Ramona VM-kör Peugeot, WRC-tipset gick åt h-e och Latvala leder, Telehagen kör 740 och Kia-Mattias kvalade som elva!

Trots att WRC ADAC Rallye Deutschland pågår för fult känner jag att Ramona Karlsson BloggRamona1förtjänar att få inleda dagens blogg. Hon har ju haft det lite motigt med Eklund-Saaben och avstod t.ex från förra deltävlingen i Belgien för som hon skriver i pressmeddelandet ”på grund av tekniska problem”. Nu har en ny dörr öppnats för Ramona och som det ser ut, lite bredare än Saabens. Redan om en månad i tyska Buxtehude ska hon ersätta gamle Formel

1-föraren Jaques Villeneuve i BloggRamonaAlbatec-teamets Peugeot 208. Något som blivit möjligt genom stödet från bland annat Swedol, STP, Motorlotteriet och Thoréns i Kil. I början av september är det dags för första testerna i Frankrike och sedan väntar tyska VM-tävlingen där hon kör i hop med britten Andy Scott. Nu är detta kanske ändå bara början på något ännu större för Essungatjejen.

Jag blev nyligen kontaktad av Albatec som undrade om jag var intresserad av att öppna upp diskussioner inför 2015. Under det samtalet kom vi att tala om de fördelar det skulle innebära för båda parter om vi startade upp samarbetet redan nu, säger Ramona och fortsätter.

Mitt mål är att köra full VM-satsning 2015 och att få sitta i en modern Supercar redan i år känns som en riktigt bra möjlighet för att komma väl förberedd inför nästa säsong!

Hoppas att vi får till ett bra test i Frankrike och att jag snabbt får en bra känsla för bilen, tror det kommer att bli en ganska stor skillnad jämfört med Saaben, menar Ramona.

*

Har dröjt med bloggen i dag för jag ville ha med Dag 1 i Tyskland. Men så blev starten på sträcka sex dagens sista, försenad plus att jag fick åka på en fotbollsmatch mitt i detta. Nu är jag dock tillbaka bakom tangentbordet och kan då konstatera att WRC-tipset redan är åt h-e. På sträcka sex, sju kilometer in på en ”tricky point” som Kris Meeke konstaterade försvann ledande Ogier rätt ut i spenaten eller rättare sagt vinrankorna. Uppenbarligen fick han sedan problem att hitta ”the way out” för plötsligt såg man via GPS:en inne på serviceplatsen att han körde på fel väg. När detta väl blev utrett i Polohytten surade fransmannen till trots att bilen verkade helt intakt och åkte direkt till service. Ligger nu 29:a ( alla har ännu inte kommit i mål så det kan bli ännu sämre) och är nästan tio minuter bak Jari-Matti Latvala, VW Motorsport i samband med Rallye Monte CarloLatvala som har stabil ledning. Tvåa är Meeke som även han stukat till Cittran lite, 37 sekunder bak medan fjolårsvinnaren Dani Sordo är bästa Hyundai på tredje platsen, 42 bak finnen i topp. BloggNeuvilleFyra Mikkelsen, femma Neuville som även han haft problem (bilden), sexa Hirvonen, sjua Evans och så Östberg på åttonde plats. Det som är kul är att det mellan Meeke och Östberg bara skiljer runt fyrtio sekunder och det är fortfarande mycket kvar att åka. Bland annat tuffa Panzerplatte som alltid stökar till det…

* FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - DEUTSCHLAND RALLY

Även Pontus Tidemand kan se tillbaka på en fin ”day one” i WRC2. Ligger tvåa bara fyra sekunder bak ledaren Sousa och med Maurin flåsande i nacken. En besvikelse är Ott Tänak, bara femma och långt bak Tidemand, vet faktiskt inte vad som har hänt esten

. -Vi har helt klart haft en bra dag, säger Pontus som avslutade rallyts första dag med en sträckvinst på SS6. Bilen har fungerat riktigt fint på de här vägarna och vi har verkligen haft kul. Det här är bara början, men det är viktigt att vara med i fighten från start, berättar Pontus.

– I morgon är en lång dag och vad som helst kan hända, men vi ger inte upp utan kommer fortsätta kämpa ända till mållinjen på söndag.

*

Har lite kamrater på plats som med hjälp av den årliga SSR-bussen taigt sig till Moseldalen och för att hoppas jag iallafall, titta på rally.BloggBertil Bertil G. skickade en fin bild därifrån men som jag undrade, var f-n är rallybilarna”. För mig är det en å och lite träd men med tanke på att dagen inletts med vinprovning så är det kanske för mycket bergärt att hinna få med en bil på bilden…

*

Ifjor gick det mesta Erik Telehagen och Nina Jonasson väg med den snabba Hondan och i år är det nästan helt motsatt förhållande. BloggTelehagenSatsningen på Junior-SM har än så länge bara gett futtiga tio poäng och chansen på ett guld är nog ganska så avlägsen. Nu vänder Erik och Nina blad i stället och återvänder till rötterna, åtminstone tillfälligt och sätter sig i en VOC Mekonomen Rally-bil i Vimmerby nästa lördag. Man har fått chansen tack vare Anton Claesson, att låna en Volvo 740.Känns som ett perfekt tillfälle att bara köra och ha kul. Vi behöver någon form av nytändning efter att ha haft en väldigt problemfylld säsong fram tills nu, menar Nina oc hErik som var fruktansvärt besvikna efter Snapphanerallyt där Hondan fick ta ”time out”.

Vi fick bryta på näst sista sträckan på grund av dubbelpunka, så fruktansvärt besviket!

– Gick galet bra fram till dess, tempot, samarbetet, allt stämde och så tvingas vi avsluta på det viset, surt!! 

Emil-Trofen ingår i VOC Mekonomen Rallys ”Sommar-Serie” och blir en fin värdemätare hur Växjöteamet står sig i konkurrensen. Nu blir det tufft, två år sedan han sist körde den orange 940:an som numera bor i Hörby, men Erik siktar högt.

Vi vet att konkurrensen i klassen är stenhård men vi ska göra vårt bästa för att ta hem minst en pallplats i alla fall!

*

Kul att Sommar-Serien kommer till Småland och att man här för en gångs skull tvingas kalla klassen för vad den egentligen är, nämligen VOC Mekonomen Rally. En enda Grupp F RWD av de 42 anmälda i klassen och i FWD-klassen lyser nollan obarmhärtigt i anmälningslistan. Var inte hela det här trista bråket egentligen en storm i ett vattenglas? Jag kan ha fel, har haft det förut…

* Blogglindberg 2

Ville sig inte alls för Mattias Lindberg STCC-kvalet på Knutstorp som kom ut med en svårkörd Kia och han blev inte bättre än elva. Mattias startar därmed på den positionen i båda racen.

På testerna gick det ganska bra och jag var förhoppningsfull. Men under kvalet märkte jag att det var något fel med bilen och körde in i depån. Där visade det sig att ett stag i bakvagnen släppt.

– Troligtvis släppte det i slutet av sista testpasset och vi såg inte felet. Det känns riktigt kasst, konstaterade Vankivakillen besviket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *