Rallyutskottet sätter ner foten, RS i Horsens, rallystart i ”UK” i juli, Estland i WRC med ökad mängd publik, nästa WRC-team från Kina?, Kopecky kör blå/vit Skoda!

Redan några veckor in på pandemin i fjol, efterlyste jag klara och icke tolkningsbara regler från SBF för att förhindra ”hela havet stormar” i verksamheten. Då fick jag väldig lite gehör för detta och då inte bara från SBF, utan även från röster längre ner i verksamheten. Röster som hela tiden menade att det istället gick eller borde man ”tolka reglerna” från FHM/Regeringen och då alltid till egen fördel, något som tyvärr skedde och detta delvis utan större reaktioner från SBF. Nu är detta historia och i februari  annonserades mer samsyn från både Länsstyrelse och förbund på hur det är eller i det här läget rättare sagt inte är, möjligt att bedriva verksamhet. I första hand gäller det rally som i stort sett är det enda som pågår under vinterperioden och där om inte alla, så de flesta distrikten infört tävlingsförbud under vår/försommar. Att detta inte ses med blida ögon av alla framgår tydligt på olika sociala forum därför kommer nu det klargörande, som jag efterlyste för ett år sedan. Men inte från SBF direkt, utan med Rallyutskottet som avsändare. RU skriver: ” Öppet brev till DIG! Vi, RU, förstår din frustration att inte kunna få utöva vår sport, rally. Alla längtar att få ta ut tävlingsbilen ur garaget och släppa loss alla hästkrafter på en grusväg/asfaltsväg. Men det är en ”detalj” som säger stopp för allt tävlande, Covid-19! Det är våra myndigheter och vår regering som bestämmer när det kommer att släppas på restriktionerna. Det kan varken vi, RU, eller SBF sätta oss över. SBF har en tät kontakt med Riksidrottsförbundet (RF), om just vår sport.  Att tycka att det är orättvist, som… varför får inte vi när de får…osv. Vi kan inte jmf oss med handeln, affärer etc. de har helt andra regler.

Foto: Henrik Åkeson

SBF har klarlagt att SM-tävlingar räknas som Elittävling och får genomföras men i dagsläget publikfritt. Arrangören i samråd med smittskyddsläkaren i första Asfalts-SM i Jönköping den 4/4, beslutade ansvarsfullt att ställa in tävlingen p.g.a smittläget i regionen, som SM-promotorn(SRM) och RU(SBF) stödjer. Då det väntas nya regler i april, där det bl.a. pratas om lättnader för nöjesparker kan vi hoppas att det gäller även för vår sport. En sak som är klar är att SBF och RF strider för att regeringen skall uppmärksamma vår utomhussport, som vi (SBF) ser kan genomföras covid-säkert. Det är så mycket inlägg om detta på Facebook som bara är spekulationer och som driver upp en otrevlig stämning som inte gynnar någon i RallySverige. Vi måste tänka på rallysporten utifrån och inte från ditt eget garage! 

Ingen blir hjälpt av att ”tycka” en massa felaktigheter och skylla på någon annan, istället för att kritiskt källgranska den information som finns. Vi vädjar till er alla att ha tålamod och förståelse, vare sig du är arrangör, tävlande, funktionär eller publik. Vi får inte arrangera tävlingar som det ser ut just nu och de klubbar som öppnar för anmälan till en tävling där tillståndet inte är klart eller inte kommer att få tillstånd från myndigheterna, ses som ett sätt att vilseleda den tävlande. Det är inte rätt att ge ett ”lillfinger” då de kanske redan har köpt däck, beställt hotellrum, tagit ut ledighet mm. Detta föder bara mer frustration!                                             Låt oss istället tillsammans se på detta med klara ögon och lugna oss, vi kan bara acceptera hur det ser ut just nu. Med vaccineringar och en sommar kan vi förhoppningsvis se framemot en höst med rallytävlingar och kanske t.o.m tidigare! Rallyutskottet”. Säger som Gert Fylking, ”äntligen” sätts foten ner och bättre sent än aldrig med något som åtminstone jag uppfattar som något som inte medger utrymme för ”egna tolkningar”…

*

Det är inte bara här som ”havet stormar” och igår avlystes framflyttade ”Rallytesten” i danska Struer eftersom arrangören inte ansåg sig kunna genomföra eventet om man skulle följa uppsatta smittskyddsföreskrifter. Därför känns det konstigt att läsa att bara två veckor senare ska det i Horsens köras ”HAMK Jubilaeums Rally Special” och av inbjudan utan några extra Covid-19 åtgärder. Istället bjuder man den 25 april de maximalt 75 deltagarna på fyra heat med 9,5 kilometer asfalt/heat. Enda avsteget mot det normala är att bara en ”servicevogn”  är tillåtet, för övrigt inga punkter i inbjudan med hänvisning till Covid-19… 

*

I dag kom också besked från ”British Rally Championship” att man efter ett långt Covid-19 uppehåll planerar för nystart i juli. Sex deltävlingar över hela landet körs för att sedan avslutas med final i november.

Round 1 – Nicky Grist Stages, Builth Wells – 10 July

Round 2 – Grampian Forest Stages, Banchory – 14 August

Round 3 – Trackrod Rally Yorkshire, Scarborough – 24/25 September

Round 4 – Beatson’s Building Supplies Mull Rally, Isle of Mull – 8-10 October

Round 5 – Visit Conwy Cambrian Rally, Llandudno – 30 October

Round 6 – Today’s Ulster Rally, Newry – 20 November

*

Känns avlägset men samtidigt inte att börja snacka om sommarens WRC-tävlingar och där det i vår del av världen blir Rally Estonia som blir först ut, 15-18 juli och sedan bara två veckor senare Rally Finland. I fjol var första gången Estland stod som värd för en VM-tävling och skötte sedan detta med bravur. Till och med lyckades man  även få till begränsad publik ute på de snabba grusvägarna kring Otepää och Tartu. Men inget är så bra att det inte kan bli bättre resonerar man hos arrangören berättar tävlingsledare Silver Kütt.

Vi lärde oss mycket ifjol och har gjort en analys hur vi kan göra det ännu bättre när vi kan planera mer i förväg.

Precis som 2020 blir det Tartu som kommer att husera ”servicepark” och HQ. I fjol kördes 17 sträckor och i planeras för ytterligare sju i de södra delarna av landet. Medan man då körde med så kallat ”short format” blir det mer traditionellt i år med ”shake down” på torsdagsförmiddag och sedan ceremoniell start på kvällen. Därefter rally i dagarna tre med målgång vid söndag lunch. Positivt i mina ögon är att man hittat lite nya och långsammare sträckor med hjälp av mer ”skogsvägar” för att bringa ner medelhastigheten som senast var ruskigt hög. Man har även kopierat Rally Sweden med Torsby Arena och i Tartu går power stage i princip i mål på serviceplatsen.

Arrangören hopas att kunna ta emot fler än de 16 000 åskådare som hade biljett ifjol på någon av de 16 inrutade publikplatserna. I år ska dessa utökas till 25 olika publikgrupper som i sin tur ska  fördelas på 70 åskådarställen, plus att det även ska vara möjligt att följa rallyt på storbildskärm. Lite udda är att det även planeras för en stor livekonsert på lördagen och detta i anslutning till serviceplatsen. 

*

2022 kan bli lite av vågdelare för WRC om de de nya hybridbilarna kommer att öka eller minska intresset för Rally-VM. FIA:s Yves Matton har ju ställt i utsikt att det kan komma till minst två nya fabrikanter när det börjar tävlas med ”modern teknik” ,medan andra tror tvärtom att detta bara är början till slutet. Med slutet menas då att man börjar tävla med elbilar i WRC. Än så länge finns inget som tyder på nya namn  förutom redan etablerade Toyota, Hyundai och M-Sport Ford och Peter Thul som jobbar för promotorn lyfter nu blicken österut.

Foto: Cyan racing

Att någon europeisk tillverkare ska börja rallytävla tror han inte på, då är det större chans med en kinesisk. I tanken har han då till exempel  Volvoavfällingen Cyan Racing  som han menar skulle kunna vara ett märke för WRC.

*

Häromdagen ställde jag frågan varför både Skoda Motorsport och Citroën Racing väljer att inte tävla under eget namn i WRC2 utan använder ”mellanhänder”? Inte för att jag förväntade mig något svar, men inget har inkommit vilket jag tyder på att vi är flera som undrar. Blev inte klarare när jag fick nyheten från Skoda Motorsport att deras lojala och väldigt sympatiske stjärna Jan Kopecky ska köra tjeckiska mästerskapet med ett privatteam. Kopecky som i sitt CV förutom VM-titeln i WRC2 2018, även kan lägga till att ha varit en av få som skjutsat undertecknad i en rallybil.

Foto: Okänd

Nu blir det rally på hemmaplan men utanför egna teamet som huserar i Mlada Boleslav ändå presenteras han på Skodas hemsida fortfarande som ”factory driver”. Nu ska jag inte gnälla alltför mycket, för nya teamet med lantbruksföretaget AGROTEC som huvudsponsor har valt bort ”Skoda-grönt” till förmån för de erkänt snabbare kulörerna blått och vitt…

Foto: Agrotec

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *