Rekordanmälda till Simrishamnsmixen och Lille-Mats Rallysprint men trögare i Polar Classic Rally.

Ser ut som i gamla tiders ”Simrishamnsmixen” när anmälan stänger idag med 180 anmälda. Självklart jätteroligt för Simrishamns MK som gjorde comeback ifjol som rallyarrangör. Inte nog med att man lyckats blåsa nytt liv i klubben, enligt uppgift har man dessutom lyckats med konststycket att hitta nya funktionärer. Idag något lika sällsynt som glassförsäljare på Grönland…
Även Lille-Mats Rallysprint är på väg mot deltagarrekord om det rentav inte redan är passerat, just nu 123 ekipage anmälda. Tror att CG Wilke satt en gräns på 120 bilar så här lär det bli någon form av gallring, såvida man inte lyckas ändra tidsplanen förstås…
Då ser det lite trögare ut för nya Polar Classic Rally som fick en boom direkt när anmälan öppnade men som sedan klingat av. Totalt 59 ekipage är nu anmälda och den siffran har legat still i ganska många dagar, vilket gör åtminstone mig lite orolig. Visst, mer än en månad återstår innan man drar snöret, men intresset brukar vara på topp direkt för att sedan mattas. Om detta även stämmer på Polar CRC så kan det bli tufft att uppnå de 125 klassikerna som är minimum. Håller tummarna för att det lyckas!
I dagarna dök även inbjudan till Midnattsolsrallyt upp och lustigt nog har man samma slutdatum som Polar-polarna, den 30 april. Det som skiljer de båda tävlingarna åt är inte bara prislappen, MSR är sextusen kronor dyrare utan här är även Regularityåkarna välkomna. En normalt sett stor grupp på runt femtio bilar i MSR, medan den är noll i Polar. Avsaknaden av ”medelhastighetsåkarna” kan innebära problem för Polar CRC, vi får se?
Blev rättad för några dagar sedan när jag skrev om Rally Österlens regularitytävling den 5 maj som jag trodde inte skulle köras. Jag blev dock rättad, tävlingen ska visst köras men bara i den ”svenska regularitycupen” och inte i den nordiska som jag trodde. Då är det väl så, men måste ändå säga att jag fortfarande inte sett någon inbjudan eller annat till tävlingen. På hemsidan ”regularutysverige…” kan man dock läsa ”Arrangören av Rally Österlen meddelar att mer information om tävlingen kommer under vecka 9.”. Nu är det vecka tolv…
Ni som kör bil i Kristianstad vet att stan för närvarande mer påminner om en krigszon än en levande stadskärna. Anledningen är rådhusbygge, rondellfix, nytt resecentrum med åtföljande busslänk och så bygge av nytt stort köpcentra mitt i stan. Alltså, att ta sig fram är om inte omöjligt så förenat med stora problem.
Idag skulle jag ta mig från sjukhuset till tidningen, normalt sett en operation på cirka tre-fyra minuter med bil. Inte idag utan istället blev det snudd på ”the big tour around Kristianstad” där jag tvingades in på gator som jag knappt visste ens fanns. Framför mig på ”touren” hade jag en äldre silverfärgad ”japanare” där föraren hade sitt eget lilla ”tics”, han använde överhuvudtaget inte blinkers. Till sist kom vi in på Östra Vallgatan och där svängde ”japanen” plötsligt in till höger mot två lediga parkeringar. Hade nu lärt känna min reskompis så jag visste ju att blinkers inte fanns i hans manual, så jag gled med största försiktighet  förbi på vänstersidan. Då plötsligt kastas japanen rätt in till vänster och en annan parkeringsplats som tydligen var mycket mer lockande. Nu höll jag ännu lägre hastighet än den av myndigheten stipulerade maxfarten vilket räddade oss från en krock. Självklart blev jag förvånad över manövern, men ännu mer förvånad blev föraren av ”japanen”. Han blev så förvånad att han tappade den mobiltelefon han tidigare hade tryckt möt örat. Självklart höjde jag handen i en ”ursäkta mig-gest”, jag hade ju ingen som helst aning om att japan-föraren hade så viktiga saker på gång som att snacka i mobilen. Förlåt mig om du läser detta, jag skulle naturligtvis låtit dig köra som du ville och blinkers vet ju alla att det är för ”pussies”…

2 svar på “Rekordanmälda till Simrishamnsmixen och Lille-Mats Rallysprint men trögare i Polar Classic Rally.

  1. Hej Tommy!

    Vi har satt gränsen till 130 anmälda (räknar då med 120 till start).
    Detta för att kunna hålla en tidsplan med lite paus mellan sträckorna (för ev bärgningar av trasiga fordon) samt att kunna ge våra kanonfotografer från tidningarna en realistisk tidpunkt för tävlingsavslut, då ni som inte kunnat vara där hela dagen, kan plåta segrarna innan de försvinner hem.
    (Du vet ju hur det är)
    Hade du kört tävlingen så hade du ju varit där hela dagen.

    C G

    1. Hej.
      Tider är altid bra, men tror du det räcker med 130 ekipage som anmäler sig, jag tror på fler. Kanske t.om. Silver-VOC:en, men det är nog lite för snabbt för oss…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *