Rally-SM dagen efter, WRC-kvartett saknas, Trimmat 2WD färgklicken och en Lancia Delta kräver respekt!
Med Rally-SM-premiären fortfarande ringande i öronen funderar jag på hur årets upplaga blir, fågel eller fisk, kanske rent av mittemellan? Tyckte ändå att det drog iväg rätt hyggligt med antalet startande, möjligtvis undantaget Otrimmat 4WD som saknar både förare med lite lyskraft och villiga SM-åkare. Nu ska detta inte på något vis tolkas som att jag förringar Niklas Häggs vinst men ärligt talat, det är många år sedan klassen dessutom med bara tio startande var så anonym som uppe i Östersund. Tänker man tillbaka på åren när Kenneth Bäcklundh, Sören Nilsson och Stecka Walfridsson var ”herrar på täppan” med sina Mitsubishi kännes helgen helt klart lite tunn…
*
Jag fruktad att Trimmat 4WD skulle ha ungefär samma utveckling men detta kom på skam, dubbelt upp vad gäller antalet mot de ”opillade” med lika många drivhjul. Visst saknas WRC-gänget Ramona Karlsson, Eddie Hörbing och så klart Fordåkarna Ingemar Svensson/Hasse Gustavsson. Med dessa kvar i klassen, med en ”omladdad” Jerker Axelsson och Mats Jonsson med sikte på ännu ett SM-guld kunde det varit så mycket bättre. Nu blev det inte så utan mitt tips är att Jerker (bilden)kniper sitt livs första SM-guld i år. Utvecklingen har lite sprungit ifrån WRC-Escorten och då hjälper det nog inte hur mycket Mats än gasar på gruset. Jag kan ha fel, har hänt förut!
*
Tvärtemot vad alla ”bestämmare” egentligen önskar så ser det faktiskt ut som att Trimmat 2WD blir Rally-SM:s färgklick. Victor Henriksson var outstanding i come backen med nya Toyotan. Nu lär det inte bli lika enkelt framöver, trion Peterson, Holmberg och Söderqvist tog säkert helgen som tändvätska som inte ens ”Ullared-Kjell” ens vågar drömma om. Bakom första uppställningen väntar så Johan Carlsson, Mikael Eriksson och inte minst Volvo-duon Rickie Borgström och Jimmy Olsson. Sviker någon av dessa vimlar det av ”bubblare” bakom som i enstaka fall är kapabla till pallplatser. Med dessa med i leken som ”poängtjuvar” blir guldstriden helt oviss.
*
När Emil Bergkvist valde att tävla på tysk licens blev plötsligt minsta klassen helt öppen vad gäller SM-medaljerna. Dock måste man nog medge att Martin Jansson med helgens ”SM-seger” har bra utgångsläge för åtminstone medalj. Nästa SM-tävling är i Kolsva den 13 juni.
*
Eftermiddagen har tillbringats på bio och i likhet med tusentals andra före sett Robert Gustavsson i ”Hundraåringen”. En mycket rolig film och sämre sett kunde man absolut spenderat denna eftermiddag när Skåne visade sig från en av sina sämsta sidor, grått, grått, regn och dimma lyfter inget humör precis. I filmen dyker plötsligt en riktig rallyklassiker upp, en svart Lancia Delta Integrale (bilen på bilden har inte med filmen att göra). Varför just den här Lancian valdes att framföras av en mer än lovligt töntig kille har jag ingen aning om. Men när han börjar snurra runt på en gårdsplan, köra på skottkärror och annat löst i hans väg tyckte jag detta var snudd på ”majestätsbrott”. Vet inte om den ansvarige för rekvisitan bara såg en svart ”hink” framför sig och en hink som man kunde ha lite kul med. Hur fel var inte detta, vi snackar en bil som tog tre raka VM-guld 1987-89 och sedan ett fjärde 1991. Bakom rattarna i Rally-VM satt namn som Juha Kankkunen, Marku Alén, Massimo Biasion, Didier Auriol och inte minst vår egen Umeå-killen Mikael Eriksson. En sådan bil förtjänar mer respekt än att användas till att köra över ”rullebörar” med!
Själv har jag tämligen liten erfarenhet av Lancia, en åktur med Per Eklund i den gula ”Camel-Deltan” inför South Swedish Rally är nog enda gången jag suttit i en sådan italienare. Minns inte exakt men antingen 1989 eller -90 och platsen var strax utanför Kristianstad. Som tur var använde Per ”Grupp N-bilen” för skjutsen, den gick mer än tillräckligt fort…
Hej
När man läser bloggen blir jag glad att du har åkt med så många rutinerade förare
Känner mej trygg inför Falsterbosprinten notorna kommer att sitta klockrent
Hej.
Skenet kan bedra!
Förstår inte vad du menar med notorna kommer att sitta klockrent”?
Hade inte ens tänkt ta med dragspelet…
MVH
Tommy