Ramona/Miriam prisade vid Bilsportgalan, Mattias laddar för ERC-premiär men Opeln kan bli tuff och vi 4WD-åkare är miljösvin…

Att Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson skulle få tidningen Bilsports utmärkelse ”Årets Rallyförare/Co-driver” var väl ingen större överraskning. Första tjej att totalsegra i Rally SM och som extra bevis på deras starka insats, ett SM-silver i tyngsta klassen Trimmat 4WD, vägde så klart tungt hos juryn. Men att man även skulle få ta emot ”Bilsport Senior Award” vid helgens stora bilsportgala var kanske mer oväntat. Här röstas nämligen mottagaren fram genom att tidningens läsare får rösta. Inga dåliga namn Ramona och Miriam passerade, då övriga nominerade var Thed Björk, Timmy Hansen och dragracingföraren Michael Gullqvist. Men till slut visade det sig att tjejerna fått allra flest röster.BloggRamona
Det känns stort att få ta emot utmärkelsen i denna konkurrens. Vi är verkligen jättestolta och glada, jublade rallyparet från scenen till de femhundra gästerna i Norrköping och visst ser de stolta ut på bilden från Bilsport.

*
I helgen är det dags för andra deltävlingen i ERC (Rally-EM) lettiska Rally Liepaja. Här är det även premiär för ”Junior-EM” och detta med svenskt deltagande i from av Mattias Olsson och Sophia Karlsson. Totalt femton juniorer har anmält sig till serien som enbart är öppen förar förare som är tjugofem år eller yngre. Bilarna man tävlar med är R2-bilar och man tillåts köra sju deltävlingar varav fyra kommer att räknas i slutresultatet.
Mattias är ende svensk men har sällskap av två andra nordbor, finnen Risto Immonen som kör Citroën C2 och norrmannen Petter Kristiansen Škoda Fabia. Själv är Mattias en av två förare som valt Ford Fiesta medan Peugeot 208 är klart vanligast i junior-serien med sex bilar anmälda. BloggOpel1Mest udda är Renault Twingo och så den som jag betraktar som vinnarbilen i gänget, en Opel Adam.BloggOpel2 Opeln körs av polis Marijan Griebel som betecknas som ett av Tysklands största framtidslöfte. Både löfte och i en Opel, detta blir så klart en tuff nöt att knäcka för Mattias och Sophia…
– ERC-Junior är ett verkligt fint mästerskap för unga förare som har ambition att komma till den högsta nivån i rally, menar Mattias.
I år handlar det om att skaffa erfarenhet, men jag vill så klart även göra bra resultat. Vår plan är att köra minst sex tävlingar, om jag får ihop budgeten vill säga…
I ERC-delen går britten Craig Breen ut som nummer ett med sin Peugeot och direkt efter kommer Rally Monte CarlosBloggBryan succéförare Bryan Bouffiér (bilden)som nu kör Citroen DS3 2000. Frågan är om inte tredje bilen i fältet, Esapekka Lappi är den som har hårdast favoritryck i sin Skoda. Jag sätter nog min slant på finnen!

*
Kan också meddela att ”Snövit” ännu inte är såld men det är troligen bara en tidsfråga enligt ägaren Anders H.
Kollade inte så noga, men ungefär tvåtusen har varit inne och kollat på Blocketannonsen!
Tvåtusen? Får inte ihop det, kanske har Anders tittat på datumet längst upp på sidan, 2014…

*
Börjar dra ihop sig till Rally Sweden, gick in och kollade lite på väderleksrapporterna framöver. Kändes naturligt att titta på Hagfors området och där ska det snöa lätt imorgon tisdag och lite mera på torsdag. Minusgrader dock inga mängder en till fyra fram till och med onsdag, samma dag som rallyt startar. Ser bra ut kan jag tycka, värre är det för rallyts ”dögrävare” som har ännu ett förlorat år framför sig…

*
Trafikverket, alltid detta Trafikverk och idag kom ännu en ”snillerapport” från Borlänge. Nu ska 4WD-förarna klämmas åt med extra skatt om ”översnillet” Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket får som han önskar. Anledningen är att det blir allt populärare att köra säkert, alltså fler bilägare som väljer fyrhjulsdrift och detta håller nu på att krascha ”klimatmålen” enligt Johansson. Koldioxidutsläppen gick neråt från 2006 till 2012 men nu är kurvan bruten. Bland bovarna till detta återfinns både Motorbloggaren och ”Slöjdläraren”. Nu får vi finna oss i att tillhöra ”miljösvinen” som Johansson vill klämma åt. Riktigt hur han kommit på att vi två ja några fler finns så klart, är på väg att sumpa miljömålet redovisas inte. Känns mer som att Johansson skjuter lite från höften som en SMS:are uttryckte det.
Vågar man dessutom berätta att det sitter dubbdäck på bilen är det väl snart frågan om skampålen på torget, om Trafikverket får bestämma. Kanske man kunde vänt på steken och kollat hur många liv ”miljösvinen” räddat genom att köra en säker bil? Kanske till och med en guldstjärna för att man även har däck avsedda för väderleken…

4 svar på “Ramona/Miriam prisade vid Bilsportgalan, Mattias laddar för ERC-premiär men Opeln kan bli tuff och vi 4WD-åkare är miljösvin…

  1. Tjena Tommy!
    Vill bara informera om att våran eminente sekreterare i RU är namne med ovan nämnda Håkan Johansson. Men jag lovar!! Han e pensionär o jobbar inte på Transportstyrelsen. Däremot jobbar han gratis mest dygnet runt för oss rallysportmänniskor. Synd om han ska få bannor 😉 meeen… de finns ju ganska många Håkan, som heter Johansson.
    Kan ju passa på att berätta för Dej att vi nu är över 2222 st i ”Rädda Sveriges Rallysport”. Vetesjutton vart de slutar.
    Med vänlig hälsning
    Ola Strömberg

  2. Hej
    Beror helt på vilken bil du väljer. Vissa som Subaru har konstant fyrhjulsdrift, andra har elektroniskt inkpplingsbart system typ Haldex. Det sistnämnda bör inenbära minimalt ”miljösvineri” om jag förstår det rätt.
    MVH
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *