Ramona tvåa i PWRC på NZ medan PG åkte av och en stor rallyprofil har gått bort!

I WRC Brother Rally New Zeeland visar Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson verkligen vad de svenska ”Ståltjejerna” kan bara man får lite flyt. Efter första dagen ligger Ramona på en strålande andra plats i P-WRC och har bara en dryg minut upp till ledande argentinaren Marcos Ligato.
– Vi är jättenöjda, säger hon.
– Nu har vi klarat av rallyts tuffaste sträckor utan en skråma på bilen och vi har kört i ett bra tempo utan risktaganden. På de sista specialsträckorna blev vi något hindrade av bilen som var framför oss, men förutom det har allting löpt på problemfritt.
Ligato som kör Subaru har vunnit sex av de åtta sträckorna och på de andra två var det svensktjejerna som toppade. Måste erkänna att jag är imponerad, trodde nog inte att man skulle ligga så högt i listan så här tidigt i tävlingen. Men ibland är det härligt att ha fel…
Sämre gick det för PG Andersson och Emil Axelsson trots att man inledde i ett fruktansvärt tempo. På första sträckan noterades Svensk-Protonen för åttonde tid totalt och på sträcka två var det inte mycket sämre. Men så på tredje sträckan slog oturen till för värmlänningen.
– Vi gjorde en kurva i noterna som ”vänster fyra” men med facit i hand borde det varit en ”vänster tre”, förklarar PG.
Resultatet blev en avåkning ner för en slänt där det tog stopp. Med hel bil men utan möjlighet att komma tillbaka till vägen var ”day one” till ända för PG. Startar dock om ”day two” och har faktiskt fortfarande stora möjligheter att öka på poängen. Detta då alla utom ledaren och hemmaföraren Haydon Paddon haft liknande problem och fått kasta in handduken. PG ligger tvåa men har fem minuter upp till Paddons Skoda men från honom kommer lite varningssignaler. Växellådan var inte frisk och nyzeeländaren fick avsluta med enbart ettan och sexans växlar i brukbart skick.
Å så gick det åt h-e igen för Fords WRC-förare Jari-Matti Latvala, nu börjar till och med jag luta åt att ge belackarna rätt som menar att han är alltför instabil i psyket. Fast i Brother Rally New Zeeland inledde han ändå lite tamare än vanligt och låg bara trea efter sex körda sträckor med Hirvonen först och Loeb tätt efter. Men på sträcka sju genade så finnen lite för mycket och blev hängande i ett staket. För att komma loss fick han ha assistans av publiken och kom imål 4.47 minuter efter sträcksnabbaste som var Hirvonen. Föll därmed som en grekisk statsaktie från tredje till nionde plats och så klart är loppet nu kört.
Efter första dagens åtta sträckor leder Loeb, passerade Hirvonen på sträcka åtta med fyra sekunder före ryssen Novikov som har 1.31 fram till andra platsen. Närmare tredje har då Petter Solberg som bara är arton sekunder bak märkeskollegan från Ryssland.
Redan nu har Citroën teamets bas Yves Matton deklarerat att några stallordrar inte kommer att delas ut.
– Omöjligt i det här läget, vi har många sträckor kvar att åka och med Fordarna så tätt inpå.
– Med det här nyckfulla vädret där vi väntar ännu mer regn kan allt hända, våra förare måste ”pusha” så mycket det kan, menade Matton.
Miko Hirvonen delade även ut en riktig käftsmäll till Wilson och Fordteamet när han öste beröm över sin Citroën.
– Den absolut bästa bil jag någonsin kört, helt fantastisk!
Kan inte vara kul att vara ingenjör hos Mr Wilson och få det här betyget…
Noterar även att Marcus Ericsson fått fart på skrotet i GP 2 racet i Valencia. Marcus var snabbast på träningen vilket bådar gott inför fortsättningen.
Nås även av det tragiska beskedet att den stora profilen inom klassisk rallysport Finspångs Amazonåkare Kent Stigh hastigt gått bort. Fru Gunnel meddelar detta på KRC:s hemsida och skriver ”Det sista han gjorde var att tvätta sin älskade Amazon”…
Så sent som i KRC och Tinter CRC:s tävling i Mönsterås i slutet av maj luftade ständigt glade och positive Kent sin ”älskade Amazon” till en sjunde plats i klassen. Vi kommer att sakna dig Kent!
Får idag äntligen ett ”livstecken” från flitige dansken i de sydsvenska rallytävlingarna Sören Vig. Sören är välkänd i sin fina vita Opel Manta men har inte synts till sedan Simrishamnsmixen i slutet av mars. Förklaringen till detta ger Sören i ett brev där han berättar att det skulle sågas av toppen på en gran. Något gick fel och han föll istället ner åtta meter. Resultatet av fallet blev helikopterfärd till sjukhus där det konstaterades skadad rygg plus tjugoett brutna revben. Till detta kom sedan två blodproppar i lungorna med åtföljande hjärtstillestånd, skriver Sören.
Mantaföraren, som för övrigt är medlem i Hässleholms MK fick sedan tillbringa fyra veckor i respirator men är nu klart på bättringsvägen och har börjat rehabträna. Några planer att lägga hjälmen på hyllan finns inte hos Sören.
– Vi kör igen 2013!
Med detta vill jag önska en glad midsommar och skickar med följande visdomsord som kan vara bra att tänka på inte bara vid sillen med tillbehör utan hela livet.
”Remember that winners do what losers don´t want to do”!
Glad midsommar

Ett svar på “Ramona tvåa i PWRC på NZ medan PG åkte av och en stor rallyprofil har gått bort!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *