Respektfullt när Evans vann i Kroatien, Solberg utan WRC2-poäng, surt för Pellier, ”Fluppe” vann dramatiskt ”Rally Karlshamn”, dubbelt NYBE i ”Silverratten”, Fiesta-seger på Gotland och ny rallytragedi!

Som förväntat blev hela WRC Rally Croatia väldigt känslosamt från torsdagens ceremoniella start där hela WRC-familjen samlades i sorg för att hedra Craig Breen. Under hela rallyt satte den tragiska olyckan sin stämpel och ”For Craig” lyste igenom överallt på deltävling fyra i VM. Följdriktigt blev det inte heller något vilt segerfirande för Elfyn Evans/Scott Martin vilket de verkligen varit förtjänta av.

 Foto: Toyota Gazoo Racing

Istället var det en strikt återhållsam prisutdelning där Evans och Martin höll den irländska flaggan framför sig medan de traditionella champagneflaskorna den här gången förblev oöppnade. Inte sedan Rally Finland 2021 har Toyota-paretfått stå överst på pallen så segern var därmed extremt efterlängtad för #33.

 Foto: Toyota Gazoo Racing

Känns ändå helt ovidkommande i det här läget och trots att vi jobbat så hårt och så länge är det märkligt hur lite segern verkligen betyder, förklarade Evans vid målet på sista sträckan.

 Direkt efter att ha passerat mållinjen är Breen det enda jag tänker på. Vi lovade familjen att vi skulle njuta av helgen vilket vi också gjort och vi är säkra på att de följt oss och helt klart har vi tänkt på er!  

Tvåan Ott Tänk/Martin Järveoja var lika tagna de och Puma-förare konstaterade kort att det var bra och viktiga poäng för honom inför fortsättningen. Esapekka Lappis kartläsare Janne Ferm kunde inte hålla tillbaka tårarna när tredje platsen säkrades vilket inte alls var konstigt med tanke på den press och stämning som rått hos Hyundai eter olyckan. Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä hade båda problem med punkteringar ändå blev det framförallt för Kalle, nyttiga poäng från fjärde platsen plus ytterligare fyra på power stage.  Här var Thierry Neuville snabbast men avåkningen under lördagen gjorde att Hyundai-paret slutade sist i klassen och har nu rasat till femte plats i VM-tabellen. Denna toppas av Evans, tre poäng före Ogier och fyra mer än Tänak. Ytterligare en mindre har Rovanperä som fyra.

*

WRC2 gick Citroën-föraren Yohan Rossel upp i ledning tack vare sin seger, som skrevs till 16 sekunder före Nikolay Gryazin. Fortsatt tvåa är Emil Lindholm i kraft av helgens tredje plats. Gus Greensmith och  Jonas Andersson hade en jobbig helg med Skodan men till slut blev det ändå en sjätte plats i klassen med fem minuter upp till Rossel.

 Foto: Skoda Motorsport

Oliver Solberg och Elliot Edmondson valde bort Kroatien som poängtävling, kanske lite dumt med tanke på att man slutade trea i RC2-klassen. Bara Rossel och Gryazin var snabbare på den svårkörda delvis grus/lertäckta kroatiska asfalten.

*

Surast i helgen var det för fransmannens Laurent Pellier som totalt dominerade Junior-WRC med Ford Fiesta Rally3. Som mest hade han fyra minuters gap ner till tvåan men så började motorn gå illa vilket gjorde att den f.dOpel-föraren tappade tid.

 Foto:Junior-WRC

Med två sträckor kvar hade försprånget krympt till 31 sekunder men så på nästa sista sträckan blev det tvärstopp med död motor. Istället fick nu irländaren Kelly Eamon segern till skänks och hade halvminuten tillgod på tvåan från Belgien, Tom Rensonnet. Annars ingen sekundstrid precis i junior-gänget, trean var över halvtimmen efter irländaren i topp. Nästa deltävling i WRC körs med Vodafone Rally de Portugal den 11-14 maj och då med grus som underlag.

Inskolning av Nova på kommande hundpensionat följt av ”vårfest” på kvällen satte stopp för allt vad rally heter i går. I Asarums MS ”Rally Karlshamn” var det DM-premiär för Södra BF och deltävling två i Bilsport Rallycup. Med strax under 100 startade fick inte tävlingen så mycket stryk av konkurrerande ”Silverratten” som jag befarade. Detta visar vilket starkt varumärke BRC-generalen Roger Rooth byggt för cupen och säsongen lär fortsätt med ungefär samma storlek på startfält.

 Foto. Henrik Åkeson

Allra mest bråttom på de fem krokiga och samtidigt luriga sträckorna hade Oskarshamns Patrik ”Fluppe” Karlsson/Andreas Karlsson. Deras Volvo 940 var sex sekunder snabbare än tävlingens enda 4WD-åkare Ingvar och Adam Andersson från Hässleholm. Tvåa i A Grupp H och trea totalt slutade Anton Måhagen/Joel Tapper från Åtvidaberg. Totallistan blir lite missvisande efter att sträcka tre fick strykas för alla i senare halvan av startfältet och där dessa istället fick en uträknad tid.

 Foto. Henrik Åkeson

Det var en lurig ”vänster efter krön” som kostade många bilar, bland annat Hässleholms före detta V8 Thundercars-förare Jocke Johansson/Johanna Forsell mötte här sin överman i form av Blekinges oförlåtande natur. Parets Peugeot behöver nu lite kärlek och än mer sådan behöver mångårige Appendix K-åkaren Kenneth  Waltersson ägna åt sin Cortina Lotus efter en rejäl trädkyss i samma kurva. Dock var det efter att Kent Nordquist gjort ungefär samt sak som Waltersson men där dessutom Volvo 240:an fattade eld, som det blev helstopp på SS3. Vassast i Appendix K var inte alls oväntat Nässjös Johan Axelsson/Torbjörn Romedal vars fina Ford Escort BDG slutade femma totalt. Att där var högt tempo hos Axelsson visar att tvåan i klassen, etablerade fortåkaren Håkan Lindh/Andreas Andersson från Laxå var 48 sekunder efter och än mer kända fortåkaren Björn ”Nalle” Johansson/Håkan Lind var över minuter efter Escorten. En som haft det motigt sedan i höstas är Hässleholmaren Görgen Persson men i helgen lossnade det för honom och kartläsare Thomas Hallén i den svarta ”Grupp H Classic 240:an”. Efter en tuff fajt med Gullabos Tomas Christiansen/Tony Gustafsson även dom med 240 blev marginalen 2,2 sekunder i Görgens favör. Trist för Olofströms BMW-åkande bröder Björn och Daniel Borgqvist vars motor tappade mot slutet och gick bitvis bara på fem cylindrar. Ändå kämpade man tappert hel vägen in i mål vilket belönades med en tredjeplats, bara 12 sekunder efter vinnaren. Bara på sista sträckan tappades denna tid med råge…

 Foto. Henrik Åkeson

En som också visade framfötterna var hemmaklubbens Adam Håkansson/ Ebba Ekstrand. Med Volvo 940 blev det seger i B-GruppH men även en tid som räckte till fyra totalt. Störst segermarginal fick Jesper Larson/Odenmalm och Anna Larsson, Kristianstad ihop. Grupp E Toyotan var snubblande nära två minuter före tvåan i klassen., Kullings Gunnar Larsson/Tomas Östermyr i en liknande bil. I VOC/Grupp F-klassen för A-förare blev det Golfseger före hela Volvo-flottan genom Carl Ryke/Joakim Amar, Karlskrona. Tvåa slutade Jimmie Karlsson/Nellie Svensson, Olofström före Jim Nilsson/Jörgen Jönsson, SMK Hörby. Ännu snabbare runt tio sekunder, var vinnaren i C-klassen arrangörsklubbens Hannes och Christer Håkansson.

*

Älmhults MK och SSRC-premiären med påhänget MAS Rallycup vann inte bara matchen med antalet anmälda mot Asarum, även publiken verkar i första hand ha valt att åka till Liatorp.

 Foto. Kristian Lindberg

Fler olika källor vittnade om hur mycket folk där var i smålandsskogen så mycket att det var svårt att få plats med bilen trots utmärkt publikparkering.

 Foto. Kristian Lindberg

Med SM-späckat startfält var det ingen överraskning att det också var här som totalsegraren skulle återfinnas och det blev värmländsk seger genom Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg.

 Foto. Bengt Johansson

Även på andra plats blev det blå Skoda från Team Nybe genom Albin Nordh/ Chrisoffer Bäck. 31 sekunder skilde mellan de båda teamkompisarna med den tredje bilen i teamet innehållande Jonas Åkesson/Maja Bengtsson fick bryta med ”tekniskt” redan efter SS1. 

 Foto. Kristian Lindberg

För mig lite överraskande så visade MAS-vinnaren från i fjol, Kalle Gustafsson/Magnus Nilsson ingen större respekt för deras nya Ford Fiesta Rally2 utan körde in som trea. Med detta lär paret blanda sig i toppstriden även i år i MAS-cupen. Hyundai som fyra med William Binbach/Mikael Kjellgren, sex sekunder bak Kalle. Bästa smålänning blev Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo som femma med R5 Fiestan medan det gick sämre för Mattis Olsson/Marcus Sundh. På sträcka fyra slogs ett bakhjul bort men även kylaren skadades därmed var dagen förstörd.

 Foto: privat

Tungt även för hårdsatsande GK Door Team där Patrik Flodin var 0,8 sekunder efter Åhlin efter fyra sträckor. På den sista fick Flodin parkera Polon efter tekniska problem. Istället fick Lars Stugemo/Kalle Lexe försvara teamets färger vilket också gjordes med eftertryck och sjätte platsen lovar gott inför SM-säsongen.

 Foto. Kristian Lindberg

En som också visade att han är att räkna med är B-föraren Isac Reiersen/Lucas Karlsson i JC Racetekniks Ford Fiesta Rally4. Bästa 2WD-åkare och nia totalt gör att man återigen ställer sig frågan varför så många väljer att hålla på med dyra och ofta krånglande Grupp H-bilar när en trecylindrig ”Otrimmad” är snabbare?

 Foto. Bengt Johansson

Nu fick så att säga bildligt talat Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand finna sig att tugga damm från FIA-bilen och i mål var ”värstingen” 1,3 sekunder långsammare. För att riktigt understryka vad jag redan skrivit, så tredje var snabbaste 2WD även det en ”FIA-bil” med B-föraren Patrik Hallberg/John Stigh.

 Foto. Rådström Motorsport

Bästa Volvo kördes av Thomas Grönberg/Mikael Johansson, tvåa i A-klassen medan Robert Karlsson/Filip Henningsson tog sin Kit-Car Golf till en tredje plats i samma klass. På tal om snabba så måste även den stämpeln sättas på Dennis Rådström/Johan Johansson som med pappa Arnes Appendix K Volvo 262 vann klassen och slutade 18:e totalt. Titeln bästa skåning sattes på Hässleholms Johan Green/Patrik Johansson på nionde plats i klassen och 3,4 före tian Joacim Kristiansson/Roger Clausson från Hörby. I Standard R1B var hemmaåkaren Stefan Håkansson/Havanna Forsell på sitt bästa rallyhumör och vann klassen men bara 0,2 sekund före Martin Lundqvist/Christian Segerströms lite udda Volvo S40. Storfavoriten i klassen, Hörbys Henrik och Ida Levin stod inte alls att känna igen och fick finna sig i en för dom, blygsam sjunde plats. Silverratten lockade runt 130 startande och nu är den spännande frågan hur många av dessa om hänger med till deltävling två i Sydsvenska Rallycupen, Ljungbys ”Midsommardansen” den 6 maj? Utan draghjälp av MAS Rallycup och med tufft motstånd från Svenska Rallycupenoch ”Götenerundan” samma dag är jag osäker på om tävlingen kravlar sig över ”100-strecket”. I Götene är redan 160 ekipage anmälda medan det i Ljungby för tillfället  finns 23 anmälda. Än finns det dock hopp då anmälan inte stänger förrän på torsdag den 27 april…

*

Lite grann i skymundan av de två ”stora” tävlingarna i Småland respektive Blekinge körde Gotland MF BK sin i år något mindre ”Rally Gotland” därför med tillägget ”Light”. Runt 40 startande fick tre sträckor som alla kördes dubbelt i snudd på sommarvärme.

 Foto: Helin Motorsport

Snabbast var ganska väntat hemmaföraren Christoffer Jacobsson/Tobias Steen med sin utan Grupp Hb Ford Fiesta Mk7. Med marginalen 1.32,3 till tvåan Johan Holmberg/Emil Karlsson får man anse segern överlägsen. Även på trean totalt Andreas Frölander/Millan Frölander är klubbadressen Gotlands MF. Långväga gästen från SMK Hörby, Pelle Larsson/Johan Svensson gjorde grusdebut med ”seklåda” i nya Subarun och slutade femma totalt. Klassegern var väldigt trygg då ”Pelle Lack” var ensam med 4WD. Nästan samma sak i Appendix K för Tibros Stefan Helin/Anders Littorin där det blev seger med den svarta Opel Ascona före tvåan eller sist i klassen, Henrik Lütkeman/Lasse Eriksson från Östhammar med Volvo 240.

 Foto: Helin Motorsport

Helin var så glad över det trevliga teknikergänget att han tyckte de var värda att komma på bild i Motorbloggen och jag har ingen annan åsikt.

*

Känns som att det aldrig tar slut med tragedier inom rally. I lördags omkom spanjoren David Lopéz Tomico i samband med en rallysprint i San Bartolomeo de Pinarens.

 Foto: Privat

Föraren som var lokalt välkänd omkom när hans Fiat Abarth Punto körde utför ett stup och landade runt 50 meter längre ner. Den omkomne drev ett team, Valjeo Racing som skötte många andra rallyåkares bilar  och bland annat fanns med med i årets Dakarrally. 

2 svar på “Respektfullt när Evans vann i Kroatien, Solberg utan WRC2-poäng, surt för Pellier, ”Fluppe” vann dramatiskt ”Rally Karlshamn”, dubbelt NYBE i ”Silverratten”, Fiesta-seger på Gotland och ny rallytragedi!

Lämna ett svar till Börje Lagerqvist Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *