Rikspokalen årets största, Grupp F-åkare var finns ni, ”guldnyckel” till RallyX-Petter och körigt för presidenten!
Man kan inte påstå att rallyintresset dör ju längre ut på hösten man kommer, ett fenomen som bara finns i Skåne där grussäsongen slutade med TV-Svängen den 13 september. I helgen körs Rikspokalen med SMK Örebro som arrangör och där är det verkligen ”lapp på luckan” 221 anmälda torde göra tävlingen till landets största i år.
Skummade listan på folk som vill prova på ”Närkegrus”, både stort och namnkunnigt vad jag kunde se. Tjugo i A-förare 4WD där SM-trean Jan-Erik Folkesson är lite favorit men han har många som jagar. Till exempel Svenska Rallycupledaren Patrik Åkerman. I 2Wd är det två Volvoåkare som tilldrar sig mitt intresse, Jimmy Olsson och Patrik Flodin. Men i segersnacket är det kanske mer Toyota i form av Tobias Söderqvist och Jonas Johansson. En skåning tar sig till ”gnällbältet, far och son Pontus och Peter Berglund från Arlöv i den nybyggda Volvo 940:an.
*
Har ett tag försökt få reda på hur många Grupp F-bilar som byggts här i landet efter allt tjafs och bråk mellan SBF och VOC Mekonomen Rally. Har dock inte haft någon större framgång med mitt ”grävande” men kollar man listan för Rikspokalen är det ingen kul läsning för Grupp F-förespråkarna. Totalt 39 Volvobilar finns anmälda i den sammanslagna klassen ”Grupp F RWD/VOC Mekonomen Rally” och av dessa är det bara tre som körs enligt Grupp F-reglementet. Var blev alla ni av som trängdes i porthålet för att få lov att bygga VOC:are med taklucka och utan baksäte kan man ju undra…
*
Igår skrev jag om helgens Yokohamamesterskabet Øst på Själland. Rolf Grybb blev ju bäste svensk som fyra i Klass 1 medan Magnus Hägg slutade femma i samma klass. Kartläsaren i Subarun, Kristian Lindberg skickade både bild och text på klassfemman,” Nu har vi varit och kört vår sista Yokohama Mesterskbsavdelning för i år, nere i Nyköbing-Falster.
Vi trivs bättre och bättre på underlaget asfalt. Nu blev vi klassfemma och 12:a totalt. (Grybb blev 6:a, Palmqvist något längre ner)
Det var en trevlig slinga som faktiskt både var kuperad och tekniskt krävande. Ibland kändes det som om hjulen var mer i luften än i backen. Vi hade kul hela dagen och har kört 33 km sträcka plus 16 km genomkörning.
Nu verkar det dock som den tillförlitliga boxermotorn behöver lite extra omsorg innan nästa race, så vi har inte tagit beslut om vad som blir nästa tävling.
Kristian Lindberg / Hägg Motorsport”.
*
När ”dom som kan reglerna” gjort sin koll vid VM-deltävlingen i Istanbul poppade plötsligt PG Andersson upp två placeringar från 13:e till elfte. Timur Timerzyanov blev av med 15 poäng för sitt motorbyte och Edward Sandström flyttades ner eftersom hans bil var för lätt efter ett vattenläckage.
Den enes död den andres bröd…
*
När vi ändå är och snurrar i Istanbul kom där ett mejl från Tobbe Eriksson, VD på Tools i Sverige. Han var på plats för att heja fram Petter Solberg, vilket man inte kan påstå att han lyckades så bra med, detta trots att Oliver Solberg gav pappa lite tips (bilden) . Desto bättre gick det för Tobbe när han överlämnade en gåva från Tools till nyblivne Rallycross Världsmästaren, en ringnyckel i guld.
*
Rejält avslappnad tog sig Rally France-vinnaren Jari-Matti Latvala sig till lilleputtriket San Marino för årets upplaga av Rallylegends. Inför tiotusentals jublande rallyfans showade finnen runt med sin WRC-Polo.
– En fantastisk tre dagars show inför alla dessa underbara fans, menade Latvala.
– Ingen tillfällighet att detta kallas ”Woodstock on wheels”!
Nu var han inte ensam, totalt 150 rallybilar från sextiotalet fram till hans WRC-Polo förnöjde publiken. Bland förarna fanns Stig Blomquist, Juha Kankkunen, Didier Auriol och Markku Alén. Volkswagens kommunikationschef Peter Thul fick sig en rejäl rallykick när han satt till höger om tysken Michael Gerber i legendaren, Audi Sport quattro S1. En av de få rallybilarna i originalutförande i San Marino.
*
Medan pappa Stig roade sig bland sina gamla kompisar var sonen Tom inte så långt därifrån, på Imola-banan. Med placeringarna trea och etta innebär det att Tom ligger trea i FIA Formula 3 European Championship. Här har redan Esteban Ocon vunnit medan det bara skiljer tre poäng mellan de bägge teamkompisarna Max Verstappen och Blomquist inför finalen på Hockenheim kommande helg.
*
Två kungligheter går in som ”Gästförare” på Hockenheim och detta i Volkswagen Scirocco R Cup, prins Pierre Casiraghi av Monaco (bilden) och tyske stormarkägaren med det i svenska öron lustiga namnet, Albert Prince von Thurn und Taxis.
Nu är båda inga direkta gröngölingar, ”Taxi-Albert” körde Volkswagen Lupo Cup för drygt tio år sedan och har de senaste åren mest sysslat med GT-Racing. Casiraghi har redan kört en gång i Scirocco-Cupen och blev då 20:e av tjugotvå i mål. Detta i säsongspremiären och även då på Hockenheim vilket ha nu tror sig ha fördel av.
– Nu kan jag banan och ser verkligen fram emot att få köra mot min vän Albert, konstaterar prinsen.
Även här är cupen avgjord före finalen, sydafrikanen Jordan Lee Pepper är klar vinnare.
*
Ingen lyckad svenskhelg i tyska ADMV-Lausitz-Rallye där flera sträckor fick strykas av arrangören, som orsak angavs damm problem. Norrmannen Anders Gröndahl tog segern när det två sista sträckorna ströks. Tvåa kom Herman Gassner jr, men långt över minuten efter
All tre svenskar, Algot Öberg, Kjell Friberg och Hasse ”Gas” Gustafsson bröt.
*
Blev häromdagen beskylld för att gå i bilbytartankar och att det skulle vara Kia som skulle bli nästa bil för mig, detta efter att jag skrivit om märkets klättring på ”statuslistan”. När jag nu ska skriva om Toyota säger jag det direkt, jag ska inte byta till Toyota heller!
Men att märket är välkänt över hela jorden visar att det nu klassas som det åttonde mest värdefulla varumärket i världen enligt ”Best Global Brands”. Inte nog med detta, Toyota klassas också som mest värdefulla bilmärke och uppges vara värt 42,39 miljarder US-dollar, knappt fyrahundra miljarder ”Löfven-kronor”.
Allra mest värt är Apple, Google och Coca-Cola, medan de mest värdefulla svenska varumärkena i undersökningen är H&M på plats 21 och IKEA på plats 26. Undrar var Kristianstadsbladet hamnade?
*
Blir en körig sommar för Lars Servin eller hans alter ego ” Mr President” med en Grupp H 240 som ska hållas i trim, ett nybygge md former av 940 i garaget och så dagens skräll, Toto kommer till Sweden Rock i Norje 3-6 juni. Dock är detta ett klart positivt besked, Hörby-Norje är knappt tio mil en smekning mot resan till Uddevalla där bandet uppträdde, minns inte om det var i somras eller förra. Servin med sidekick Carsten M. på plats som vanligt, dock inte Toto som ställde in utan att ringa honom och berätta innan avfärd.
Inte bara Toto som ligger Volvoåkaren varmt om hjärtat, kan säkert även räkna med honom i Kristianstad den 22 november då Lasse Stefanz spelar på Sommarlust…