Rally Swedens öde avgörs, ”The Two Victors” i ny Rally4 Fiesta för Team Nybe, Tom K. behöver i likhet med sina företrädare budget för WRC3, fler nya SGA i Södra och mer i ”göra bort sig lådan”!
I morgon tisdag blir det lite av deadline för Rally Sweden 2021 enligt Glenn Olsson. Till en början hade han satt 30 november som sista dag att bestämma om det blir rally eller ej, men när myndigheterna då ännu inte meddelat sina tillstånd sköts beslutet fram. Det är många som ska ge tummen upp för rallyt, länsstyrelserna i Värmland/Dalarna, Polisen, Trafikverket samt även de norska motsvarigheterna. Till dessa har Svenska Rallyt AB ansökt både om att få köra med publik och utan, men ännu har inga besked om någotdera getts. Enligt SVT Värmland har även FIA ställt en fråga till Finland om de kan arrangera två rallyn i WRC till nästa år och då närmast även ett vinterrally där Arctic Lappland Rally pekas ut som kandidat. I så fall jäktar det för arrangören i Rovaniemi då denna tävling är planerad att köras om exakt en månad men enligt uppgifter från norra Finland ska man vara beredda att flytta till mitten eller slutet av februari.

Lite ironiskt och gud förbjude att Rally Sweden ställs in, så la i dag Limas starke man Sune Rickardsson ut riktigt lovande vinterbilder från ”Lima East”…
*
Iår kom jultomten i blå dräkt istället för den röda till SMK Hörbys Victor Hansen. Bakom skägget dolde sig Team Nybes Mathias Bengtsson och i säcken låg en helt ny Ford Fiesta Rally4.

Med detta fortsätter Victor och kartläsare Victor Johansson i det småländska teamet där man får Christoffer Haglund, Jonas Åkesson och Jonas Kruse som teamkompisar 2021.
– Vi blandar gamla och rutinerade rallyrävar med ungtuppar som vill upp, förklarar tomte Bengtsson.
– Victor är en förare som med rätt förutsättningar kan ta sig långt i nationalsporten rally och då inte bara på hemmaplan utan även internationellt som i JWRC.

Bilbytet från den Peugeot R2 som Victor kört ända sedan han lämnade VOC-940 och som gav dubbla SM-brons i år och till Forden är enligt Bengtsson ett steg mot J-WRC. Här tävlas det med exakt denna bil och att få köra in sig med bilen i SM är självklart nyttig förberedelse. Att SMK Hörby-Victor längtar till SM-premiären i Boden i slutet av februari är inte svårt att förstå.
– Det pirrar extra mycket i gasfoten denna gång och för mig som junior är det en enorm ära att få köra Fiestan, förklarar Victor.
–Vi hoppas på att vi kan göra något riktigt bra av denna möjlighet!
Mellan Hörby och Boden skiljer 150 mil men detta är inget som bekymrar ”The two Victors”, tvärtom menar den Victor som sköter ratten.
– Det kommer att bli riktigt spännande, även om det är ett och annat att lära sig så hoppas jag på en problemfri säsong. Målsättningen för 2021 är ett SM-guld i R2-klassen och det är också kul att få förnyat förtroende i Team Nybe och förhoppningsvis kan vi nå nya mål tillsammans.
Precis som alla andra bekymrar däremot Covid-19 vilken gjorde att det i år bara blev SM-seriens fyra tävlingar för de båda.
– Vi hoppas på att det återgår till det normala med publik i skogen och att vi får den rallyfest som Rally-SM är!
*

Att Tom Kristenssons rallyframtid är något som intresserar många är alla frågor jag får på ämnet bevis för. Som pris för sin seger i årets Junior-WRC får Tom en ny M-Sport Ford Fiesta MK ll rally2-bil, 200 Pirelli rallydäck och fem fria starter i WRC3 för 2021. Många av dom som hör av sig till mig verkar tro att Tom nu sitter i guldsits och är snudd på ”fabriksförare”, bara att sätta sig i bilen och köra. Mer fel än så kan det knappast bli även om han självklart har en bra grund att stå på, återstår massor av hårt jobb för Hörby-föraren innan han kan trycka in ”launch mode” och ge sig i väg i första WRC3-starten. Ett jobb som i klartext innebär att skaffa minst lika stor budget som han 24/7 kämpat ihop de två senaste åren. Ett jobb som innebär att alla gamla små som stora samarbetspartners är med på WRC3-tåget, men även nya partners torde vara mycket välkomna om jag känner Tom rätt. Foto: Junior-WRC
Som ett litet exempel så blev det i år bara tre starter för spanjoren Jan Solans som i år var i samma sits som Tom är för 2021. Med spanska bilsportförbundet RACC i ryggen har ändå lillebror Solans bara lyckats få till tre starter i WRC3 plus två på hemmaplan. Motigt värre för honom då han bröt två av tre i WRC3 och bara i Turkiet tog han målflagg som sexa i klassen med sin Fiesta R5. Foto: Tommy Svensson
Två år tidigare, 2017 var det brorsan Nil Solans som körde hem J-WRC och för honom blev det något bättre med full säsong eller åtta tävlingar i WRC2 året därpå. En femteplats hemma i Spanien var årsbästa i den guldstrajpade ”vinnar-Fiestan” innan det 2019 blev en mycket lugnare säsong för Nil, bara tre WRC2-tävlingar totalt. Återigen årsbästa i Spaniens bidrag med en nionde plats. Efter detta sänktes ribban och i år har det bara blivit fem starter på hemmaplan dessutom med Skoda vilket gav en andra plats i ”Spain Superchampionship” bakom Pepe Lopéz. Nu aviserar dock Nil att han vill göra ett försök på allt populärare ERC för 2021 men precis som för Tom i WRC3, måste där till mycket budget.
– För tillfället har vi ingen sådan vilket vi självklart behöver. Den här sporten är verkligen svår att få till ekonomiskt, konstaterar 28-åringen bekymrat från den lilla staden Matadepera utanför Barcelona.Foto: Junior-WRC
Ännu närmare och kanske ett ännu bättre exempel på hur svårt det kan bli att få till en säsong i WRC3 är Emil Bergkvist som ”gjorde en Tom” 2018 och vann J-WRC. Året där blev det två starter i WRC2, i Rally Sweden blev Emil och Patrik Barth fyra och så avslutades året några veckor senare i Portugal, med en stark fjärde plats. Detta följdes upp i år med en enda rallystart i gav Mattias Ekströms Skodor i ”Rally Sweden Lockdown” med en tredje plats och där ser också Emils karriär i större sammanhang att tråkigt nog ”pausas” på okänd tid och detta bara 26 år gammal.
*
I lördags presenterades Ola Schönström och Sebastian Steiner som nya SGA för rally i Södra BF sedan SMK Hörbys Patrik Persson efter 13 år på posten bestämt sig för att lämna.

Men det är inte bara i rally som det är nya SGA längst i söder, Jimmy Hansson är ny för Dragracing och Roy Olsson i rallycross/backe. Peter Norrman ingår i kommittén som har racing närmast hjärtat medan Joakim Hallengren håller på att skola in en ny kraft för folkrace under 2021.
*
I går kunde jag fylla på i ”göra bort sig korgen” när jag helt missade i polska Tor Modin Rallyshow. När jag kollade på ”EWRC” fick jag bara upp resultaten från någon form av utfyllnadsrace med tillägget ”Kryterium” och där Manfred Stohl med sin C3 ERX slutade på tionde plats. När sedan mer vakna läsare gjorde mig uppmärksam på missen så hittade även jag resultaten från huvudtävlingen utan tillägget ”Kryterium”.

Här kördes nio sträckor och där Jari Huttunen vann före Lukasz Byśkiniewicz som slutade tvåa 45 sekunder bak. På tredje plats tjecken Martin Vlcëk och hela trion med Hyundai i20 R5. Manfred Stohl med sin elektrifierade C3 ERX körde in på sjätte plats en och en halv minut efter Huttunen. Ändå starkt gjort med tanke på att där var en hel flock R5-bilar bakom österrikaren.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33