Riku senaste WRC-finnen, Rally-EM knappt halvljummet men lever och nytt rekord för Motorbloggen”

Det har ju varit lite kommentarer angående min misstro ur säkerhetssynpunkt mot asfaltsrally och i synnerhet asfaltsrally i Sverige. I Finland åker man bara grus och i ärlighetens namn måste man väl tillstå att det ändå går riktigt hyggligt för dom i WRC med mera. Senaste finländare i en WRC-bil blir 27-årige Riku Thako som gör debut i Rally Finland nästa helg. Riku kommer att köra en WRC-Mini (skippar det riktiga men ack så krångliga namnet) för turkiska TOK Sports. Även om Riku är färsk i WRC så blir detta hans fjärde start i ”Tusen sjöars rally” som det hette en gång i tiden. Just nu ligger Riku fyra i Finska Mästerskapets Grupp N-klass där han kör Mitsubishi.
Fick ju lite info om Rally-EM där det påtalades att dansken Henrik Lundgaard faktiskt blev mästare år 2000. Jag påstod även att inte ens en riktig rallynörd kunde räkna upp fem mästare på 2000-talet och detta vidhåller jag även idag. Men för tabellbitarna kan jag visa mästerskapslistan de senaste elva åren:
2011 Luca Rossetti (ITA) Fiat Grande Punto Abarth S2000, 2010 Luca Rossetti (ITA) Fiat Grande Punto Abarth S2000, 2009 Giandomenico Basso (ITA) Fiat Grande Punto Abarth S2000, 2008 Luca Rossetti (ITA) Peugeot 207 S2000., 2007 Simon Jean-Joseph (FRA) Citroën C2 S1600, 2006 Giandomenico Basso (ITA) Fiat Grande Punto Abarth S2000, 2005 Renato Travaglia (ITA) Mitsubishi Lancer Evo 7 / Renault Clio S1600, 2004 Simon Jean-Joseph (FRA) Renault Clio S1600, 2003 Bruno Thiry (BEL) Peugeot 206 WRC, 2002 Renato Travaglia (ITA) Peugeot 206 WRC, 2001 Armin Kremer (DEU) Toyota Corolla WRC, 2000 Henrik Lundgaard (DNK)
Toyota Corolla WRC.
Mästerskapet lever alltså fortfarande och är inte som jag trodde dött. Nästa EM-tävling, den sjätte körs på Madeira Ralli Vinho Madeira och där en annan finne är storfavorit, Juha Hänninen. Inte nog med att Juha är storfavorit med S2000 Skodan, han leder även mästerskapet på förkrossande 172 poäng. Tvåa är polacken Michael Solowow på 47 poäng och trea ligger Giandomenico Basso med 39 poäng. Ingen av dessa kör på Madeira utan den ende i tabelltoppen som kan knapra in på Häninnen är åttonde placerade Luca Betto. En enda svensk har fått ihop EM-poäng och detta är Patrik Flodin tack vare femte platsen i Ypres-Rallyt som ingick både i IRC och EM. Senast en svensk vann EM var Harry ”Sputnik” Källström med Lancian och året var 1969. Ett tag sedan….
Tävlingarna är kraftigt nedbantade mot förr då man körde hur många deltävlingar som helst, nu är det bara tolv och så här långt kan man säga att man kommit halvvägs. Men som sagt, Rally-EM, vem bryr sig, även om nästan hundra förare fått ihop EM-poäng så här långt? Åtminstone här uppe i Norden känns mästerskapet inte ens halvljummet, detta även om en finne leder!
I måndags gjorde jag något som man bara inte gör. Exempel på sådant är att stå i AIK-klacken med MFF-halsduk, börja backa i rondellen vid Triumfbågen i Paris eller fråga efter ketchupen på en krog med tre stjärnor i Guide Michelin. En annan sak är att man åker inte till ”Återvinningen” en måndag med kvällsöppet, det gjorde jag. Min ambitiöse bror hade beordrat mig dit medförande en halvfull släp med uttjänta brädor från en mindre husrenovering. Väl på plats med släp och allt, konstaterar jag att mycket folk gör sig av med dj-ligt mycket skit och i synnerhet uttjänt byggnadsmaterial. Uppe på ”plattan” där man ska kasta sitt skit i respektive containrar var det ungefär som i Romtrafiken runt fem på kvällen, där kaos är ett alltför milt ord i sammanhanget. Mitt ett år gamla BE-kort gav mig råg i ryggen så jag åkte rätt in i helvetet med släpar, kombibilar, lastbilar och mitt i alltihop en parkerad stor dj-la hästbuss med luckor öppna åt alla håll. Framför ”min” container står en gammal Volvo med släp modell större och på denna är där lastat ett mindre hus, visserligen i delar men en himla massa delar. En ensam kille lastar av i ett tempo som närmast kan liknas vid slow motion och där han dessutom allt som oftast stannar upp för att slänga lite käft med folket omkring. Tålamod är en dygd lärde mig min mor och det hade jag nytta av den här kvällen. Till slut, då killen extremt noggrant sopat av flaket från minsta lilla sågspånsbit verkar det bli min tur. Utan att ha blivit påkörd av någon gör jag mig klar att backa bort till virkescontainern, när sagda kille plötsligt går där ifrån medan bil och släp fortfarande blockerade ”min” container. Då brast det.
– Hörrdu du, du tror inte du kan flytta bilen så att även vi andra får en chans att komma till, frågade jag dessutom märkligt nog utan nämnvärt höjd röst.
Killen tittade lika förvånat på mig som om man bett Påven att byta ut sin trekantiga mössa mot en keps med reklam för ”Berras Bilbärgning”.
– Flytta bilen?
-Jaha du har också bräder att kasta…
Ibland vore lagens strängaste straff inte nog!
Till slut ett stort tack till alla trogna bloggläsare. Senaste statistiken visar att vi nu krossat allt motstånd och har ganska exakt 8 000 (7995 för att vara exakt) läsare/vecka under senaste åttaveckors mätningen. Tvåan Fotbollsbloggen har mindre än hälften och landar på 3409 och i ”handbollens Mecka” når Handbollsbloggen bara 2171 läsare. För någon tid sedan hade vi ju en irriterad golfare bland kommentarerna och jag förstår att han hellre läser Motorbloggen, för Golf-motsvarigheten hade i sammanhanget futtiga 537…
TACK!

