Rally Sweden Carl Philips nästa grej, Milell fick stipendie, odubbat i Rally America och FFV-orakel förklarar sig…
Blir rally nästa grej för Prins Carl Philip? Helt omöjligt verkar det inte vara då han i helgen kört Debutanttävling i Skutkärsratten i par med rutinerade Maria Andersson. Enligt ”säkra källor” nära hovet ska detta vara första steget mot start i den historiska delen av Rally Sweden. Samma källa knyter ihop prinsen med Team Tidö som har en hel flock med Porschar som tydligen ska motioneras i Värmland. Porscharna är egentligen avsedda för det klassiska Safari Rallyt längre fram, men det är så klart inte fel att motionera dom lite på vinterhalvåret.
Kollade lite på MiV:s gästbok och upptäcker att jag till min glädje inte är ensam om att tycka att Sprint-SM blev en lyckad tillställning. De med motsatta åsikten är i minoritet vilket jag ändå tycker är ett friskhetstecken för sporten. Nu menar jag inte att det var femstjärnigt rätt igenom, men detta var första gången och då tycker jag åtminstone tre stjärnor plus är ett ärligt betyg. Nästa år är jag helt säker på att man filat på konceptet och att ännu en stjärna tillkommer i betyget.
Ska jag vara lite kritisk så är det kanske så att tävlingen skulle gett ännu mer status om den legat utanför ”SM-veckan” som tyvärr, mest består av ”töntsporter”. Blir t.ex betänksam när Radiosporten försöker haussa upp ”SM i roddmaskin” och att ha detta i samma arena som rally känns lite orättvist…
Ber att få gratulera Kristianstads kartingtalang Noah Milell som tilldelats stipendium på 45000 kronor från Robert Essebro´s Minnesfond. Alltid blir där väl några Italienresor för detta. Grattis!I går gick starten för Rallye Monte Carlo Historique från Rådhusplatsen i Köpenhamn. Totalt 28 bilar gav sig iväg på de 330 milen ner till Valance där man har uppsamling, precis som i det ”riktiga” rallyt. Startfältet är imponerande, exakt 316 klassiska rallybilar är anmälda och väl på plats i Alperna väntar fjorton ”specialsträckor”.
I helgen kördes första deltävlingen i Rally America och för oss här hemma är amerikanska/kanadensiska rallyförare tämligen okända namn. Ja bortsett från Ken Block förstås och för honom blev det en motig premiär. Elsystemet i Fiestan bråkade och Ken fick bryta första etappen och starta om efter Superrally-reglerna, slutade sexa till slut.
Vann gjorde regerande kanadensiske mästaren Antoine L´Estage med flickvännen Nathalie Richard i högerstolen på Mitsubishi EVO X:an. Samboparet vann före för oss mer välkände britten David Higgins i en Subaru och detta först sedan kanadensaren satt en idiottid på en av slutsträckorna. Rallyt avgjordes i Michigan som till stora delar är väldigt likt Sverige men med en väsentlig skillnad, varje väg/trafikplanerare och miljönisses våta dröm, dubbdäck är förbjudet.
Med enbart odubbade däck på de snöiga och isiga sträckorna förstår man att det är ett riskfyllt nöje att köra rally i USA…
I fredagens Svenska Dagbladet på sportsidan ( jo fast man kickat ut hela sportredaktionen finns där sport ändå…) fanns en mycket bra artikel med rubriken ”Svårare låna statlig mark”. Handlade så klart om Fortifikationsverket och Försvarets avoga inställning till Idrottsrörelsens önskemål om lån av verkets mark och fastigheter. Här sköt reportern in sig på rally efter avslaget för Sprint-SM i Falun och ställde FFV:s jurist Tom Grundell mot väggen som sa.
– Det är en enskild bedömning och i det här fallet ansåg vi att miljöaspekten och de potentiella säkerhetsriskerna för tredje man och skador på fastigheten vägde över.
Det Grundell i mina öron säger vore mer ärligt att utrycka så här.
– Vi gillar att dj-las med vanligt folk!
Reportern ifrågasätter miljöaspekten när åskådarna nu med bil och buss tvingas åka flera mil extra för att få se rallybilarna. Men även här har Grundell besked.
– Det är möjligt men vi gör ingen bedömning om hur arrangören valt att lösa frågan.
Visst är det härligt med förstående människor som brinner för att allt ska fungera så enkelt och smidigt som möjligt?
Som avslutning konstaterar oraklet på FFV.
– Jag vet inte om det blivit svårare att få tillstånd. men om man ser till ett väldigt långt historiskt perspektiv kan det kanske stämma!
Tom slå en signal till t.ex Simrishamns MK om du är tveksam till om det stämmer. Deras klassiska Ravlundasprinten har inte körts sedan 2005 just på grund av de skäl som du stöder dig på. Förresten Tom, har du hört talas om utrycket sunt förnuft…