Dubbelfel för Ogier i WRC-Tyskland, Latvala leder, Tidemand fick punka och ”folkrace”/STCC på Knutstorp!
Nygifte Sebastien Ogier skulle nog stannat kvar i sängen istället för att än en gång ge sig på WRC ADAC Rallye Deutschland. I fjor åkte han av och bröt och i år fördubblade han misslyckandet genom att åka av två gånger och sista gången var så att säga ”over and out”. Ogier gick ut som första bil på sträcka åtta Peterberg 1 som inledde lördagen. Världsmästaren körde dock bara en dryg kilometer innan det vardags för ny krasch, den här gången betydligt allvarligare än fredagens. En ”sixth gear accident” enligt källor på VW Motorsport och då går ju en WRC-Polo hyggligt fort om man säger. Ogier passerade att vägräcke som separerade sträckan bilden) från den intilliggande motorvägen och arrangören tvingades stoppa direkt. Ogier har ”twittrat följande.
– ”Big crash for us in Stage 8” men Julien och jag är OK. Vi befinner oss på sjukhus men enbart för kontroll och det är inga problem.
FIA-kontrollanterna kollade Poloburen och menade att den var så pass skadad att omstart på söndag inte är möjlig. Därmed är han borta och nu tror jag faktiskt att han börjar bli lite orolig för resten av säsongen. Om nu Latvala som leder betryggande, nästan minuten ner till både min och rallyts tvåa Kris Meeke lyckas vinna skiljer bara runt tjugo poäng (sexton om han även tar hem power stage) mellan de bägge VW-åkarna. Kanske kan de ”franska nerverna” då spela in, helgens ”dubbelfel” från Ogier visar att det inte är omöjligt…
*
Tuffaste fajten är nu mellan Meeke och Thierry Neuville, skiljer bara lite drygt fyra sekunder och jag blir inte förvånad om Neuville pressar sig förbi efter söndagens fyra sträckor. Förbannar mig själv att jag trodde på uppgifterna att Hyundaiåkaren inte skulle få starta efter shake down-kraschen, hade nämligen belgaren som tvåa i mitt första tips. Men bytte till Meeke, f-n också!
Fyra är Dani Sordo som hade ett riktigt ”moment” på Peterberg 2 där regner vräkte ner och gjorde sträckan extremt hal och svårkörd. En ”spin” på sexans växel hörs inte så kul, men som tur var för spanjoren var där inga fasta föremål i närheten.
– Hade sexan i och gick ”flat out” när jag började broms så vattenplanade bilen, ”not very nice”, förklarade Sordo vid målet.
*
Pontus Tidemand har lett WRC2 i stort sett hela tiden men på dagens sista sträcka Panzerplatte Lang fick han problem strax före mål med en punktering. Pontus tappade cirka två minuter och därmed rasade han ner till fjärde plats, en och en halv minut bak ledaren Maurin. Upp till tvåan Ott Tänak skiljer dock bara tjugo sekunder så dit är ingen omöjlighet.
*
Mina kamrater i SSR-bussen har i dag varit funktionärer på Panzerplatte i vad jag förstår eländigt väder, regnig och småruggigt. Bertil G. tog min kritik på allvar och har idag skickat bild på en rallybil som bevis på att de verkligen är på plats i Moseldalen. Inte vilken bil som helst utan en äkta Irmscher-Rekord eller är det rent av en Commodore. Snyggt jobbat Bertil!
*
STCC på Knutstorp fick lite folkrace stämpel över sig med en masskrasch i första racet direkt efter start. Försvann gjorde både ledaren Fredrik Larsson, Richard Göransson och Fredrik Ekblom. Även Mattias Lindberg i Team Kia drogs med i karusellen men lyckades i alla fall komma ut till omstarten och slutade femma. Vann gjorde Philip Forsman, BMW före Erik Jonsson även han BMW och Andreas Wernersson som trea i Kian.
I Race två klättrade Mattias ytterligare och knep sista pallplatsen medan Thed Björk ställde sig överst och Fredrik Larsson blev tvåa.
Resultaten från Knutstorp spetsade till serien och nu leder Thed Björk på 171 poäng före Fredrik Larsson med tre färre poäng. Med lite tur kan kanske även trean Fredrik Ekblom blanda sig i guldstriden, 28 poäng bak Björk. Mattias Lindberg ligger sjua på 98 poäng.
*
Det var Kevin som gällde i Rallycross Lite och han med Hansen i efternamn vann före namnen Eriksson. Richard Göransson hade mycket att stå i men knep åtminstone tredje platsen.
Patrik Flodin körde in som fyra efter en strulig helg. Han fick problem direkt med motorn och problemet förvärrades allt eftersom tävlingen gick.
– Motorn dog helt, ungefär två gånger per varv, och var sedan död i någon sekund, förklarar Patrik.
– Den är är tyvärr helt slut, så nu måste vi försöka byta den inför finalen på Solvalla!
*
V8 Thunder Cars dominerades av Jens Edman och Alexander Graf som båda vann vars ett heat och blev tvåa i det andra. Med det här resultatet i ryggen gratulerar jag redan nu Jens Edman till slutsegern!