Rally1 fortsatt huvudklass i WRC, Korhonen rallyklar i gen, många fortåkare bakom familjen Solberg, ERC-biljetter måste köpas i förväg och efter 18 ”NM-gull” lägger Grøndal hjälmen på hyllan.
”Det bidde en tumme”, det klassiska citatet från sagan Mäster Skräddare stämmer bra in på det som kom ut från det med spänning emotsedda mötet i Uzbekistan med FIA:s rallytopp ”World Motor Sport Council”. Här skulle det tas beslut om hybrid-bilarnas framtid och samstämmiga rykten menade att dess tid som WRC:s toppklass var över långt före förväntat slutdatum i december 2026. På ett halvår har debatten gått från Rally1 till Rally2+ och Rally1 minus hybrid men när FIA:s president Ben Sulayem summerade mötet blev det status quo eller en rejäl ”U-sväng”.
Rally1 fortsätter som planerat från början fram till och med 2026 och därmed blev det seger för ”The big three”, Toyota, Hyundai och M-Sport som hela tiden kämpat emot förändringar ivrigt understödda av batterileverantören Compact Dymamics. Någon utvecklad Rally2-klass blir det inte heller utan även den lämnas oförändrad så det blir ingen konkurrens från privatteam för Neuville, Tänak, Evans och övriga förrän tidigast 2027. Men inte heller då tror jag att team, arrangörer och FIA är sugna på att sänka sina kostnader för att köra Rally-VM. Med andra ord, fler än dagens tre team i WRC:s toppklass lär det som jag brukar säga, ”inte bli i denne kungen tid”…
*
Finlands nya stjärnskott Roope Korhonen tvingades ställa in sin WRC2-körning på Sardinien med Toyota GR Yaris Rally2. Detta efter en tung krasch helgen före i Finska Mästerskapet och att ställa in var extra tungt då Korhonen vann där året före med Rally3-bil. I kommande ”SM-deltävling” ska han och kartläsare Anssi Viiniika åter sätta sig i Rautio Motorsports Toyota och försöka behålla sin ledning i tabellen. Ett problem kan bli att man går ut som första bil på sträckor med förväntat mycket lösgrus i ”SM Pohjanmaa Ralli”. Tre svenska ekipage är anmälda, Jari Liiten/Håkan Jacobsson, Skoda, Jonna Eson Brådhe/Caroline Gassner, Mirage R5 och Johan Wesslen/Valkyria Edlund Ford. Liiten kanske blir lite ”starstruck” när han ser att efter hans Skoda kör Jari-Matti Latvala/Janne Ferm med Toyota Celica ST 185?
*
Även om det verkar vara snudda på allt strålkastarljus på fajten Oliver och Petter Solberg i ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” så är där många fortåkare bakom. Tänker mest på regerande Europamästaren från Nya Zeeland, Hayden Paddon/John Kennard. I fjol slutade ”The Kiwi” med sin Hyundai tvåa bakom Oliver och nu vill han väldigt gärna stå överst på pallen kan man misstänka. Paddon ligger tvåa i EM-tabellen efter sin lite trista inledning, fyra i Ungern och sexa på Kanarieöarna och är därmed 21 poäng efter franske ledaren Mathieu Francheschi.
I nacken flåsar rumänen Simone Tempestini (två poäng mindre) som med hjälp av Tom Kristenssons inställningar på Skodan från Keane Motorsport hoppas på en fullträff i helgen.
Nordiskt hopp i ERC är Mads Østberg med Patrik Barth till höger i Citroën C3 Rally2 som i år bytt från MRF-däck till Michelin där tråkigt nog Mads fick hoppa över premiären i Ungern på grund av sjukdom. På Kanarieöarna gick det sådär, åtta vilket ger honom 14:e plats i EM-tabellen. Förresten var åtta exakt samma placering paret nådde i Värmland ifjol.
Förutom de redan redovisade svenskarna i klassen RC2, Isak Reiersen, Johan Kristoffersson, Kalle Gustavsson och Christer Haglund finns även en danska flagga på en av de 22 bilarna. Det är danskan Ditte Kammersgaard som sätter sig i rumänen Bogdan Cuzmas Skoda Rally2. I genrepet ”Aurskog-Høland Rally” körde Cuzma in som åtta och då med landsmannen Florin Dorca i högerstolen. Om samarbetet i inte funkade fullt ut är okänt, men nu är det återigen Ditte som sätter sig i Skodan som hon gjort tre gånger tidigare, bland annat vid EM-premiären i Ungern.
*
Att rallyt satsar mycket på publiken med ett gediget program vid Rally HQ vid Löfbergs Arena i Karlstad är det ingen som kan ha missat. För att komma in där krävs ingen biljett men på alla sträckor krävs däremot detta och om jag förstår det rätt, endast kan köpas i förväg och digitalt för att hämtas ut på ”Ticket Pick Up-platser”. Alltså går det inte att åka ut på en sträcka och lösa entré där, detta måste göras i förväg. Förutom på HQ är det möjligt att hämta ut förbeställda biljetter på en plats/sträcka vilket anges på sträckkartorna och öppnar två timmar före start.
*
I ”Aurskog-Høland Rally” avslutade Anders Grøndal sin framgångsrika rallykarriär. 18 ”NM-gull” har 40-åringen i prishyllan men nu blir det fokus på familjens företag ”Bilbutikken” när pappa Stein, även han framgångsrik rallyförare går i pension.
Anders har under tiden blivit småbarnspappa och gift sig med WRC-reportern Molly Petit Grøndal. Karriären avslutades i par med Ola Fløene i en Skoda Rally2 och en tredje plats.
*
Fulltecknad agenda för dagen gör att det blir avslut här för Motorbloggen…