Rally1 eller Rally2 för Oliver 2026, Lancia Rally2 startklar till Monte, Gotlands MF söker mottagare till ”Kickens minne” och har GruppF blivit allt för dyrt?

Oddsen att Oliver Solberg sitter i Toyota Yaris GR Rally1 2026 är nog inte speciellt höga, tvärtom är nog de allra flesta inställda på att åren i WRC2 är historia. Så även jag, men det finns dock lite varningar och det som kan ställa till det är regeländringar 2027. Då ska ”Rally1” bli mer åt dagens ”Rally2”, alltså lägre effekt och och på nedersta raden, lägre kostnad. Att då låta Oliver köra en Toyota Rally1 i en enda säsong är kanske inte det smartaste menar en del ”tänkare”. Istället vore det klokare att ge Oliver och Elliot Edmondson ytterligare ett år i Yaris Rally2, en bil som troligen blir mer lik det som ska användas 2027. 

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Då kommer han med lite trumf på hand med fyra år i Rally2-bil (Polo-Skoda-Toyota) avbrutet av de två åren (2021- 22) med Hyundai Rally1. Detta att jämföra med sina klasskamrater som inte någon, har samma erfarenhet som Oliver av att tävla med motorsvagare bil. Enligt de som begriper är det ofta lite lättare eller kanske mindre svårt att gå uppåt än neråt när det kommer till rallybilar. Därför blir jag inte förvånad om Latvala/Kankkunen låter nya WRC2-mästaren stå på tillväxt till 2027.

*

I samband med helgens WRC-rally höll Lancia presskonferens för att presentera nya Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale. En bil som är tänkt göra debut i ”Rallye Monte Carlo” men med vilka förare är ännu inte offentligt. En gissning är att åtminstone Citroéns Solberg-utmanare Yohan Rossel sitter i en bil då både dom och Lancia finns under Stellantis Group. Men minst en bil till lär krävas om man ska kunna utmana främst Skoda och Toyota om segrar i WRC2. 

Ungerska Tagai Racing där Mads Østberg kört Citroën pekas ut som de liknande Printsport för Toyota och Skodas Toksport ska bli de som får ansvaret på fältet. Då känns kanske Østberg som given, men när han till norsk media sagt sig vilja trappa ner så är detta inget helt givet val. Hans erfarenheter är obestridliga och självfallet vore det dumt att välja bort honom, men till full säsong är jag lite tveksam.

Foto: Stellantis Group

För Lancia är en italiensk chaufför lite som hand i handsken och här finns lite att välja på till exempel, Andrea Crugnola och Giandomenico Basso. Andra intressanta namn är helgens WRC2-vinnare med Skoda, Jan Cerny som är öppen med sina ekonomiska utmaningar. Även ultrasnabbe men lite opålitliga Nikolay Gryazin kan vara intresserad av nystart.  Lätt att glömma att även Calle Carlberg med sina utmärkta kontakter i Opel Motorsport som även dom lyder under Stellantis. Smålänningen kan helt klart vara ett namn för Lancia, allt hänger på hur mycket  man tänker satsa.  Är det ”all in” som gäller borde absolut Calle kunna vara ett namn. Optimalt enligt mig borde vara två rutinerade Rally2-förare plus en lovande junior i en tredje bil och i den vet ni kanske vilket namn jag förordar… 

*  

Nu går Gotlands MF BK ut och söker namn till mottagare av medel från ”Kicken” Jacobssons Minnesfond – Årets eldsjäl inom svensk rallysport”.

För att hedra minnet av en passionerad och talangfull förare, eldsjäl och förebild för rallysporten i hela Sverige har Gotlands MF BK beslutat att instifta en minnesfond. Minnesfonden delar årligen ut två stipendium om vardera 15 000:- till”Årets eldsjäl inom svensk rallysport”  (delas ut på på Bilsportgalan)”Årets eldsjäl inom gotländsk rallysport” (delas ut lokalt på Gotland), berättar klubben.

Stipendiet tilldelas enskild person, grupp, klubb, arrangör, eller annan som bidrar till svensk/gotländsk rallysport i Kickens anda – med fokus på att vara eldsjäl, förebild och god kamrat.Stipendiat utses av styrelsen för Gotlands MF BK, i samråd med Kickens familj.

Alla som känner någon som uppfyller kriterierna kan nominera genom mejl till info@gotlandsmfbk.se  Nomineringen ska innehålla namn, tillhörande klubb, motivering till stipendiet och kontaktuppgifter till dig som skickar in nomineringen. Senast den 15 november vill man ha mejlen…

*

Fick en intressant och tänkvärd kommentar till Motorbloggen från Ulrik Fredriksson som skrev: ”Det vore intressant med debatt om GruppF/VOC där kostnaden för en konkurrenskraftig GruppF idag kostar tre gånger så mycket som en VOC. Som instegsklass för nybörjare blir det i mina ögon orimligt. Att det behöver föryngras i VOCs bilbestånd är givet, men det måste ske till överkomliga kostnader.”. Har under året fått en del påpekande i samma ämne och där det pekas på att byggkostnaden för en vinnarbil i GruppF snart är i närheten av en ”halvbra GruppH-bil”. Kostnader som riskerar att bli en alltför hög starttröskel för en ung rallysugen kille/tjej.

Foto: RX Media

Ett problem som VOC måste hantera är att 240/740/940-modellerna börjar ta slut vilket ofta hävdas av de som förespråkar Grupp F. Samma krafter som  gärna vill ”utveckla lite” men bara lite, som de brukar förklara. Plötsligt står vi där med fri växellåda och att putsa lite i toppen klassas plötsligt som, ”lite”. Mot kostnadsgaloppen står då GruppE, en klass som tyvärr många finner alltför kraftlös för att uppleva riktig rallykänsla. För mig som kört över hundra tävlingar med en 1000-kubiks Appendix K Opel, är detta bara nonsens. Nöjet som jag hade med att få tävla mot förare med samma förutsättningar (ofta hade dom bättre, men det är en annan historia) uppväger mer än väl de djupa hålen i plånboken som ofta uppkommer hos tävlande i ”fränare klasser”. Jag håller med Ulrik, saken är värd att diskuteras!

*

Fortfarande ingen som vill ha tillbaka en aluminumfälg med grusdäck som hittades på Parktorget (Serviceplatsen) i samband med TV-Svängen den 20 september. Återfås mot beskrivning via mejl: motorbloggen@telia.com eller sms 0705-28 55 33

Ett svar på “Rally1 eller Rally2 för Oliver 2026, Lancia Rally2 startklar till Monte, Gotlands MF söker mottagare till ”Kickens minne” och har GruppF blivit allt för dyrt?

  1. Undra om det inte är klokare att Solberg fortsätter i WRC2 ett år till? Fjolårets vinnare Sami Pajari har ju inte gjort succé direkt. Jag tror Solberg mår gott av att mogna ett år till innan han kämpar mot dom ”stora grabbarna”

Lämna ett svar till Micke Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *