Rapport från ”The Home of Rally” och Solberg snabbast på kvalet före ”FTL”.

Då har vi landat i stormens öga eller mer korrekt Karlstad/Färjestad/HQ för ”BAUHAUS Royal Rally Of Scandinavia. Första vi sprang på var superkändisarna från ”Frusna vägar”, ”Kent från Järpen” och Hogan när de fick en sista genomgång av vd Glenn Olsson. Allt under kontroll undrade jag?

Foto: Tommy Svensson

Absolut inte, men så är det alltid gäller att lösa problem efter hand som de dyker upp, svarade en ändå  lugn Glenn.

Efter att ha fått ut mitt ”mediakit” var det först besök på serviceplatsen hos Eslövs-gänget ”AM Elteknik” och Simon Andersson som med delar av SMK Hörby ska göra första ERC-starten med Renault Clion. Efter shake down och tre körningar var Simon och Jörgen Jönsson nöjda.

Blött som i h-e men ändå en nyttig genomkörare att få veta hur bil och däck uppför sig blöta, menade ”Simpan”.

Foto: Tommy Svensson

Lite problem uppstod vid besiktning när en FIA-tekniker råkade slita av turbons plombering och överlät till Simons mekanikerna att återställa.

Tog oss fyra timmar i natt att få tillbaka plomberingen, suckade pappa Mats.

Nästa stopp blev i GN Motorsports tält där Julia Thulin gick igenom noterna en sista gång inför starten med Jon Armstrong i den röda MRF/GNM Fiestan. Hur är sträckorna frågade jag och Julia svarade kanske lite mindre ”tjejigt”.

Foto: Tommy Svensson

Snabbt så in åt h-e och den som har ”störst kulor” blir den som vinner!

Foto: Tommy Svensson

Hon och Jon fick till en 18:e plats i kvalet, fyra sekunder drygt efter kvalsnabbaste hemmaföraren Oliver Solberg. En tid som hon tyckte var OK och till exempel var Ole Christian Veiby bara halvsekunden snabbare på 17:e plats. Den andra GNM-Fiestan körs av värmlänningen Dennis Rådström med Johan Johansson som kartläsare och paret gick sin som 15:e bil, sekunden bättre än Armstrong. Även dom hade en norrman före sig, lite favorittippade Mads Østberg/Patrik Barth, men bara fyra tiondelar bättre med Tagai RT:s Citroën. Utanför deras tält sprang jag på temachef Rafa Cebula som jag lärde känna när KOWAX-teamet och Tom Kristensson körde i Hörby 2022. 

Jag saknar verkligen alltid lika glade Tom hos oss men så är det i rallyvärlden, konstaterade sympatiske Rafa.

Foto: Tommy Svensson

Istället satt Tom och snackade med Dennis Rådström för att ge sina synpunkter på Fiestan och inställningarna.

Finns alltid en risk att man ändrar för mycket och till slut vet man varken ut eller in, menade Tom.

I helgen är han ”bollplank” till sin f.d konkurrent i Junior-WRC och hoppas så klart att han ska få till en bra avslutning på de planerade tre ERC-starterna. Rådström var nöjd med kvalet men som han sa.

Man vill alltid vara snabbare…  

Tält i tält med GN Motorsport fanns lite mindre anspråkslösa från Hörby, Victor Hansen Motorsport och då syftar jag enbart på tältstorleken. Även de båda Victors, Hansen och Johansson var nöjda men tog det medvetet lugnt.

Foto: Tommy Svensson

Sträckan innehöll ett par riktiga tjuvnyp och helt ärligt ingen sträcka som ens påminner om resten av rallyt, berättade Hansen.

Colins Crest upplevde jag som både supersnabb och krokig men det berömda krönet kändes knappt i bilen när vi rekade. Jag vet hur det lyfter men det lovar jag, vi ska inte hoppa långt!

Även SMK Hörby-åkaren som ligger tvåa i ERC Juniors fick ”ombesiktning” av sin Peugeot 208.

Vår nummerdekal satt någon centimeter för lågt, förklarade Johansson.

Vi fick nya dekaler, flyttade upp de felande centimeterna och nu är alla nöjda och glada!

*

Finns så klart massor att berätta men med ett pressat tidsschema avslutar jag här. Som avslutning så var då Solberg snabbast på  den viktiga kvalsträckan där startordningen avgörs. Överraskande tvåa var Frank Tore Larsen och som trea, mindre överraskande Mikko Heikilä. ERC-ledaren Hayden Paddon var fyra och femma, irländaren Josh McErlean före tabell-tvåan Martins Sesks. I ”Shake down” för de utanför ERC-klassen som är utan betydelse, satte Team Nybe sig ändå i respekt när Fredrik Åhlin var snabbast före Jonas Åkesson.  Av dom blågula i ERC Juniors var Patrik Hallberg tvåa, Mille Johansson sjua, Isak Reiersen åtta, Simon Andersson nia medan Victor Hansen i vanligt ordning använde sträckan enbart för att få in känslan och fick därför 15:e tid. Halvskåningen (danska) Jeanette Kvick Andersson och chaufför Alfred Kramer delar IK Sporttält med Mille Johansson  och fick till en hygglig tolfte tid.Med detta ”over and out” från Karlstad och Värmland ”The home of rally i Scandinavia”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *