Rally-SM finalen 2012 inställd, östgötar tar ett steg tillbaka och Göransson i WRC-Mini!
Det blir ingen upprepning av finalen i Rally-SM i Katrineholm 2012, istället väljer man att ställa in!
Arrangörerna Katrineholms MK hoppar av och som skäl anger man de minst sagt skakiga ekonomiska förutsättningarna, man pratar bland annat om risken att gå back med sexsiffrigt belopp. En bidragande orsak till detta är att man inte lyckats knyta upp någon stor supportklass som skulle gett ekonomin en skjuts.
Avhoppet innebär en tråkig start för de nya ”SM-kvastarna”, nu måste man leta upp en ny villig arrangör, (psst förresten, slå en signal till Wilke i Hässleholm han har gått att övertala förr…). Redan nu spekuleras det i att näst sista SM-deltävlingen, East Sweden Rally den 14-15 september istället blir final i en rumphuggen SM-serie. Rally-SM, isåfall med bara fem deltävlingar känns då avslaget och ännu värre är att säsongen avslutas i mitten av september.
East Sweden Rally är dock positiva till att köra final enligt tävlingsledaren Stefan Thaleman.
– Vi tar gärna en final. Det har inte så stor betydelse när det gäller de praktiska bitarna som exempelvis vägar och serviceplats, det enda är att vi får satsa ännu hårdare för att marknadsföra tävlingen om det blir en final.
Men hallå, vad händer? Förr kördes Rally-SM långt ut i oktober, nu hinner man knappt svälja midsommarsillen innan det är dags att ladda om för nästa säsong. Är det detta som kallas utveckling…
Lite mer SM-skvaller. Östgöten Jonas Wigren har de senaste åren velat utmana Mats Jonsson om SM-guldet i Trimmat 4WD. Utmanandet har väl gått så där, Jonsson är fortfarande herre på täppan och nu väljer Wigren att kliva av. Den hyrda WRC-Focusen ska lämnas tillbaka, en ”Sillefallare-bil” om jag inte är helt fel på det. I Östgöta Corren hotar Wigren med att sadla om till folkrace, i såfall en väldigt tråkig rallynyhet.
Inte lika drastisk är en annan SM-åkande östgöte, Mikael Lindquist som haft hässleholmaren Per ”Börje” Andersson i högerstolen på sin WRC-Focus. Lindquist var inte med i årets SM och skyller detta på en krånglande bil. Blir det en fortsättning så blir det med en Mitsubishi Evo X som är betydligt billigare och enklare att hålla igång, enligt SM-tvåan från 2009.
På tal om skvaller så har VF-bloggen snappat upp att STTC-stjärnan Rickard Göransson ska vara sugen på att åka Rally Sweden igen. Men ingen ”mesig” Mitsubishi den här gången, nej nu vankas det värre grejor om ryktet stämmer. En WRC-Mini ska bli Göranssons färdmedel på de norska och värmländska vägarna i februari. Lite luft åt ryktet ger Göransson själv då han kallat till presskonferens på måndag den 19:e. Vad skulle denna kunna handla om det inte är om en start i Rally Sweden?
Om ryktet stämmer och dessutom ännu vildare är att även PG Andersson skulle sammankopplas med en Mini-styrning. F-n tro´t som han sa…
Mer substans har då det faktum att såväl Citroén som Ford börjat testerna inför VM-premiären Monte-Carlo Rallyt. Enligt Eriksson Motorsport var Latvala ivrigast av testarna, så sugen att både han och Fiestan fick dras upp av bärgaren….
I förra veckan skrev jag om Porschekillen som köpt en värsting utan ”blinkerspaketet”. Nu vet jag att han även kör en svart Polo med samma brist!
Är ”svarta masken” sur nu när han inte fick vara med och styra sm kanske? personligen tycker inte jag man ska behöva ta in supportklasser för att få ekonomin att gå ihop för en SM tävling, jag tycker en sm serie ska vara så pass attraktiv att tillräckligt många sm-förare anmäler sig. men så tycker inte sbf så då får vi fortsätta i gamla spår!
Hej Virusrally.
I princip håller jag med dig. Förr behövdes inga supportklasser då var Rally-SM så starkt att det stod för sig själv.
Vill nog till att SBF verkligen ”kavlar upp” om inte vårt största mästerskap ska sluta som enbart för de närmast sörjande…
Tommy