Rallytragedi på Irland, Oliver avslutade med tre sträcksegrar, Adielsson ser framåt ERC i Polen och Renault visar upp R1-Clio.

Irländska asfaltrallyt Donegal International Rally fick en tragisk upplösning när trefaldige vinnaren Manus Kelly åkte av vägen på söndagens första sträcka och omkom. Tidigare Subaru-föraren Kelly körde i årets irländska mästerskap med en Hyundai i20 R5, vann rallyt 2016-18 och efter de två första etapperna med 14 sträckor låg han och co-driver Donal Barret på sjätte plats med sex sträckor kvar av rallyt. Ledde gjorde Sam Moffet med f.d WRC-åkaren Craig Breen i en Fiesta WRC som tvåa. På för alla irländare välkända sträckan ”Fanad Head” gick Kelly ut som sjätte bil men ungefär mitt på den två mil långa SS15 händer något som gjorde att 41-årige Kelly tappade kontrollen över sin Hyundai. Bilen åkte av vägen, genom en hög häck innan den slutligen stannade ute på ett öppet fält. Avåkningen orsakade ”extensively damage” och Kelly dog av allt att döma tämligen omgående. Co-driver Barrit fördes till sjukhus med svåra men icke livshotande skador. Rallyt avbröts givetsvis omedelbart och bara en enda bil hann passera olycksplatsen innan det visades ”red flagg”.  

Olyckan orsakade givetvis ett stort trauma då Kelly inte bara var en framstående rallyförare utan även välkänd affärsman med ett flertal egna företag. Dessutom var han även politiskt engagerad och var medlem i Fianna Fáil County (motsvarande landsting i Sverige). Kondoleanserna strömmade också in i en stor ström under söndagen och bland dom som beklagade sorgen och hälsade till Kellys familj, fru och fem barn var Craig Breen.

Manus du var en riktig gentleman, talangfull förare, fantastisk familjefar och för mig och många andra en jättebra kompis. ”Goodby my friend”!

Rallyt avslutades med SS14 och Moffet klassades som segrare med Breen som tvåa.

*

Idaho Rally blev inte alls något som Oliver Solberg vill minnas efter att Subarun krånglat mest hela tiden under dag ett. Andra dagen gick dock bilen som en klocka där Oliver inledde med tre raka sträcksegrar och plockade runt 40 sekunder på teamkompisen David Higgins som var tvåa. Tempot från Solberg och Higgins kunde inte alls privatåkaren Jeff Seehorn matcha och föll tillbaka till andra plats inför upplösningen. Men då drabbades Higgins av det tunga ödet att  få ge upp på allra sista sträckan vilket bäddade för Seehorn seger. I slutställningen blev det en åttonde plats för Higgins medan Oliver franske co-drivern Denis Giraudet slutade nia. 

*

Klockan tickar snabbt ner till start för ERC PZM 76th Rally Poland. Klockan 16.00 på fredag är det ceremoniell start på troget i Mikolajki innan SS1 Mikolajki Arena drar igång två timmar senare. För Mattias Adielsson och Andreas Johansson blir det premiär med rally i Polen något man också verkligen ser framemot berättar Mattias.

Har sett sträckorna när tävlingen ingick i WRC men jag har aldrig varit på plats så det är en ny erfarenhet som väntar.

Rally Poland är känd som ett  ”high speed event” med snabba sträckor kombinera med lite höga/långa hopp.

Min typ av vägar helt klart, menar Mattias.

Den här gången hoppas jag på bättre startposition än senast i i Rally Liepaja sedan får vi se hur pass vi står oss i konkurrensen…

Att han och Andreas siktar på pallen är inget man hymlar om och likheten med rally hemma i Sverige hoppas Citroën-duon ska ge lite fördel. Senast man satt i Sainteloc Racings R5-bil var för över en månad sedan. Däremellan hanns det med ett mindre lyckat inhopp i Rally-SM med en bil  klassen Trimmat 2WD. Ett inhopp som slutade på taket tämligen omgående.

*

För några dagar sedan släppte M-Sport ut den första versionen av nya Ford Fiestan i ”R1-kostym”. En bil som i mycket är lika R2-varianten men med klenare motor på bara 150 hästkrafter, i övrigt är där mycket som överenstämmer. M-Sport påpekar också att det är rimligt ekonomiskt att vidare i karriären bygga om R1-Fiestan till motsvarande R2 eller de som körs i av till exempel i J-WRC. 

I dag kom första bilden på en tänkt utmanare och det är Renault som även de utvecklat en Clio till R1-reglementet. Några tekniska data har inte sluppit ut men torde vara tämligen lika med Fiestan. Nu väntar vi på vem som blir nästa fabrikant att presentera en bil för instegsklassen i FIA-rallyn

Jag är inte riktigt klar över vad som händer om en svensk förare köper sig en R1-bil. Hamnar denne i R1-klassen i Rally-SM där det idag tävlas med Grupp E, Grupp F och VOC utan att det delas ut SM-poäng eller flyttas den upp i ”Otrimmat 2WD”? Om det är det sistnämnda som gäller så lär inte intresset bli stort från svenska förare att köra R1, detta då bilen blir chanslös mot R2-bilarna. Å andra sidan lär det skrikas högljutt bland de ”svenska R1-åkarna” om där kommer in en helt regelrätt FIA-godkänd bil att tävla i vårt egna svenska hembyggda reglemente. Att sedan klassen ända kallas  R1 gör det hela ännu mer förvirrande…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *