edvardsson, SMK Dala Falun, Ford Fiesta R2
Bilderna från Linköping kommer från Henrik Åkeson och Pierre Skytt
*
Därmed lämnar jag East Sweden Rally och går över till näst sista deltävlingen i ADAC Opel Rallye Cup, Rallye Niedersachsen. Än en gång blev danska duon Jacob Madsen/Line Lykke Jensen för svåra för cupledande Hörbyföraren Tom Kristensson och Henrik Appelskog. Madsen lyckades till slut slå Tom med 23 sekunder där några av dessa försvann i tävlingens absolut halaste kurva. Men Tom var inte den som drabbades värst, tvåan inför helgen, britten Calvin Beattie satte sig fast rejält och blev kvar. Ett tag var där så fullt av Adam Cup-bilar i diket att arrangören till slut beslöt att stryka sträckan i andra omgången.
Nu tappade Beattie så mycket poäng att Jacob Madsen smet förbi och faktiskt fortfarande har möjlighet att blåsa Tom och Henrik på cupsegern. Fortfarande leder Hörby-föraren på 226 poäng medan Madsen ryckte upp som tvåa, 35 poäng efter. Kvar att köra om är totalt 50 poäng och danskarna har inte gett upp, tvärtom har man höjt målsättningen.
– Efter att ha fått bryta i Rallye Deutschland har målet varit att nå andra platsen i cupen och nu är vi där, förklarar Madsen belåtet men tillägger.
– Även om vi vinner sista tävlingen måste Tom få problem för att vi ska vinna cupen!
Tom och Henrik följer sin ”gameplan” och klokt nog inte bryr sig så mycket om vad Madsen gör.
– Vi kör på där det känns bra och tar inga risker. Målet om cupseger lyser starkt, konstaterar Tom som nu ser framemot både R2 och ERC-debuten i Rallye Liepaja.
Om allting klaffar så kan det bli här som Tom kör till nästa år då cupvinnaren som pris får en säsong med Opel Adam R2 i J-ERC. Madsen i sin tur hoppas få ett ”wild card” i samma serie för att även framöver kunna utmana Tom och Henrik.
*
Även Emil Bergkvist och nye co-drivern Ola Fløene hittade den hala ”Adam-kurvan” med Peugeot Tysklands R5-208 T16.
– Detta var den dummaste asfaltssträcka jag någonsin åkt, dundrade Fløene.
– Var fanns asfalten…
Både före och efter detta satte Emil och Ola sträcktider bland de bästa men det räckte föga efter missen i lervällingen. En 19:e plats totalt blev det trots allt i deras andra rally med Peugeoten.
Snabbast runt de hala sträckorna var Dominik Dinkel, Skoda, 19,6 sekunder före René Mandel, Hyundai. Fabian Krim, Skoda ledde länge men sinkades mot slutet och var i mål över två minuter efter Dinkel.
*
Det blev Peugeot-seger i ”DM3” Hankook Slagelse Rally genom Kim Madsen och utan tvekan hade förarna med 4WD fördel då regnet vräkte ner mest hela lördagen. Ändå blev det 2WD-på andra plats totalt genom Kenneth Madsen med Suzukin och detta bara 42 sekunder efter. Mest favorittippade var tysken Jan Becker med en WRC-Subaru men han kom aldrig till start. Istället satsade nog de flesta på att Ib Kragh skulle köra hem segern med sin R5 Citroën. Men med tre sträckor kvar snurrade Kragh i blötan, träffade ett träd med bakluckan först och tappade massor av tid.
Anmärkningsvärt var att detta var Vinnar-Madsens första tävling i en 4WD bil och så sent som för bara några dagar sedan kom den från Italien hyrda bilen till Sorø och Madsen.
”DM4” körs i Roskilde den 23 september.
*
Om Mattias Ekströms chans på seger i World RX är tämligen liten så är det tvärtom i DTM och i helgen utökade han ledningen med sin Audi RS5DTM. Trots regnkaos och misslyckad strategi i race ett och en sjätte plats i race två på Nürburgring blev det en hygglig dag för Mattias. Leder nu på 136 poäng och jagande Lucas Auer har 127 med två tävlingshelger och fyra race kvar att köra.
*
Även Felix Rosenquist fick till det i helgen med en andra plats i japanska Super Formula när han fullbordade en strategisk fullträff i söndagens race på Autopolis-banan. Tvåa efter en dramatisk segerjakt och samtidigt fortsatte han att minska luckan i den sammanlagda mästerskapsledningen.
– Jag är väldigt glad över den här pallplatsen, och detta var ett av de mest extrema racen i min karriär, säger Felix.
– Vi gick för en väldigt speciell strategi som krävde en enormt försiktig hantering av däcken under i princip hela racet, men vi hade testat livslängden på den fria träningen och ansåg att det var möjligt att genomföra den här planen även om det var på gränsen.
Felix Rosenqvist är kvar som trea totalt i Super Formula-sammandraget, men har nu minskat avståndet till ledande Hiroaki Ishiura till bara sex poäng.
*
Regnet drabbade även Kinnekulle Ring och Rally X Nordic i lördags och där Tomelillas William Nilsson tappade SM-ledningen. Med en deltävling kvar ligger William (fyra i helgen) tvåa, men har endast fyra poäng upp till ledaren.
– I både semin och finalen hade jag punktering på hela vänstersidan, vilket kan jämföras med att balansera på en lina. Men med facit i hand kunde jag inte gjort en bättre final, så är det bara, säger skåningen.
Med SM-finalen i Strängnäs kvar ligger William fyra poäng efter ledaren Simon Olofsson men har ökat avståndet till föraren bakom.
– Såklart ville jag mer idag, men det var lite lotteri över hela tävlingen. Banan blev riktigt illa… alla körde punktering. Det var katastrof. Men jag gjorde mitt bästa hela helgen och är nöjd med min insats.
*
I Supercar blev det Peter Hedström som bemästrade halkan bäst och jublade efteråt.
– Såå jäkla skönt, äntligen satt spiken i kistan! Jag kände redan inför tävlingen att känslan var riktigt bra och att få bärga segern just här känns extra speciellt, sa Hedström efter målgång.
I finalen var det stort drama där Peter Hedström var snabbat av startplattan och tog ledningen med Alexander Hvaal närmast efter sig. På den leriga banan duschade de båda VW-förarna konkurrenterna och i förvirringen bakom dök Robin Larsson ut som trea med Thomas Bryntesson i ryggen. Efter den starten blev det en final full av slumpartade händelser, punktering på Bryntesson och Larsson, teknisk flagga på Hvaal med en fladdrande förardörr.