11 svar på “Riku senaste WRC-finnen, Rally-EM knappt halvljummet men lever och nytt rekord för Motorbloggen”

  1. Hoppas nu oxå att Kristianstads invånare åker till Åsum Ring i helgen o tittar på Karting i toppklass på en bana som redan innan den är klar rankas som en av Världens finaste, både bana och anläggning! Och det har vi i Kristianstad! STORT

    1. Hej. Delar din uppfattning, nu nåste alla motorintresserade ta sig ut och kolla ” undret i Norra Åsum”!
      MVH
      Tommy

  2. Hej,

    Jag skulle vilja påstå att motorbloggen och dina artiklar Tommy är guld värda för oss aktiva inom rally och motorsport, dels din blogginlägg som stortsett täcker från norr till söder men även dina små ”kängor” som man själv fått tagit del av som gör att man taggar till lite extra för att motbevisa dig 😉
    Är en av många som runt 17:00 går in o uppdaterar Kristianstadsbladet för att läsa det senaste i din blogg !!
    Forsätt som du gör Tommy så kommer du snart att lätt komma över 10 000/vecka

    Mvh Rickard

  3. Grattis till bloggen, jag måste jo gi lite motspel till din ”angrep” på  danskare i internationalt rally. vi är jo som alle svenskare vet bäst på asfalt… och här ser det jo lite annorlunda ut internationalt… eller 🙂 Jan Magnussen, Tom Kristensen, osv. bara för att ta ett par av dom störste just nu.

  4. För att fortsätta lite på asfalt & internationell karriär, hur många asfaltsspecialister har vunnit rally-VM ? Vad jag kan komma på så är det bara Loeb…..

    Håller med övriga om att 10.000/vecka borde vara nått ganska snart 😉

    1. Hej.
      En ny och intressant synpunkt, skulle vilja säga att ”grusgänget” leder med typ 5-2 mot Asfaltsdiggarna!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *